JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kollektivtransport og det grønne skifte

Roy Ervin Solstad

Samferdselsutvalget

Norsk Arbeidsmandsforbund, avdeling. 4 Nordland

I dagens samfunn er det store utfordringer med politikken og målsettingen til regjeringen.

Det satses kun på de store byene og ikke i distriktene.

Problemet i distriktene er at det er umulig for innbyggere å bruke kollektivtransport, fordi den ikke finnes. 

Bussordninger er dårlige, og tilgjengeligheten er på minimum. 

Derfor er det kun egen bil som fungerer. 

Dette gjelder også prismessig. 

Hvis man ønsker at befolkningen skal benytte seg av kollektivtilbud istedenfor eget kjøretøy, må det legges til rette for dette og tilbudet må være så bra at man foretrekker kollektivtransport fremfor egen bil. 

Man burde få dette på plass før man skal prøve å presse innbyggere til noe som ikke fungerer, og pålegge nye avgifter på en allerede hardt presset økonomi for folk flest. 

Folk må på jobb, barn skal på trening og skole, det skal gjøres innkjøp. Siden kollektivtransporten ikke er fungerer, har man kun et valg og det er bilen. 

Regjeringen bør se på de byene med ordninger som er velfungerende, og videreføre disse til distrikts Norge. Men først må man ha prøveordninger, slik at man kan foreta justeringer for å tilpasse tilbudet slik at det blir velfungerende. 

Da vil man lykkes med den store kollektivsatsningen som ønskes. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse