JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

AF Gruppen

110 norske anleggsfolk kastet ut av svensk stor-prosjekt

– Jeg tror at vi klarer å unngå at noen får oppsigelse, sier hovedtillitsvalgt Kenneth Weiby.
E4 Förbifart Stockholm er en av verdens lengste motorveitunneler.

E4 Förbifart Stockholm er en av verdens lengste motorveitunneler.

Kick Nilsson/AF Gruppen.

Saken oppsummert

ane.borrud@lomedia.no

– Dette er jo egentlig en gladhistorie, sier Kenneth Weiby. 

Han er hovedtillitsvalgt for anleggsfolkene som mistet jobben, så å si på dagen, i det svenske storprosjektet E4 Förbifart Stockholm

Foranledningen – som vi skal komme tilbake til – er selvfølgelig ikke en gladhistorie.

Men det at AF har klart å finne jobb til 84 av de 110 arbeiderne på så kort tid, det mener Weiby er en gladhistorie. 

– Jeg tror at vi klarer å unngå at noen får oppsigelse, sier han. 

En av verdens lengste motorveitunneler

For ganske nøyaktig fem år siden, meldte Teknisk Ukeblad at AF-Gruppen var innstilt til en milliardkontrakt på en ny ringvei rundt Stockholm.

Det svenske Trafikverket, som tilsvarer Statens vegvesen i Norge, er byggherre. 

Ifølge nettstedet tu.no består hele E4 Förbifart Stockholm av en seksfelts motorvei, med to parallelle 18 kilometer lange tunneler, som sammen med på- og avkjøringsramper utgjør totalt ca. 55 kilometer.

Det gjør E4 Förbifart Stockholm til en av verdens lengste motorveitunneler.

Hovedentreprisen til AF besto av seks kilometer veitunnel med to løp og sju kilometer rampetunneler. Arbeidene omfattet også veibygging og ventilasjonssjakter.

Da avtalen ble inngått i 2020, hadde den en verdi på cirka 3.400 millioner svenske kroner. 

AF-Gruppen opprettet et svensk datterselskap for oppdraget: AF Anläggning. De startet opp i 2020, og skulle være ferdig i løpet av 2025.

De fleste av anleggsarbeiderne på prosjektet var fra AF-Gruppen i Norge. Istedenfor å pendle til et prosjekt for eksempel på Vestlandet, pendlet anleggsarbeiderne til Stockholm. 

Det ble også ansatt noen direkte i AF Anläggning.

– Hva som har skjedd med dem, vet jeg ikke, sier Weiby. 

AF Gruppen ASA

AF Gruppen ASA er et norsk entreprenør- og industrikonsern som ble opprettet i 1985.

Selskapet er registrert som et allmennaksjeselskap og ble registrert på børs i 1997.

AF Gruppen består av totalt 113 selskaper, underlagt konsernets fem datterselskaper og driver virksomhet innen bygg, anlegg, eiendom, offshore, energi og miljø.

Konsernet har hovedkontor i Oslo

Kilde: Store norske leksikon

AF Anläggning anmeldt for bedrageri

110 anleggsfolk fra AF-Gruppen i Norge var på prosjektet da bomben smalt 19. februar: 

AF-Gruppen fikk beskjed av det svenske Trafikverket at de hever kontrakten med AF Anläggning for tunnelarbeider i E4 Förbifart Stockholm, og varsler politianmeldelse.

Noen uker etter skriver Teknisk Ukeblad at Trafikverket har anmeldt AF-Gruppen for bedrageri.

AF-Gruppen avviser anklagene overfor Teknisk Ukeblad.

Siden entreprenøren mener Trafikverkets heving er grunnløs, har AF Anläggning også hevet kontrakten og vil kreve erstatning for all skade de blir påført.

Permitteringsvarsler

Anleggsarbeiderne som var på prosjektet i Sverige, måtte ikke forlate området sporenstreks. De brukte noen dager på å rigge ned og pakke sammen. Men så var det slutt.

Kenneth Weiby forteller:

– Tunneldriverne var ferdige på prosjektet, så det var folk på vann- og frostsikring, betong, maskin og grunnarbeid som var igjen. 

Kenneth Weiby, hovedtillitsvalgt i AF-Gruppen

Kenneth Weiby, hovedtillitsvalgt i AF-Gruppen

Jan-Erik Østlie

Det ble sendt ut permitteringsvarsler til alle med en gang, men samtidig startet jobben med å omplassere dem. 

– Vi hadde drøftelsesmøter, samtidig som alle prosjektene i AF her hjemme heiv seg rundt for å ta inn folka fra Sverige. De gjorde alt for å få de fleste i arbeid, så all honnør til dem. 

Nå, en måned etter utkastelsen, er 26 av de 110 permitterte.

Så å si alle har fått et nytt prosjekt de skal på, men noen av prosjektene er i oppstartsfasen. Derfor kan det ta en stund før de er i jobb igjen. 

– Blir det noen oppsigelser i AF-Gruppen etter at AF Anläggning ble kastet ut fra Stockholms-prosjektet til Det svenske Trafikverket?

– Nei, jeg tror at vi klarer å unngå at noen får oppsigelser, sier Weiby. 

– Kom som et sjokk

Hovedtillitsvalgt i AF-Gruppen visste at det hadde vært en dialog mellom AF-Gruppen og Trafikverket siden november. Og at det var noen uenigheter.

Likevel: 

– Nyheten om utkastelsen kom som et sjokk. Jeg har aldri opplevd noe lignende. 

Teknisk Ukeblad skriver at granskningen har pågått over en begrenset tid og gjelder et begrenset utvalg av arbeidstakere. 

Weiby vet ikke hvor mange som har blitt gransket, og har ikke snakket med noen av dem.  

– Hva skjer videre nå?

– Det vet jeg ikke. AF mener at Trafikverkets påstander er grunnløse, og har hevet kontrakten. Nå vil AF gå gjennom dette her, så får vi se hva som skjer. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse