JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagbrev

Useriøse firmaer vinner fram i offentlige anbud, advarer tillitsvalgt

Jarle Røksund i Mesta er skuffet over kravene i driftskontraktene til Innlandet fylkeskommune.
KONTRAKT MED KOMMUNEN: – At det ikke stilles krav til arbeidere med fagbrev, det er noe vi ser veldig alvorlig på, sier hovedtillitsvalgt Jarle Røksund i Mesta drift.

KONTRAKT MED KOMMUNEN: – At det ikke stilles krav til arbeidere med fagbrev, det er noe vi ser veldig alvorlig på, sier hovedtillitsvalgt Jarle Røksund i Mesta drift.

Ane Børrud

camilla.yndestad@lomedia.no

– Det stilles ikke krav til fagarbeidere i driftskontraktene med fylkeskommunen, bare øvde arbeidere, sier Jarle Røksund.

Han er hovedtillitsvalgt i Mesta drift og leder i avdeling 5 Innlandet i Norsk Arbeidsmandsforbund, og nå er han bekymret.

Grunnen er seriøsitetskravene til Innlandet fylkeskommunene, som Røksund mener er for dårlige.

– At det ikke stilles krav til arbeidere med fagbrev, det er noe vi ser veldig alvorlig på. Det er tross alt fylkeskommunen som skal utdanne fagarbeidere, og så skal de ikke få jobb etterpå fordi de er for dyre, sier han oppgitt.

Koster for mye

Røksund trekker fram eksempler der fagarbeidere i Mesta ikke har fått jobb i konkurrerende firmaer fordi de er for dyre i timen.

– De koster 17 kroner mer i timen. Dette utgjør cirka 30.000 kroner i året. Det stilles krav om lærlinger i kontraktene, men hvem skal lære dem opp? Dette er ganske alvorlig, sier Røksund.

Hovedtillitsvalgt i Mesta drift, Jarle Røksund.

Hovedtillitsvalgt i Mesta drift, Jarle Røksund.

Mesta

Han forteller videre at flere firmaer uten tariffavtale har vunnet anbud innen drift- og vedlikehold i Innlandet. De er gjerne billigere enn Mesta, noe Røksund mener er problematisk:

– Det useriøse arbeidslivet vinner fram i offentlige anbud, og der mener jeg at vi i Arbeidsmandsforbundet må reagere, sier fagforeningsmannen.

Nå har ballen også begynt å rulle: I mars stilte årsmøtet til Avdeling 5 Innlandet seg bak en uttalelse om at det bør være krav om tariffavtale og konkurranse på like vilkår i kontraktene med fylkeskommunen.

Vil møte fylkesordføreren

Røksund trekker fram saken om brøytebilansatte i Svevia i Mosjøen.

Sjåførene får ikke overtidsbetalt, og på arbeidernes dag i fjor slettet bedriften alle overtidstimene deres.

Brøytebilsjåførene i saken beskriver praksisen som sosial dumping.

Svevia avviser påstanden.

– Man kan jo bare se hvordan Svevia har trikset med sine avtaler, med å kalle stillingene for særlig uavhengig. Det er ingen innen drift- og vedlikehold som kan bestemme arbeidstiden sin selv. Avtalene skal være i orden, og skal skrives under av tillitsvalgt, sier Røksund.

Problematikken rundt useriøse aktører har han også tatt opp i samarbeidsutvalget mellom LO og Arbeiderpartiet i Innlandet, og han håper å få et møte med fylkesordføreren i nær framtid.

– Det er for få krav i kontraktene, og det må vi påvirke politisk. Seriøsitetskravene må endres, sier Røksund.

Forholder seg til loven

Seksjonssjef for vei i Innlandet fylkeskommune, Arne Fredheim, forteller at fylkeskommunen forholder seg til bestemmelser i lover og forskrifter, og at dette også gjelder bestemmelsene i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår.

Fredheim trekker fram at på områder dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtale skal entreprenøren ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med gjeldende forskrifter.

– På områder som ikke er dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtale, skal entreprenøren ha lønns- og arbeidsvilkår i henhold til gjeldende landsomfattende tariffavtale for den aktuelle bransje, sier Fredheim.

Han forteller videre at det også stilles krav til lærlinger innen relevante fagområder.

– Vi understreker at vi vurderer hvilke krav som stilles ved utlysning av nye kontrakter, herunder også kompetanse og kompetansekrav, sier han. 

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse