JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bygger togstasjon på Tverlandet

Etter mange års venting får innbyggerne på Tverlandet snart tatt toget til Bodø.
Arbeidsfolk: Disse karene er med på å bygge ny togstasjon på Tverlandet. Fra venstre ser vi Arnt Ove Nilsen, David Olsen, Jim Ingvaldsen (leder), Ronny Hansen, Mats Horn Fastvold (verneombud) og Gunnar Olsen.

Arbeidsfolk: Disse karene er med på å bygge ny togstasjon på Tverlandet. Fra venstre ser vi Arnt Ove Nilsen, David Olsen, Jim Ingvaldsen (leder), Ronny Hansen, Mats Horn Fastvold (verneombud) og Gunnar Olsen.

Siri Hardeland

Det graves ved toglinjene på Tverlandet, to mil utenfor Bodø. Mange kubikk med masse skal flyttes for å få på plass den 220 meter lange perrongen på den nye togstasjonen. Det skal bygges adgangsvei og parkeringsplasser. Maskinfirmaet Bernhardsen Entreprenør er på jobben.

– Jobben begynte for alvor i august, og vi skal være ferdige innen 1. juli neste år, forteller Jim Ingvaldsen, sjefen på anlegget.

Selve perrongen vil komme i ferdige betongelementer som stables på plass. Det er ikke første gangen Bernhardsen bygger perrong. For noen år siden laget firmaet perrongen på Valnesfjord stasjon.

I spisepausen er det enighet blant de ansatte.

– Dette er et bra anlegg å jobbe på. Vi har det bra her.

Mats Horn Fastvold er verneombudet på Tverlandet Holdeplass, som anlegget heter. Han forteller at utfordringene er å holde utenforstående utenfor anlegget, fordi det er fri adgang opp til togskinnene.

– Gjerdet måtte fjernes da vi begynte på jobben. Å jobbe så tett opptil jernbanesporet har sine utfordringer.

Toget suser forbi flere ganger i timen.

– Vi har hilseplikt på lokomotivførerne. Når de ser at det jobber noen så tett opptil sporet, er det viktig at de får øyekontakt med oss, sånn at de ser at vi er klar over at toget kommer, forteller Jim.

Jo mer masse som blir fylt opp, jo nærmere toglinjene vil de komme. Derfor vil det etter hvert bli nattarbeid, av sikkerhetsmessige grunner. Men foreløpig er arbeidstiden er fra 07.00 til 15.00. Bernhardsen en lokal entreprenør, og har stort sett oppdrag i Bodø-området. Pendling er derfor ikke et tema. Med en tre år gammel datter setter Mats pris på arbeidstiden.

– Dette er en veldig familievennlig arbeidstid. Og helga er hellig, slår Mats fast.

For et snaut år siden åpnet Tverlandsbrua. Bilister mellom Bodø og Fauske fikk to kilometer kortere vei, og de slipper å kjøre den rasfarlige strekningen ved Hopshamran.

– Den brua er en velsignelse. Den har gjort veien til Bodø tryggere, og det er bare et svupp, så er man inne i byen, sier Ingvaldsen, som selv bor på Tverlandet.

Nå kan innbyggerne på Tverlandet se fram til å kunne sette seg på toget, som i løpet av et kvarters tid vil bringe dem inn til Bodø.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse