JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Huken Pukkverk stenges om fire år

Etter konkursen i Oslo vei saksøkte boet Oslo kommune for 500 millioner. I går ble det inngått et forlik. Kommunen må betale boet 85 millioner kroner, og Huken Pukkverk stenges senest 31.12. 2018.
Slutt 2018: Det har stormet rundt Huken pukk- oag asfaltverk i mange år. Nå er endelig sluttdato satt: 31.12.2018.

Slutt 2018: Det har stormet rundt Huken pukk- oag asfaltverk i mange år. Nå er endelig sluttdato satt: 31.12.2018.

Martin Guttormsen Slørdal

ane.borrud@lomedia.no

I desember 2012 kom nyheten om at Oslo Vei var konkurs.

Datterselskapet Huken pukk- og asfaltverk var en av hovedinntektskildene til Oslo Vei. Etter at bystyret vedtok at det ikke var lov å ta ut mer stein i steinbruddet på pukkverket, måtte Huken kjøpe inn stein, noe som førte til store utgiftsøkninger. Oslo Vei trengte 103 millioner kroner for å drive videre. Styret for det kommunalt eide selskapet valgte å begjære oppbud etter at Oslo kommune avviste å bidra med frisk kapital. Dermed mistet over 200 ansatte jobben, bortsett fra de ansatte på Huken Pukkverk, der boet videreførte driften.

Forlik

Da Oslo kommune vedtok å legge ned Huken Pukkverk uten å tilføre selskapet flere midler, styrte kommunen bedriften mot konkurs, konkluderer konkursboets granskingsrapport. I november i fjor saksøkte boet Oslo kommune for en halv milliard kroner.

Under gårsdagens bystyremøte ble det inngått et forlik. Partene ble enige om at kommunene betaler 85 millioner kroner til konkursboet. 40 millioner er kompensasjon for at leieavtalen for Huken sies opp to år før opprinnelig avtalt. Huken skal legges ned senest 31.12. 2018.

Trist

Eirik Næss, distriktssekretær i Arbeidsmandsforbundet avdeling 2 Oslo/Akershus, er glad for at de ansatte nå har fått en forutsigbarhet i forhold til når pukkverket legges ned. Men han skulle ønske at pukkverket hadde fortsatt sin drift.

– Jeg synes det er trist at en så god ressurs som steinen i Huken pukkverk ikke utnyttes. Det er svært lite kvarts i steinen, og når den brukes i asfalt gir det lite svevestøv, forklarer han.

Næss er bekymret for hva stengingen vil gjøre med tungtrafikken inn til Oslo.

– Når Huken legges ned, vil mineralressursene rundt Oslo tømmes fortere. Dermed vil ressursene vi trenger måtte fraktes lenger og lenger. Det er hverken bra for veiene eller miljøet, slår han fast.

– Slapp billig unna

Tillitsvalgt ved Huken Pukkverk, John Andersen, fikk nyheten om forliket i går kveld. Han synes politikerne slapp billig unna.

– Oslo kommune ville ikke bidra med 103 millioner for å drive Oslo Vei videre, og bedriften gikk konkurs. Mange mistet jobben. Nå må de betale nesten like mye, konkluderer han.

Han har ikke mange godord å si om den politiske prosessen rundt Huken pukk- og asfaltverk.

– Man kan lure på hva som rører seg i hue på en politiker. Å stenge for å ta ut mer stein i pukkverket, for så å måtte kjøpe inn stein. Sånt noe koster mange penger. Jeg synes det er altfor dårlig. De skulle ha fått en lærepenge og betalt det konkursen kosta.

Kompetansen kan forsvinne

I dag er det 12 ansatte ved Huken. At 31.12 2018 er aller siste dato for pukkverket er de innforstått med. Selv om de helst ville ha fortsatt ut den opprinnelige kontrakten.

– Det er flere av oss som har vært her lenge. Jeg er her på 28. året. Jeg fyller 62 år i mai 2019. Jeg vil mangle fem måneder på å kunne gå av med avtalefestet pensjon dersom det ikke kommer opp noen løsninger, forteller Andersen.

At kjernekompetansen kan forsvinne fra pukkverket før det legges ned, er ikke å legge skjul på.

– Det er klart. Finner vi noen annen jobb, så tar vi jo den. Vi leker ikke butikk.

Men jobbene vokser jo ikke på trær for dem som nærmer seg 60 år.

– Hvem vil ha en gammal gubbe? Da må det være noen som veit hvem du er og hva du er god for. Jeg klarer ikke å se for meg at jeg skal gå på Nav. Der har jeg aldri vært før, avslutter han.

Huken pukk- og asfaltverk

• Ligger i Groruddalen i Oslo

• Var et datterselskap av Oslo Vei.

• Oslo Vei var et heleid kommunalt selskap.

• Det var sterke lokale protester mot pukkverket, blant annet fordi det fører til støv, støy og mye trafikk.

• I november 2010 mente plan- og bygningsetaten i Oslo at det var tatt ut for mye stein i pukk- og asfaltverket. Dette førte til at all aktivitet i steinbruddet ble stoppet.

• Stopp i steinuttak førte til store økonomisk tap for Huken. Stein måtte kjøres inn i pukkverket.

• I 2012 vedtok Bystyret at Huken Pukkverk skulle legges ned innen 31. desember 2014.

• 7. desember 2013 kom nyheten om at Oslo Vei var konkurs. Oslo Vei trengte 103 millioner kroner for å drive videre, etter at Oslo kommune hadde vedtatt å legge ned Huken Pukkverk, som var selskapets hovedinntektskilde.

• Etter at Oslo Vei gikk konkurs, mistet kommunen styringsrett over bedriften. Bostyret driver Huken pukkverk videre, siden pukkverket er økonomisk lønnsomt.

• 11. desember 2013 leverte konkursboet i Oslo vei sin granskingsrapport til Oslo Byfogdembete. I følge rapporten presset Oslo kommune igjennom en avvikling av Huken pukk- og asfaltverk til tross for at de hadde mottatt dokumentasjon som viste at Oslo Vei AS da måtte få tilførsel av kapital for å unngå konkurs.

• Bostyret saksøkte Oslo kommune for en halv milliard kroner etter konkursen i Oslo Vei.

• 18. september 2014 holdt finanskomiteen og samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo kommune en åpen høring for å få svar på hvordan det kunne skje at Oslo Vei gikk konkurs.

• Under bystyremøte 17. desember ble det inngått et forlik. Partene ble enige om at kommunene betaler 85 millioner kroner til konkursboet. 40 millioner er kompensasjon for at leieavtalen for Huken sies opp to år før opprinnelig avtalt. Huken skal legges ned senest 31.12. 2018.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Huken pukk- og asfaltverk

• Ligger i Groruddalen i Oslo

• Var et datterselskap av Oslo Vei.

• Oslo Vei var et heleid kommunalt selskap.

• Det var sterke lokale protester mot pukkverket, blant annet fordi det fører til støv, støy og mye trafikk.

• I november 2010 mente plan- og bygningsetaten i Oslo at det var tatt ut for mye stein i pukk- og asfaltverket. Dette førte til at all aktivitet i steinbruddet ble stoppet.

• Stopp i steinuttak førte til store økonomisk tap for Huken. Stein måtte kjøres inn i pukkverket.

• I 2012 vedtok Bystyret at Huken Pukkverk skulle legges ned innen 31. desember 2014.

• 7. desember 2013 kom nyheten om at Oslo Vei var konkurs. Oslo Vei trengte 103 millioner kroner for å drive videre, etter at Oslo kommune hadde vedtatt å legge ned Huken Pukkverk, som var selskapets hovedinntektskilde.

• Etter at Oslo Vei gikk konkurs, mistet kommunen styringsrett over bedriften. Bostyret driver Huken pukkverk videre, siden pukkverket er økonomisk lønnsomt.

• 11. desember 2013 leverte konkursboet i Oslo vei sin granskingsrapport til Oslo Byfogdembete. I følge rapporten presset Oslo kommune igjennom en avvikling av Huken pukk- og asfaltverk til tross for at de hadde mottatt dokumentasjon som viste at Oslo Vei AS da måtte få tilførsel av kapital for å unngå konkurs.

• Bostyret saksøkte Oslo kommune for en halv milliard kroner etter konkursen i Oslo Vei.

• 18. september 2014 holdt finanskomiteen og samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo kommune en åpen høring for å få svar på hvordan det kunne skje at Oslo Vei gikk konkurs.

• Under bystyremøte 17. desember ble det inngått et forlik. Partene ble enige om at kommunene betaler 85 millioner kroner til konkursboet. 40 millioner er kompensasjon for at leieavtalen for Huken sies opp to år før opprinnelig avtalt. Huken skal legges ned senest 31.12. 2018.