Fylkesrådsleder avviste det kinesiske anbudet – får full støtte fra lokale LO-organisasjoner
Fylkesrådslederen får full støtte fra de lokale LO-organisasjonene i striden rundt det kinesiske bru-anbudet i Nord-Trøndelag.
Fylkesrådsleder Anne Mariut Mevassvik får full støtte fra LO lokalt.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
I en felles uttalelse mener de lokale LO-foreningene at det er riktig å avvise anbudet fra det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group om å bygge bru over Beitstadsundet på fylkesvei 17.
– Vi håper det nye fylkesutvalget i Trøndelag står på samme standpunkt, heter det i en felles uttalelse fra LO-organisasjonene fra Namsos i nord til Trondheim i sør.
Det er leder i Namsos og omegn LO, Hanne Lise Fahsing, som har signert uttalelsen.
• Eierne tok ut flere hundre millioner kroner før søppelgigant gikk konkurs
Verdiskapningen
– Gjennom å bruke norske selskaper vil verdiskapningen forbli i Norge og i Nord-Trøndelag. Ringvirkningene blir økt lokal sysselsetting, lokale entreprenører slipper til og får økt vekst i selskapet. Dette drypper også over i andre næringer som leverer mat, overnatting og utstyr, materiell og så videre, skriver de i uttalelsen.
– I tillegg vil skatten av dette arbeidet komme tilbake til Trøndelag. I motsatt fall flyttes hele verdiskapningen ut av Norge og til Kina. Erfaringer fra tidligere prosjekt kineserne har gjort er at de er selvforsynte med alt, både materiell, arbeidskraft og utstyr, hevder de lokale LO-organisasjonene.
– Norske lønns og arbeidsforhold må legges til grunn for beslutningen, som igjen sikrer bevaringen av vår velferdsstat, blir det poengtert.
• Kinesisk selskap leverte billigste anbud på norsk bru
Kineserne kommer
Bakgrunnen for uttalelsen er en 300 millioners bruinvestering som har blitt storpolitikk.
Et kinesisk selskap leverte laveste anbud på å bygge bru over Beitstadsundet i Nord-Trøndelag.
Fylkesrådet i Nord-Trøndelag innstilte på at anbudet ikke skulle være med videre i anbudskonkurransen, etter at Statens vegvesen hadde brakt på det rene at fylkesrådet ikke var forpliktet til å vurdere anbudet siden selskapet kommer fra et land utenfor EØS, og Kina er uten handelsavtale med Norge.
PNC Norge, med eiere i Østerrike, ga et tilbud på 318 millioner kroner, som er 41 millioner over tilbudet fra det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge. Skanska Norge, med svenske eiere, ga et tilbud på 339 millioner kroner.
Nå må imidlertid fylkesrådet ta saken opp til ny vurdering tirsdag kveld. Det viser saksfremlegget fra Fylkesrådmannen i Trøndelag, ifølge NRK Trøndelag. Det er frykten for eventuelle rettslige runder i etterkant som gjør at Fylkesmannen tilrår at det kinesiske selskapet er med på anbudsrunden.
Påtroppende fylkesordfører i storfylket, Tore O. Sandvik (Ap) sa på Politisk Kvarter tirsdag morgen at kineserne likevel kommer til å få være med i anbudskonkurransen.
Fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik, vil ikke kommentere fylkesrådmannens snuoperasjon i saken.
Hun har tidligere presisert overfor LO-Aktuelt at posisjonen bare har vært opptatt av å ha en ryddig prosess og oppfylle de forpliktelsene de har i forhold til anbudene.
– Juridiske betraktninger vi fikk konkluderte med at vi ikke har noen forpliktelse til å vurdere det kinesiske anbudet, sa hun i forrige uke.
Vanskelig å konkurrere
Forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Steinar Rindhølen, mener det er en utfordring allerede i dag å følge opp regelverket hos selskap som kommer fra land innenfor EU og EØS:
– Det kan bli enda vanskeligere å kontrollere kinesiske selskap, sier han til LO-Aktuelt.
– Vi forutsetter at de utenlandske selskapene leverer tilfredsstillende kvalitet, og at de følger forskrift om lønns- og arbeidsforhold i henhold til anleggsoverenskomstene, sier Rindhølen til LO-Aktuelt.
Han poengterer at laveste anbud raskt kan bli dyrt likevel. På et E6-anlegg vest for Alta har et selskap fra Østerrike bygd bru, mens et spansk selskap har bygget tunnel i Sørkjosenfjellet i Troms. Begge måtte reise hjem før oppdragene var fullført.
I Alta gikk blant annet det østerrikske selskapet konkurs.
Rindhølen er overrasket over at så mange som 70 kinesere nå arbeider på Hålogalandsbrua og vil se nærmere på de avtaler som er gjort, hvordan kineserne bor og har mulighet til hjemreise, slik avtalene krever.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.