JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Team: På «Brøyt i vei» kan det virke som om Hans jobber alene. I virkeligheten er han en del av et team. Fra venstre ser vi Tom Eirik Broks, Kåre Roseneng, Arvid Nilsen, Hans Josefsen, Tor Bertil Johansen og Ronny Salamonsen.

Team: På «Brøyt i vei» kan det virke som om Hans jobber alene. I virkeligheten er han en del av et team. Fra venstre ser vi Tom Eirik Broks, Kåre Roseneng, Arvid Nilsen, Hans Josefsen, Tor Bertil Johansen og Ronny Salamonsen.

Bjørn Grimstad

Brøyter og beskytter

Mannskapet på fylkesvei 888 Bekkarfjord-Hopseide får folk trygt over fjellet.



25.03.2014
12:00
25.03.2014 13:47

Riksvei 888 fra Bekkarfjord til Hopseide ble åpnet av kong Olav 17. august 1989. Ferga ble lagt ned, og for å komme fram måtte man kjøre bil over fjellet. Nesten 20 år senere ble veien oppgradert til vinterveistandard.

– Etter at veien ble oppgradert, ble det enda mer press på oss. Det var en forventning om at det ikke skulle være kolonnekjøring mer, når veien ble så fin. Vi ble uglesett når vi satte opp kolonne, forteller Hans Josefsen, brøytebilsjåfør i Mesta.

For selv om veien ble bedre, så endret ikke været seg.

– Ofte fikk vi høre at været ikke var så ille, og at vi ikke burde hatt kolonnekjøring. Hva skal man si til sånt? Det er bare en ting å si: Sikkerheten er først, og sikkerheten er sist. Det er jo mennesker vi skal frakte i sikkerhet over fjellet. Hvis været er dårlig og vi slipper bilistene fritt over fjellet, vil det bli
alvorlige ulykker, påpeker Hans.

Fylkesvei 888 mellom Bekkarfjord og Hopseide er beryktet for å ha mange kolonnekjøringer. Hans har funnet opp ordet kolonne-spøkelse.

– Folk lurer på hvorfor det er så mye kolonne-kjøring hos oss. Det er noe mystisk og ukjent. Som et spøkelse. Men nå er det ikke mystisk lenger. Jeg fikk tatt livet av det spøkelset via tv-dokumentaren «Brøyt i vei». Vi har fått fram hvorfor vi kjører kolonne. Etter «Brøyt i vei» har klagene på kolonnekjøringene gått drastisk ned, slår han fast.

«Brøyt i vei»

NRK har akkurat sendt dokumentaren «Brøyt i vei». Serien handler om hverdagen til dem som jobber med å holde Ifjordfjellet, veien til Nordkapp samt strekningen Bekkarfjord - Hopseide åpent om vinteren. Hans Josefsen er hovedpersonen fra fylkesvei 888 mellom Bekkarfjord og Hopseide.

– NRK hadde valgt ut strekningene de ville dekke først. Jeg sa ja, fordi de tre andre brøytebilsjåførene her sa nei. Driftslederen vår spurte meg, og hadde jeg sagt nei, så hadde det ikke blitt noe dokumentar om Norges mest beryktede fjellovergang.

Serien ble en braksuksess. 745.000 nordmenn fikk med seg den første episoden, i tillegg til alle som så den på nett.

– Det er helt vilt det her. Det har snudd opp ned på mitt rolige liv i Brenna. Det er to forskjellige liv, men jeg har føttene godt plantet på jorda. Vennene mine tar jeg godt vare på. Mister du venner, mister du alt, slår Hans fast.

Men nye venner har strømmet på.

– Jeg får takkehilsener i posten, på Facebook, på sms… Det er mange som sier jeg er et godt forbilde. Er det rart man blir glad?

I tv-serien ser vi at Hans har et nært forhold til foreldrene sine.

– I ettertid syntes både mamma og pappa at det ble bra. Mamma var fornøyd med måten hun ble fremstilt på, sier han.

På tv sto Hans fram med sine bekymringer for morens helse. Nå et år senere forteller han at det går veldig bra med moren.

– Mamma blir 86 år i slutten av
august. Det går bra med henne. Hun går 6 – 7 kilometer hver dag. Hun holder seg utrolig frisk på grunn av treningen. Det styrker hjertet. Hun lever og sprudler etter en gåtur, forteller han.

Mesta-riggen i Bekkarfjord

På «Brøyt i vei» ser det nesten ut som om Hans jobber alene. Det gjør han selvfølgelig ikke. Når Hans har jobbuke er de to som kjører brøytebil, to som kjører freser, og to på høvelvakt.

Brøytebilsjåførene går på en 7/7-ordning. Det vil si syv dager på jobb, og syv dager hjemme.

– Å ha skiftjobb er gull. Jeg har det som plommen i egget, og ville ikke ha bytta for noe, slår Hans fast.

Å jobbe om natten er ikke noe problem.

– Jeg har jobba som fisker i mange år, og da må man jobbe når det er fisk. Jeg trenger ikke så mye søvn, og jeg drikker kaffe. Når jeg går på friuke etter å ha jobbet nattevakt, er jeg hjemme på Brenna i nitiden om morningen. Da holder jeg meg våken til kvelden kommer, forklarer han.

De to brøytebilsjåførene som jobber samme uke, bytter på vaktene. Når den ene er på sin12-timersvakt, har den andre fri. Makkeren til Hans heter Tom Eirik Broks. De bruker samme brøytebil, men har en i reserve på riggen.

Kolonne

Når Arbeidsmanden skal være med Hans over fjellet, starter dagen med nettopp: Kolonnekjøring. I en kolonne kjører brøytebilen først og brøyter vei for bilene, mens en følgebil alltid er bakerst i kolonna.

– Hvis vi ikke har følgebil, så kan vi risikere å starte på med en kolonne på åtte biler, og så bare komme over med halvparten, forklarer Hans.

Den første kolonnen fra Bekkarfjord går klokken 06.30. Returen fra Hopseide er klokken 07.30. Deretter er det ny kolonne fra Bekkarfjord klokken 10.00, med retur fra Hopseide 12.00. Og sånn går det hele dagen, og kvelden. Men dersom bilene ikke kan kjøre fritt, har veien nattestengt.

– Selv om veien er stengt om natten, så kjører brøytebilen på fjellet for å holde veien åpen. Og kommer det en bil, så følger vi den jo over, forteller Tom Eirik.

Vintersesongen starter i november.Fram til jul er den verste perioden med kolonnekjøring, ifølge de erfarne brøytebilsjåførene.

– Om høsten kommer ofte det vi kaller stål-is, eller svart-is. Da får man problemer selv med kjetting. Hvis det blir mye vind, så blåser bilene av veien. Fra januar og ut sesongen er det mer stabilt vintervær, forklarer Tom Eirik.

Det er brøytesjåførene som bestemmer om det blir kolonne eller ikke.

– Litt ruskevær tåler fri bilkjøring. Men vi følger alltid med på værprognosene, og kombinerer dette med det vi ser selv oppe på fjellet. Det kan være greit vær her på riggen, mens det sier pang oppe på fjellet. Da ringer brøytebilsjåføren ned til riggen og sier at bommen må stenges, sier Hans.

Når kolonnekjøring innføres, går veibommen ned, og de røde lysene på bommen tennes. Da er det forbudt å kjøre opp på fjellet utenom kolonnen.

– I verste fall, hvis du får motorstopp i 20 minusgrader, tar det ikke mange minuttene før bilen din er som en fryseboks, påpeker Hans.

Polart lavtrykk

I fjor kom det et polart lavtrykk som varte i tre døgn. Det begynte på Tom Eiriks vakt.

– Jeg sto på kolonneplassen om morningen og skulle kjøre kolonne fra Bekkarfjord. Minutter før kolonnen skulle gå, så tenkte jeg: Er dette forsvarlig? Men landet på å prøve en kolonne til. På vei opp fjellet møtte vi en hvit vegg. Det var full storm. Vi måtte ta alle ned igjen. De ble innlosjert på Ifjord camp, og noen ble innlosjert på venterommet.

Venterommet er rett ved riggen i Bekkarfjord. Der er det varme, toalett og pledd.

– Det finnes de som kommer tomhendte når de skal over fjellet. For et par år siden var det noen som fikk komme inn på riggen. Jeg ga min mat til dem. De fikk roet seg og spist, og så gikk de ned til venterommet igjen. Jeg sa ifra til driftslederen etterpå, forteller Hans.

Tom Eirik har aldri tatt med noen bilister inn på riggen. Men han går gjerne ned til venterommet med noen kanner kaffe dersom ventetiden blir lang.

Mesta-Taxi

Å få folk trygt over fjellet er fokuset til de som jobber på fylkesvei 888 Bekkarfjord-Hopseide.

– Vi kjører Mesta-Taxi, ler Hans.

– Vi sørger for at folk kommer seg hjem. Sikkerheten er først, og sikkerheten er sist, gjentar han.

