JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utsetter anbudsavgjørelsen om Sørlandsbanen

Jernbanedirektoratet trenger mer tid for å avgjøre hvem som skal få kjøre togene på Sørlandsbanen. Anbudsvinneren vil ikke være på sporene før desember 2019 – ett år senere enn det opprinnelige målet.

Ole Palmstrøm (illustrasjonsfoto)

morten.hansen@lomedia.no

I mars i år gikk fristen for å legge inn anbud på den såkalte trafikkpakke 1-sør – strekningene Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Opprinnelig skulle anbudsvinneren bli offentliggjort i juni. I juni skulle det bli avgjort om NSB skulle få fortsette å kjøre tog på eller om oppdraget ville gå til et utenlandsk selskap.

Trenger mer tid

Nå skriver Jernbanedirektoratet på sine nettsider at det ikke vil komme noen avgjørelse, på om det blir NSB eller et utenlandsk selskap som skal traffikere strekningene, før i oktober.

– Vi har fått inn mange og godt gjennomarbeidede tilbud fra selskaper som vil drive togtrafikken på Sørlandsbanen. For å sikre kvaliteten i arbeidet med å evaluere tilbudene og likebehandling av tilbyderne har vi behov for noe mer tid, sier fungerende direktør for persontrafikkavtaler Svein Horrisland.

Flytoget har tidligere vist interesse for oppgaven, men leverte ikke inn anbud. Svenske SJ har tidligere bekreftet overfor Aftenposten at de er med i kampen om de norske strekningene.

Forlenger med NSB

Det betyr at anbudsvinneren vil ha sin første avgang i slutten av desember neste år. For to år siden sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at målet var å ha den konkurranseutsatte driften i gang i desember i år. Da anbudsfristen gikk ut, var oppstart justert til juni 2019.

Samferdselsministeren har forståelse for at direktoratet trenger mer tid på å avgjøre anbudet.

– Regjeringen er opptatt av at konkurranseutsettingen av togtrafikken gjennomføres på en ryddig og forutsigbar måte. Jernbanedirektoratet trenger nå litt mer tid for en forsvarlig gjennomgang og vurdering av tilbudene de har fått. Vi støtter en god og sikker prosess, slik at alle som skal benytte tog på disse strekningene i framtiden får det beste tilbudet, sier Solvik-Olsen.

Utsettelsen betyr at dagens trafikkavtale med NSB forlenges med et halvt år.

Krevende ventetid for de ansatte

Forbundsleder i Norsk jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre, mener utsettelsen viser at kompleksiteten er stor og at det er mange detaljer som må være på plass.

– Risikoen for å feile er stor og kan få uante konsekvenser. Det kan også tyde på at selskapene som har lagt inn anbud har vært kreative, sier Sæthre.

Hun tror ventetida er krevende for de medlemmene som blir berørte.

– De er spent på om de får en ny arbeidsgiver. Ellers er utsettelser i denne sammenheng noe vi tar med knusende ro, sier Sæthre.

Uholdbar situasjon for norsk jernbane

Arbeiderpartiets transportpolitisk talsperson, Sverre Myrli, mener dette viser at regjeringen har ført norsk jernbane inn i et kaos de ikke lenger er i stand til å håndtere.

– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen klarer ikke en gang å gjennomføre sin egen politikk. Det er i grunnen helt i orden for Arbeiderpartiet, som er motstandere av denne oppsplittingen og konkurranseutsettingen, men det er stort nederlag for regjeringen og samferdselsministeren som har flagget dette høyt, sier Myrli.

Han mener regjeringen har kastet bort store ressurser i jernbanesektoren på høyreideologiske eksperimenter.

– I stedet for å sørge for et stabilt og godt togtilbud til de reisende, bruker regjeringen kreftene på konkurranseutsetting, privatisering og oppsplitting av jernbanen. Resultatet er større usikkerhet, forsinkelser og personalmangel. En helt uholdbar situasjon, sier Myrli.

Flere utsettelses

Utsettelsen på Sørlandsbanen vil også få betydning for konkurranseutsettingen av pakke 2-nord som omfatter Nordlandsbanen, «Trønderbanen», Meråkerbanen, fjerntogene på Dovrebanen, Rørosbanen og Raumabanen. Denne pakken vil bli forskjøvet med et halvt år slik at tilbudsfristen blir i desember 2018, kontraktstildeling sommeren 2019 og trafikkstart i juni 2020. Planen for trafikkpakke 3-Bergensbanen blir uendret med trafikkstart i desember 2020.

Frifagbevegelse har gitt samferdselsministeren muligheten til tilsvar på Myrlis kommentar. Solvik-Olsen er på reise, og har ikke hatt mulighet til å svare.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse