Arbeiderpartiet tror på at strenge krav og oppfølging gjør det vanskelig for useriøse aktører å etablere seg i markedet, skriver Pål Sture Nilsen.
Edvin Helland, LO Trøndelag
Debatt
Entreprenører som skal drifte veiene skal ha tariffavtale
Fylkestinget i Trøndelag stilte krav om at entreprenører som skal drifte veiene i Gauldal, Oppdal og Ytre Namdal må ha inngått tariffavtale med sine ansatte.
Arbeiderpartiet er opptatt av at arbeidsfolk skal ha skikkelige lønns- og arbeidsforhold i Trøndelag.
Det skal gjelde både for egne ansatte, men også når det kommer til tjenester fylkeskommunen trenger eksterne til å utføre.
Det har Arbeiderpartiet vært garantisten for, og vi skal sammen med fagbevegelsen sørge for at dette stadig utvikles til arbeidsfolkets beste.
Trygge veier i Trøndelag
I Trøndelag har vi flere tusen kilometer med fylkesvei, tunneler, bruer og gang- og sykkelveier som skal tas vare på.
På fylkestinget denne uken, vedtok vi hvordan to av våre driftskontrakter skal sørge for at veiene våre i Gauldal, Oppdal og Ytre Namdal blir tatt vare på til det beste i fylket vårt.
Entreprenørene som skal drifte veiene på vegne av fylkeskommunen gjør en viktig jobb, og mandatet inneholder mange enkeltdeler som til sammen skal sørge for at trøndere og andre som besøker regionen vår kan ferdes trygt på veiene våre.
Krav om tariffavtale i vei-kontraktene
Arbeiderpartiet er opptatt av at de som utfører arbeid for fylkeskommunen har de beste forutsetningen for å gjøre denne viktige jobben. Derfor stilte vi krav om at entreprenører som skal drifte disse to kontraktene må ha inngått tariffavtale med sine ansatte.
Tariffavtale inneholder så mye mer enn bare bestemmelser om lønns- og arbeidsvilkår. Landsdekkende tariffavtaler kommer også med hovedavtalen mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene.
En avtale som klargjør rettigheter og plikter både for tillitsvalgte og arbeidsgivere. Målet med hovedavtalen er at partene i arbeidslivet sammen skal arbeide for dialog, samarbeid og utvikling av bedriften og det bedriften i dette tilfellet skal levere til fylkeskommunen på drift av fylkesveiene.
Vil gjøre det vanskelig for de useriøse
Høyre og Fremskrittspartiet stemte mot dette kravet, og jeg er usikker på hvorfor de gjorde det.
Argumentene fra talerstolen var at de er redde for at fylkeskommunen skal måtte betale saksomkostninger og bøter fordi vi kommer til å bli saksøkt for å stille krav som vi ikke har lov til å stille.
Min påstand er at dette er en ubegrunnet frykt, og at den positive oppsiden ved å stille strenge krav til bedriftene er større enn risikoen for at vi kommer til å bli saksøkt.
Arbeiderpartiet tror på at strenge krav og oppfølging gjør det vanskelig for useriøse aktører å etablere seg i markedet.
Mer rettferdig konkurranse
En annen fordel med tariffavtaler, er at konkurransen blir mer rettferdig. For det første blir alle som leverer tjenester til fylkeskommunen nødt til å betale inn pensjon for sine ansatte på samme vilkår.
Men det betyr også at tillitsvalgte hos entreprenørene hjelper til med å passe på at arbeidsgiverne ikke bruker arbeidsfolkets lønn til å konkurrere på fylkeskommunens kontrakter.
Arbeiderpartiet gleder seg over at alle som skal levere inn tilbud på kontraktene som nå legges ut, må konkurrere på like vilkår og at de ansattes lønn og pensjon ikke blir brukt som et verktøy for å levere laveste anbud.
Bedriftenes kloke ledere, sammen med kunnskapsrike ansattes evne til å organisere arbeidet og tenke nytt og innovativt i samarbeid med fylkeskommunen, skal gi oss mer vei for pengene og trygge fylkesveier i Trøndelag!
Gjensidig tillit og respekt er viktig
Det norske samfunnet er bygd opp av de som har gått foran og bygd veier, skoler, barnehager og sykehjem på vegne av storsamfunnet.
Mange tenker kanskje ikke over det, men gjensidig tillit og respekt mellom arbeidsfolk, arbeidsgivere og politikere sørger for at vi får gjort mer i fellesskap enn hver for oss.
Dette er en viktig ingrediens i den norske modellen, nemlig trepartssamarbeidet. Med dette i bunnen har velferden vi er så glad i og avhengig av blitt til over tid.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Så langt har det ikke gått Aps vei
Jonas Gahr Støre innrømmer at Arbeiderpartiets oppslutning blant LOs medlemmer er for lav.
Jan-Erik Østlie