På strekningen har de maksimum lov å ha med 40 personer i en kolonne.

– Det har med sikkerhet å gjøre. Dersom det skulle skje noe, må vi være sikre på at vi kan evakuere alle ned fra fjellet, forklarer Hans.

Og service står høyt. Men en ting har de ikke lov til å gjøre: Bilberging.

– Hvis noen har kjørt ut, så er det ikke vår oppgave å drive bilberging. Da må de ringe til et bilbergingsselskap for å få hjelp. Vi hjelper folk med det vi klarer, tar dem med i brøytebilen og kjører til de får mobildekning, for eksempel. Men bilen må stå igjen. Det har med forsikring og ansvar å gjøre, forklarer Hans.

Anbud

Strekningen Bekkarfjord-Hopseide er en del av Nordkyn-kontrakten. Mesta har hatt denne kontrakten siden 2003, men om halvannet år er det ny anbudsrunde.

– Den ene manns død, den andre manns brød. Sånn er anbud, kommenterer Hans.

Han peker på at Nordkyn-kontrakten er en stor og tung kontrakt. Det trengs blant annet tre store snøfresere.

– Men det viktigste når man skal jobbe på fjellet er at man har lokalkunnskap og kompetanse, mener han.

Inne i garasjen på Mesta-riggen
driver Kåre Roseneng og Ronny
Salamonsen og skifter viftereim på en av brøytebilene, og Arvid Nilsen er inne og slår av en prat. Ingen av dem er noen store tilhengere av anbuds¿systemet.

– Staten har tapt enorme summer på å skille ut Mesta. Før kunne vi bare ta med oss utstyr og fikse et hull i veien. Nå må det inspiseres både en og to ganger, før det bestilles, og så kan hullet tettes, påpeker Ronny.

Ifølge Arvid burde drift og vedlikehold av veiene fortsatt vært under staten.

– Anbudssystemet gjør at man mister mye kompetanse. Hvis Mesta taper en kontrakt, så forsvinner folka. Den gode rekrutteringskulturen vi hadde i Statens vegvesen, den forsvinner.

At regjeringen nå vil selge Mesta, rister de på hode av.

– Asfaltdelen er allerede borte, sammen med grus og stein og verkstedene. Det er bare vraket igjen nå, mener Arvid.

– De har rasert hele arbeidsplassen, supplerer Ronny.

Sommersesong

Mens den ene brøytebilen får ny viftereim, kjører Hans den andre over fjellet. Brøytesesongen tar slutt i mai. Da går han over til å jobbe med veivedlikehold. Det han gleder seg mest til, er å kjøre motorsykkel.

– Å kjøre motorsykkel gir en frihetsfølelse, og det er sosialt. Det er dobbelt lykke å kjøre i lag, og trippel lykke hvis man er tre, sier han.

Helst vil han ta ut motorsykkelen i slutten av april.

– Det har vært en snøfattig vinter hittil, så foreløpig ser det ut som om jeg kan ta ut sykkelen i april. Men man vet jo aldri hva mars bringer, avslutter han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.03.2014
12:00
25.03.2014 13:47



Mest lest

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Hanna Skotheim

Med en hullete CV slet Daniel (25) med å se framover: – Jobben i butikken har bevist at jeg klarer å være voksen

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Jan-Erik Østlie og Leif Martin Kirknes

Erna Solberg mener det er små forskjeller i Norge: – Skremmende kunnskapsløst, svarer Agenda-sjefen

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Helge Rønning Birkelund

Norge er verdensledende på små forskjeller, mener Erna Solberg. Hun vil nyansere debatten om ulikhet

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Jan-Erik Østlie

Liberalistene får en halv million i pengegave fra Bahamas

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Tri Nguyen Dinh

Kilder: Sp-veto mot SV kan gi ren Ap-regjering

Audun Lysbakken

Audun Lysbakken

Jan-Erik Østlie

Lysbakken: Arbeidsfolk har betalt prisen for krisen

Sissel M. Rasmussen

Nye tall: En av fem har ikke råd til å gå til tannlegen

Amazon

Amazon

Wikimedia Commons

Amazon-ansatte i USA kan juble: Får etterbetalt millionbeløp

Ørjan Takle

Ørjan Takle

Håvard Sæbø

«Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen», skriver Ørjan Takle

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

Stortinget

Juli-tallene: Klart flertall for regjering med Ap, Sp og SV

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Erlend Angelo

Sjømatbedriftene krever null moms på sjømat

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve


Flere saker