JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flyr vekter-nedbemanningssak ved heliport inn for retten

Kan man nedbemanne på et konkret oppdragssted eller skal generell ansiennitet i regionen råde? Prinsippsaken som har blitt advokatmat kan få betydning for jobbsikkerheten i arbeidslivet generelt, mener Terje Mikkelsen i Norsk Arbeidsmandsforbund.
I RETTSAPPARATET: Nedbemanning ved heliporten ved Sola havner i rettsapparatet. Helikopterplassen brukes mye for å frakte folk til og fra nordsjøen. Dette illustrasjonsbildet er av et helikopter som tar av fra Ekofisk-feltet i 2001 - trolig gikk turen til nettopp Sola Heliport.

I RETTSAPPARATET: Nedbemanning ved heliporten ved Sola havner i rettsapparatet. Helikopterplassen brukes mye for å frakte folk til og fra nordsjøen. Dette illustrasjonsbildet er av et helikopter som tar av fra Ekofisk-feltet i 2001 - trolig gikk turen til nettopp Sola Heliport.

Sissel M. Rasmussen

leif.kirknes@lomedia.no

Nokas har gått til nedbemanning på heliporten på Sola. At selskapet har valgt å nedbemanne helt konkret der, fremfor å forholde seg til ansiennitet i Nokas generelt i Stavanger/Rogalands-regionen, plager Norsk Arbeidsmannsforbund så mye at de har gått til sak.

– Vi er uenige i måten Nokas har gjort det på. Vi mener ansiennitet skal beregnes ut fra hele Nokas’ naturlige geografiske lokasjon, altså Rogaland/Stavanger, sier Terje Mikkelsen, forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbundet.

– Ellers blir det jo sånn at den ansatte er ansatt i det enkelte anbud og ikke i selskapet i sin helhet. Da mister en hele jobbsikkerheten, spesielt i bransjer som er knyttet spesielt opp mot enkeltkunder og anbud.

I arbeidsretten

Det er snakk om 7-8 som er nedbemannet. For noen er det funnet løsninger, men for tre av de nedbemannede kjøres det parallelle saker om tvist av oppsigelse. Det er LO Juridiske som fører saken i arbeidsretten ettersom dette er en tvist med bakgrunn i hovedavtalen. Saken går 31. mai til 1. juni.

– Denne saken er viktig for fagbevegelsen generelt. Om det åpnes for å nedbemanne på objekt vil det være ødeleggende for ansiennitetsprinsippet, sier Mikkelsen.

Kan omskoleres

Heliport er en type flyplass for helikoptre. Flyvninger til og fra heliporten på Sola er typisk på vei til eller fra oljeplattformer. Ifølge Mikkelsen har alle vekterne gått gjennom samme lovpålagte opplæring, og selv om det er litt ulik spesialisering for Nokas ulike oppdragsplasser er det ikke veldig vanskelig å konvertere en heliport-vekter til verditransportrør eller vekter på et kjøpesenter.

– Er denne problemstillingen noe forbundet ofte opplever?

– Vi har ikke vært plaget av det, men det er mer og mer av det nå, og i den siste tiden har det vært et ønske om å knytte oppsigelsen til objekt heller enn selskapet generelt.

– Etterlever lover og avtaler

Nokas sentralt ønsker ikke å kommentere denne saken konkret ettersom den skal behandles i Arbeidsretten og senere tingretten. Men kommunikasjonssjef Ådne Mauritzen kan gi følgende generelle kommentar:

– På generelt grunnlag er det viktig å understreke at Nokas, som ledende sikkerhetsaktør i Skandinavia, alltid skal være opptatt av å finne de beste løsningene både for våre medarbeidere og våre kunder når krevende utfordringer oppstår. Som en naturlig del av dette inngår at vi også må etterleve både arbeidsmiljøloven og ikke minst avtalene som ligger til grunn mellom arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse