JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror Mesta vil fungere bedre uten statlig styring.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror Mesta vil fungere bedre uten statlig styring.

Kristian Brustad

– Mesta skal selges, ikke slaktes

Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vet ikke når Mesta blir privatisert.



13.11.2013
12:00
18.11.2013 09:44

res@lomedia.no

Da Høyre/Frp-regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2014 sist fredag, var salg av veiutbyggingsselskapet Mesta et av punktene man ikke fant på den nylig avgåtte Stoltenberg-regjeringens budsjettforslag, men til Transportarbeideren og Arbeidsmanden sier den ferske samferdselsministern, Ketil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet at et salg ikke nødvendigvis vil skje i løpet av neste år.

– Når det gjelder tidsplan for et nedsalg av Mesta, er det ikke vedtatt noe. Dette er mer et signal om hvordan vi tenker. Det handler også om hva som er mest fornuftig for selskapet, påpeker han.

Skal fungere bedre

Han ser et nedsalg av Mesta som en del av den omorganiseringen den blåblå regjeringen ønsker seg når det gjelder samferdsel.

– Vi har tenkt å omorganisere mye når det gjelder jernbane og veisektoren. Det gjør vi ikke fordi vi skal kvitte oss med selskaper, men fordi vi tror at skal man få en økt satsing på veibygging og jernbaneutbygging, så må man organisere det mer hensiktsmessig, fortsetter han.

Ifølge Solvik-Olsen er målet effektivisering.

– Det handler om å gjøre det mulig å løse flere oppgaver på kort tid. Da tenker vi at Mesta egentlig like gjerne kunne vært privat. De konkurrerer med private, og vi tror de kunne fungert bedre som selskap om de slapp å være under statlig paraply, sier han.

Mer ansvar

Statsråden understreker at Mesta selv etter en privatisering skal være en aktør når det gjelder veiutbygging i fremtiden.

– Mesta er et viktig selskap i den store norske verden og da er det viktig at dette selskapet ikke bare skal slaktes og at vi driter i hva som skjer med det. Mesta skal være en del av den helheten som skal bygge veier også i framtida, hevder han.

Får han det som han vil, betyr det mindre politisk innblanding på detaljnivå.

– Vi må slutte på overordnet politisk plan å måtte gå ned i masse detaljer. Vi må kunne si at vi ønsker sånn og sånn veisystem med den og den standarden, så vil mer av jobben og planleggingen overlates til de statlige aktørene. Så kan de forholde seg mer faglig til de oppgavene de får i stedet for at allting skal innom her for å dobbelkontrolleres fordi vi har andre hensyn å ta. Det gjør at det godt kan hende at noen lokalpolitikere blir sure da, men for fagfolkene som jobber ute i veirelaterte selskaper, vil dette oppfattes som positivt, tror han.

Venstre-støtte

Rogalendingen som styrer samferdselsdepartementet legger ikke skjul på at noe av motivasjonen for nedsalget er regjeringens tro på konkurranse og privat næringsliv. Det betyr ikke at han kommer til å la statlige selskaper seile sin egen sjø.

– Vi skal også sørge for at de offentlige selskapene drives proft og effektivt, men det at det opprettes et investeringsselskap for vei, må ikke oppfattes som noen trussel mot Vegvesenet. Både i det nye selskapet og i det resterende Vegvesenet vil man få mer beslutningsmyndighet og påvirkningskraft på egen hverdag, sier Solvik-Olsen.

Om han har sikret seg nok påvirkningskraft til å kunne få regjeringens ønskede beslutning om nedsalg av Mesta vedtatt, gjenstår riktignok å se. For på direkte spørsmål om hvilke partier på Stortinget som vil støtte regjeringen på dette punktet, er det bare ett av regjeringens støttepartier han nevner.

– Venstre vil jeg i hvert fall tro har den samme holdningen som oss, avslutter samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.11.2013
12:00
18.11.2013 09:44



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne


Flere saker