Samferdsel
Stad skipstunnel kan ryke: – Det ser mørkt ut
Store kostnader kan stoppe Stad skipstunnel.
Kystverket/Snøhetta/Plomp
Saken oppsummert
oystein@lomedia.no
Norge har store planer om å bygge verdens første fullskala skipstunnel. Den skal gi tryggere seilas forbi det værharde Stadlandet.
Planen er at den skal bli 1,7 kilometer lang, 50 meter høy og 36 meter bred.
Gustav Landsverk, tillitsvalgt for Norsk Arbeidsmandsforbund i Kystverket, er bekymret for om planene for Stad skipstunnel kommer til å strande.
– Det ser mørkt ut. Jeg er slett ikke sikker på hvor interesserte Arbeiderpartiet er i å bygge, sier Landsverk til Arbeidsmanden.
Gustav Landsverk i Kystverket mener Stad skipstunnel er en god idé, men han tviler på om den noen gang blir bygget.
Fredrik Bakke
Gammel idé
Stadhavet er et av de mest værharde havområdene i Norge, med hyppige stormer og krevende forhold.
Det ligger på vestkysten av Norge, mellom Nordfjord og Sunnmøre, i Vestland fylke.
Det er trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. Mange skip må vente på bedre vær før de kan passere, noe som skaper forsinkelser og risiko.
Ideen om å bygge Stad skipstunnel er gammel. I 2013 kom prosjektet inn i Nasjonal transportplan.
Tre tilbud
Det er tre entreprenører som nå har gitt tilbud på byggingen av Stad skipstunnel:
• Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk & Stol AS (Norge)
• AF Gruppen Norge AS (Norge)
• Eiffage Génie Civil (Frankrike).
I 2021 vedtok Stortinget at dersom prisen overstiger fem milliarder kroner, må prosjektet behandles på nytt.
Mye dyrere
Og Stad skipstunnel blir langt dyrere enn Stortinget har sagt ja til. Det bekreftet Kystverket i august.
Rammen fra Stortinget var på 4,09 milliarder i 2021. Justert for inflasjon er det over 5 milliarder i dag.
Kostnadene har blitt så høye at prosjektet må tilbake til Stortinget for ny behandling.
Vil ha minister fra Vestlandet
Stad skipstunnel har lenge vært et prestisjeprosjekt for kystnæringen, men nå uttrykkes det bekymring for politisk vilje til å realisere byggingen.
Gustav Landsverk mener Stad skipstunnel står i fare for å bli nedprioritert.
Han viser til at dagens samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kommer fra Østfold, mens fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss – som er fagminister for prosjektet – heller ikke fremstår som særlig engasjert, ifølge Landsverk.
– Jeg krysser fingrene for at det blir en omrokering blant statsrådene nå etter valget. Hadde vi fått en vestlending som fiskeriminister, hadde håpet steget.
Landsverk foreslår Per Vidar Kjølmoen som fiskeriminister.
Kjølmoen er stortingsrepresentant for Møre og Romsdal og sitter i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.
Per Vidar Kjølmoen: Han er ønsket som ny fiskeriminister av Gustav Landsverk i Kystverket.
Martin Guttormsen Slørdal
Regjeringen: Svarer ikke
Avgjørelsen kan komme i statsbudsjettet i oktober. Dersom regjeringen sier nei, kan det bety slutten for tunnelen.
Regjeringen har hittil ikke ønsket å svare på om de fremdeles støtter prosjektet.
Arbeidsmanden har spurt kommunikasjonsavdelingen i Arbeiderpartiet om Stad skipstunnel.
Vi ble henvist til Samferdselsdepartementet, som henviste til Nærings- og fiskeridepartementet.
Vi har spurt om når byggingen av Stad skipstunnel starter og om hva som er departementets syn på byggestart etter at det er levert tre ulike tilbud.
– Anbudsprosessen for prosjektet Stad skipstunnel er lagt opp som en anbudskonkurranse med forhandlinger. Ved frist 10. juni var det levert inn tre tilbud og disse tilbudene er nå til vurdering, svarer statssekretær Kristina Sigurdsdottir Hansen (Ap).
Hun legger til:
– Av konkurransemessige hensyn har ikke Kystverket oppgitt detaljerte opplysninger om innkomne tilbud, men det har blitt gjort kjent at innkomne tilbud ligger over kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt.
Hansen opplyser at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om oppfølgingen av prosjektet Stad skipstunnel i forbindelse med fremleggelsen av forslag til statsbudsjett for 2026.
Miljø og næring
Gustav Landsverk trekker frem miljøaspektet som en av de viktigste grunnene til å bygge tunnelen.
– Å få mer transport over på sjø kontra bil, er kjempepositivt. For fiskeri i Nord-Norge burde det være en fordel, og det vil være bra for oppdrettsindustrien.
– Alle partier på Stortinget har uttalt ønske om mer sjøtransport. Det gir enorme besparinger og kan redusere behovet for veibygging betydelig, sier Landsverk.
Han mener også at tunnelen vil kunne bli en stor turistattraksjon, og at den vil styrke småbåttrafikken og binde regionene tettere sammen.
– Stad er et skille mellom Nordvestlandet og resten av Vestlandet. Med tunnel kan du få hurtigbåtforbindelse gjennom, og da viskes det skillet ut. Du kan nesten bo i Måløy og jobbe i Ulsteinvik, 100 kilometer unna.
Sterkt kritisk til MDG
MDG er det partiet som har uttalt seg mest kritisk til bygging av Stad skipstunnel.
Det får Gustav Landsverk til å reagere.
Han er sterkt kritisk til alt det partiet står for, forteller han.
– Jeg forstår ikke at MDG er imot Stad skipstunnel. De bør se på miljøaspektet.

Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Nå: 0 stillingsannonser