Arbeidstid
Sylwia har fem minutter på å rydde et fly
Fra flyet har landet til det skal stå klart til neste etappe, går det i et heseblesende tempo for renholderne.
Klar-ferdig-gå: Sylwia Karpinska og Oraphin Bachmann står klare når flyet lander på Sola.
Astri Sivertsen
arb-mand@lomedia.no
Det er ikke mye rot på de «vanlige» ruteflyene, forteller Sylwia.
Da er det verre med charterflyene, med mye skitt og lort og gjenglemte ting.
– Vi fant en truse mellom to seter en gang. Jeg vet ikke hvordan den havnet der, forteller renholderen.
Tre kommuner på én dag
Sylwia Karpinska er fra Polen, og har bodd i Norge i 14 år. Hun flyttet etter mannen som hadde fått jobb her, og var gravid med den yngste sønnen da hun kom til landet.
Når hun ankommer Sola denne torsdagen, er det den tredje kommunen på Jæren hun er innom i løpet av arbeidsdagen sin.
Dagen til Sylwia starter klokka seks, for å gjøre rent på Nav-kontoret i Klepp.
Deretter går turen til to dagligvarebutikker i samme kommune, før hun kjører inn til Sola. Etterpå bærer det tilbake på Nav-kontoret før hun kan dra hjem til mannen og de to tenåringssønnene.
Tillitsvalgt: Sylwia Karpinska begynte i jobben i 2015, og er en veteran i renholdsbransjen. Hun er tillitsvalgt i Insider, og nestleder i avdeling 7 Sør-Øst.
Astri Sivertsen
På kontor og i butikk har hun ikke rett på pause før hun har arbeidet i 5,5 timer. På flyplassen kan hun puste ut mellom flyene, forteller hun.
Men fordelen med å rengjøre butikker og kontorer er den jevne temperaturen. På flyplassen kan det blåse og regne mye, og bli skikkelig kaldt.
– Det er ikke tid til å kle av og på seg ytterklær. Jeg var mye syk det første året, sier Sylwia.
Hun har – i likhet med mange kolleger på flyplassen – problemer med ryggen, selv om hun prøver å holde dem i sjakk med å trene. Det er trangt å jobbe inne i flyene, og det høye tempoet øker belastningen på kroppen.
Dessuten har det vært stadige nedskjæringer etter koronaen, forteller hun.
Klar, ferdig, GÅ
Denne formiddagen, ved utenlandsterminalen på Sola flyplass, venter Sylwia og kollegaen Oraphin Bachmann på at SK4616 fra Aberdeen skal lande. Oraphin er fra Filippinene, og har sin tredje dag på jobb for Insider Facility Solutions AS.
Vanligvis er det bare én renholder til å rydde ett fly, men i dag får Oraphin hjelp av Sylwia.
Fra flyet har landet til det skal stå klart til neste etappe, har renholderne fem minutter på seg til å fjerne søppel og skrot.
Cityjet-en lander etter planen, og passasjerene er på vei ut av flyet. Nå er det renholdernes tur.
Iført blå engangshansker og en rull med hvite plastsekker under armen, venter de på at kaptein Seán Ó'Griofa gir klarsignal.
Deretter går det i et rasende tempo:
Til aksjon: Sylwia Karpinska entrer landgangen når flykaptein Seán Ó Griofa sier det er klart.
Astri Sivertsen
Oraphin begynner øverst ved cockpiten, og jobber seg nedover midtgangen mens hun samler inn søpla fra seteradene.
Sylwia tar seg av skrotet på toalettene, og de fulle plastsekkene er på vei ned landgangen før den tilmålte tida er ute.
Nedskjæringer
Tilbake på pauserommet i terminalbygget kaster Oraphin et blikk på Avinor-appen som viser ankomsttidene til utenlandsflyene. Hun stikker telefonen tilbake i jakkelomma, og småløper ut til neste jobb.
Sylwia forteller tida før pandemien. Da var de 25 stykker på jobb, mens i dag er det 10-12 stykker som er igjen på flyplassen.
– Der vi før var to om å klargjøre ett fly på dagtid, er vi nå alene på jobb, legger hun til.
De to årene pandemien varte, jobbet hun på andre steder som Insider har avtale med. Hun fikk tilbake jobben på Sola da reiselivet tok seg opp igjen, men mange kolleger hadde sluttet eller funnet seg andre arbeidsgivere i mellomtida.
– Vi er bare tre igjen fra det gamle laget før pandemien, sier hun.
Det er flyselskapene som bestiller tjenestene som bestemmer hvor lang tid de får bruke på jobben.
Selve vaskinga av flyene skjer på natta, legger Sylwia til. Da blir de støvsugd og rengjort, og varetrekk, puter og pledd skiftet.
Og jobben blir gjerne kontrollert av en inspektør fra flyselskapet, som tar bilder og sjekker at alt er riktig utført.
– På de store flyene, de med over 200 seter, får vi bruke sju minutter, forklarer renholderen.
SNART FERDIG: Renholderne må fylle opp søppelsekkene på fem minutter.
Astri Sivertsen
Lover og regler
Sylwia har vært tillitsvalgt siden 2017, og i sommer ble hun nestleder i avdeling 7 i NAF. På flyplassen er i høyden to eller tre av kollegene hennes fagorganiserte, tror hun. De uorganiserte melder om mange flere problemer på jobb enn de som er fagorganisert, legger hun til.
Selv bruker hun mye tid på å presse på for at arbeidslivets lover og regler blir fulgt. Det gjelder blant annet vaktplaner, som ifølge henne blir oversendt altfor seint - gjerne bare dagen før:
– Vi ønsker dem seinest en uke i forveien, slik at vi kan planlegge livet vårt, sier hun.
Når Sylwia følger Arbeidsmanden ut, går vi forbi parkeringshuset som skal stå ferdig neste sommer. Det gamle brant opp for snart tre år siden, og 1.300 biler ble ødelagt.
En av dem var Sylwias. Det var trist, for jeg mistet mange personlige ting, forteller hun, før hun vinker «ha det» på vei til neste jobb.
Selskapets svar
Arbeidsmanden har spurt Insider Facility Solutions AS om det er korrekt at det er flyselskapene som setter tiden det skal brukes på å rydde flyene, og om det er lang nok tid å rydde et fly på fem minutter. Vi har også spurt om det er korrekt at det før var 25 renholdere inkludert ekstrahjelper fra Insider på Sola, og at tallet er halvert.
Videre har vi spurt om det stemmer at det før var to ansatte å klargjøre et fly på dagtid, mens det nå er én.
Insider har også fått mulighet til å kommentere utsagnene om at de uorganiserte melder om mange flere problemer på jobb enn de som er fagorganisert, og at vaktplanene kommer for sent.
Dette svarer Hege Wilsbeck, direktør for renhold i Insider Facility Solutions AS, i en epost:
«Insider Facility Solutions AS er en stor og seriøs arbeidsgiver med over 2700 ansatte i Norge, om lag 300 av disse jobber i Stavanger-området. Vi er opptatt av at alle våre ansatte skal ha et godt og forsvarlig arbeidsmiljø.
Og alle våre ansatte har krav på de lønns- og arbeidsvilkår som følger av arbeidsmiljøloven, tariffavtale og øvrige krav fra myndighetene. Insider sørger for dette blant annet gjennom aktiv medvirkning fra våre medarbeidere.
Insider samarbeider med både tillitsvalgte, lokalt verneombud, hovedverneombud og i fora som arbeidsmiljøutvalg (AMU).»
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.