Bestridelse av sykemelding
Ble sykmeldingen avvist? Dette må du gjøre
Fagbevegelsen hører stadig oftere om medlemmer som får sykmeldingen sin bestridt av sjefen.
Kasper Holgersen
Saken oppsummert
camilla.yndestad@lomedia.no
LO-forbundet Arbeidsmanden har lagd en veileder for hvordan du skal gå fram, dersom sykmeldingen din ikke blir godkjent av arbeidsgiver.
1. Kontakt arbeidsgiver
Arbeidsgiver skal ta saken opp med deg, da du som ansatt har rett til å uttale deg før beslutningen tas.
Det kan være at det er misforståelser knyttet til sykemeldingen, for eksempel med informasjon om fravær, sykdommens varighet eller nødvendigheten av sykemelding.
Dersom arbeidsgiver ikke har drøftet med deg, eller arbeidsgiver likevel velger å bestride sykmeldingen din, må du sende en formell klage til Nav.
• Be om å få en skriftlig redegjørelse fra arbeidsgiver for hvorfor sykemeldingen er bestridt.
• Sjekk om det er spesifikke regler eller krav i arbeidsavtalen eller personalhåndboken som gjelder for sykmeldinger.
2. Sjekk lovverket og rettighetene dine
I Norge har arbeidstakere rett til sykepenger ved sykdom så lenge betingelsene er oppfylt.
Dette inkluderer blant annet:
• At du har vært ansatt hos arbeidsgiver i minst fire uker før du blir syk.
• At sykemeldingen er fra en lege eller annet helsepersonell som er kvalifisert til å skrive sykmeldinger.
• At arbeidsgiver har mottatt sykemeldingen og har fått nødvendig informasjon (for eksempel første fraværsdag og vurdering av videre sykdomsforløp).
Det er viktig å forstå om arbeidsgiver bestrider selve sykdommen, sykemeldingens gyldighet, eller om det er knyttet til andre administrative forhold.
3. Klage til Nav (hvis det er sykepenger det gjelder)
Hvis arbeidsgiver bestrider retten til sykepenger, kan du sende en klage til Nav.
Nav skal vurdere om du har rett til sykepenger, og de vil innhente informasjon fra både deg og arbeidsgiver.
Hvis det er noen uenigheter om sykemeldingen, kan Nav også være behjelpelige med å avklare dette.
• Du kan klage via «Ditt Nav» på nett eller sende klagen skriftlig til Nav.
• Husk at du må sende klagen innen seks uker fra det tidspunktet du ble informert om at sykemeldingen er bestridt.
I klagen er det viktig at du forklarer hvorfor du mener sykemeldingen er gyldig, og legger ved relevant dokumentasjon fra lege eller annet helsepersonell.
4. Klage til Arbeidstilsynet (hvis det er arbeidsmiljørelaterte problemer)
Dersom arbeidsgiver ikke følger arbeidsmiljøloven ved å akseptere en sykemelding, for eksempel hvis de handler på en diskriminerende eller urimelig måte, kan du også kontakte Arbeidstilsynet for å klage på forhold som kan være i strid med loven.
5. Retten til sykepenger følger av folketrygdloven
Det er viktig å huske på at forbundet ikke kan ta saken mot Nav direkte, før du som arbeidstaker har tatt saken via Nav sine egne muligheter for klage og ankeinstanser.
Først når dette er gjort, kan forbundet bistå ved å ta saken inn for de alminnelige domstolene.
Fagforeningen vil kunne bistå med råd og veiledning i utfylling av skjema, men det er arbeidstaker selv som må sende inn og holde dialogen med Nav.
6. Skriftlig klage
Når du sender en klage til arbeidsgiver eller Nav, bør du sørge for at klagen er så presis og dokumentert som mulig.
I meldingen skriver du:
• Navn, adresse og telefonnummer til arbeidsgiver.
• Datoen du sa fra til arbeidsgiver at du var syk.
• Måten du sa fra på (telefon, sms, e-post eller lignende).
• Hvem du sa fra til.
• Datoen du leverte sykmeldingen.
• Om du har vært i utlandet mens du var sykmeldt – i tilfelle hvor og når.
• Om du har jobbet noe i perioden – for hvem og hvor mye.
• Din versjon og kommentar til hvorfor arbeidsgiveren din ikke har betalt sykepenger til deg.

Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.