JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson viste fram dokumentet han og partene i bygge- og anleggsnæringen signerte.

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson viste fram dokumentet han og partene i bygge- og anleggsnæringen signerte.

Torkjell Trædal

Enige om nullvisjon for arbeidsskader

Partene i bygge- og anleggsnæringen skal jobbe sammen for forhindre skader og dødsulykker.



27.06.2014
12:00
27.06.2014 15:23

torkjell.tradal@lomedia.no

Etter at næringen de siste årene har sett en negativ utvikling i antall skadde og drepte på arbeidsplassene, går de ulike partene i bygge- og annleggsbransjen nå sammen for å forhindre ulykker.

Arbeidsgiverne, fagforeningene, de store offentilge utbyggerne og myndighetene skrev onsdag under på «HMS-charter for skadefri bygge- og annleggsnæring». Der skriver de at de deler en nullvisjon for skader i næringa.

– En slik nullvisjon er viktig. At 8.000 personer i året har fravær på grunn av skader er noen tusen for mye, sa arbeids- og sosialminister Robert Eriksson da han kastet glans over lanseringa av charteret på Veidekkes byggeplass på Sørenga i Oslo.

Forplikter seg

I charteret forplikter de ulike partene seg til å gjennomføre tiltak som skal heve kunnskapen og bedre holdningene rundt sikkerhet på arbeidsplassen. Det er Veidekke, en av de store entreprenørbedriftene, som tok inititativ til å lage en felles plan.

– Hvis vi skal få til noe her må vi ha et bredt samarbeid. Det er umulig å bli best alene. Derfor inviterte vi i fjor høst de ulike aktørene til et samarbeid, forteller Trond Bølviken i Veidekke.

De offentlige byggherrene skal nå bli foregangsbyggherrer på HMS-området, og sørge for at hele bransjen kan lære av hendelser som skjer.

– Vi fikk oss en støkk da vi så antall skadde gå oppover, konstaterer jernbanedirektør Elisabeth Enger.

– Som byggherre får vi tilbakemelding fra de som utfører arbeidet om at vi ikke krever nok. Så nå vil vi kreve mer av utførerne, sier hun.

Kompetanse viktigst

Arbeidsgiverne forplikter seg i charteret til å sørge for ryddige byggeplasser og at verneutstyr er tilgjengelig og i bruk.

Det er arbeidstakerorganisasjonene glade for. Og de vil gjøre sitt for å sikre kultur for godt HMS-arbeid.

– Vi håper at dette fører til standardisert og pliktig opplæring. Bransjen har særskilte utfordringer med innleie og ulike kulturer på arbeidsplassene, og det er viktig for oss å påpeke at faste ansettelser og språkopplæring er viktig for å få dette til. Alternativet er reine kontrollregimer, slår Steinar Krogstad i Fellesforbundet fast.

– Bry dere om hverandre

Myndighetene skal heretter utarbeide årlige rapporter over skader og yrkesrelaterte sykdommer, samt delta i en styringsgruppe som skal følge opp den nye fellesavtalen.

– Vi kan bidra til holdningskapende arbeid både på toppnivå og blant de enkelte arbeidstakerne, forklarer arbeids- og sosialminister Robert Eriksson.

– Og vi ønsker å være på plass gjennom Arbeidstilsynet. Det er viktig at Arbeidstilsynet kan veilede og ikke bare kontrollere. Man kan ikke vedta seg til en bedre sikkerhetskultur, sier ministeren.

– Hva er oppfordringa di til de ansatte på bygge- og anleggsplassene?

– Min oppfordring er at de skal bry seg om hverandre. De må sørge for å ikke være den som «bare skal gjøre noe», for det er ofte da ulykkene skjer, maner Eriksson.

– Disse tiltakene kan virke abstrakte. Vil det komme mer konkrete tiltak for å forhindre ulykker fra myndighetene side?

– Jeg synes det er ganske forpliktende når partene skriver under på at de skal jobbe dedikert med dette. Og så er det sånn at veien blir til mens man går. Dersom det kommer underveis vil jeg alltid vurdere gode tiltak som kan forhindre ulykker, avslutter Eriksson.

Dette forplikter partene i bygge- og anleggsnæringen seg til:

Myndighetene:

• Arbeidstilsynet og Statens Arbeidsmiljøinstitutt vil utarbeide en årlig rapport over skader og yrkesrelatert sykdom i bygge- og anleggsnæringen. Rapporten vil bli brukt til å identifisere problemområder og å måle forbedring over tid.

Byggherrene:

• Være foregangsbyggherrer på HMS-området og sørge for at alle prosjekter har en SHA-plan som på en spesifikk måte beskriver hvordan risikoforholdene i prosjektet skal håndteres

• Sørge for at læring fra hendelser tilknyttet bygg- og anleggsvirksomhet i regi av byggherren distribueres på tvers mellom byggherrens arbeider, inkludert partene av dette charteret

De prosjekterende:

• Alltid vurdere den arkitektoniske og tekniske løsningen for sikker utførelse av bygge- og anleggsarbeidet

• Alltid tydelig beskrive hvilke HMS-relaterte ytelser som skal leveres i det enkelte prosjekt

De utførende:

• Sørge for en vesentlig bedring i ryddighet og sikkerhetstilstand på alle byggeplasser

• Sørge for at nødvendig verneutstyr alltid er tilgjengelig og i bruk

Arbeidstakerne:

• Skape en kultur der de ansatte tar ansvar for egen og hverandres sikkerhet og helse

Partene i fellesskap:

• Utrede en ordning med felles grunnleggende sikkerhetsopplæring for alle som jobber i bygge- og anleggsnæringen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.06.2014
12:00
27.06.2014 15:23



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen