Kollektivtransport og det grønne skifte
Roy Ervin Solstad
Samferdselsutvalget
Norsk Arbeidsmandsforbund, avdeling. 4 Nordland
I dagens samfunn er det store utfordringer med politikken og målsettingen til regjeringen.
Det satses kun på de store byene og ikke i distriktene.
Problemet i distriktene er at det er umulig for innbyggere å bruke kollektivtransport, fordi den ikke finnes.
Bussordninger er dårlige, og tilgjengeligheten er på minimum.
Derfor er det kun egen bil som fungerer.
Dette gjelder også prismessig.
Hvis man ønsker at befolkningen skal benytte seg av kollektivtilbud istedenfor eget kjøretøy, må det legges til rette for dette og tilbudet må være så bra at man foretrekker kollektivtransport fremfor egen bil.
Man burde få dette på plass før man skal prøve å presse innbyggere til noe som ikke fungerer, og pålegge nye avgifter på en allerede hardt presset økonomi for folk flest.
Folk må på jobb, barn skal på trening og skole, det skal gjøres innkjøp. Siden kollektivtransporten ikke er fungerer, har man kun et valg og det er bilen.
Regjeringen bør se på de byene med ordninger som er velfungerende, og videreføre disse til distrikts Norge. Men først må man ha prøveordninger, slik at man kan foreta justeringer for å tilpasse tilbudet slik at det blir velfungerende.
Da vil man lykkes med den store kollektivsatsningen som ønskes.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.