JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Overtar 200 ansatte

Røros Flyservice har inngått kontrakt med Norwegian om å utføre bakketjenester på Gardermoen. Dermed flytter 200 ansatte i Proffice Aviation over i Røros Flyservice.

Den 8. november tar Røros Flyservice over bakketjenestene på Gardermoen for flyselskapet Norwegian. I dag er det Northport som har kontrakten med flyselskapet. Northport har ikke ansatte, men leier inn folk fra Proffice Aviation. Dette selskapet har rundt 200 ansatte, hvorav rundt 100 innenfor Handel og Kontors avtaleområde. – Proffice har vært en tubulent arbeidsplass, med mye gjennomtrekk. Antall medlemmer har dermed variert noe. I dag har vi vel rundt 50, men håper dette tallet vil øke, sier Trond Smøraas, leder av FLR (foreningen for reiseliv og luftfart) i HK. Han har vært HK-klubbens nærmeste allierte i den turbulente situasjonen de Proffice-ansatte har vært gjennom. I dag var det nytt møte med Røros Flyservice. Da ble det klart at alle de ansatte i Proffice får tilbud om jobb i Røros Flyservice OSL, et nyopprettet datterselskap til Røros Flyservice Værnes.

Tariffavtale

Røros Flyservice er godt kjent med Norwegian, da de har tatt bakketjenestene for flyselskapet både på Værnes, Kristiansand, Tromsø og Bodø. HK har lenge hatt tariffavtale med selskapet, og fikk i dag bekreftet at tariffavtalen også vil gjelde i det nye selskapet fra det tar over bakketjenestene den 8. november. – Vi kommer til å tilby alle ansatte som har jobbet med Norwegians bakketjenester tilsvarende stillingsstørrelser som de har i dag, forteller Stig Bjørnstad, daglig leder i Røros Flyservice OSL. Handel og Kontor betrakter det hele som en virksomhetsoverdragelse, og mener at det er dermed følger at også andre rettigheter i Proffice må gjelde i Røros. Her har partene ikke blitt helt enige. – Vi driver på en litt annen måte enn de andre i bransjen. Vi er ikke ferdige med diskusjonene med fagforeningene, men vi har en god dialog, sier Bjørnstad.

Jobb til alle

Skulle de ansatte i Proffice ønske å fortsette i Northport, er også det en mulighet. Northport, som nå blir solgt til Menses Aviation, skal selv ansette 50-60 mennesker til å ta seg av bakketjenestene for British Airways. Tilbudet vil først og fremst gå til de ansatte i Proffice Aviation som i dag arbeider med British Airways. Det forteller Richard Mathisen, driftsleder i Northport på Gardermoen. I HK er de glade for at det nå blir orden på ansettelsesforholdene i bransjen. Forbundet har hele tiden vært skeptisk til måten Northport har driftet bakketjenestene på Gardermoen, ved å benytte et bemanningsselskap i stedet for å ha egne ansatte. – Dette er en amerikanisering som vi har likt svært dårlig, og som også har vist seg å fungere svært dårlig. At de ansatte nå får en seriøs arbeidsgiver som kjenner bransjen, ser vi som en fordel, sier faglig sekretær Egil Bøckmann i HK.

Høyt tempo

Det er bare drøye ett år siden at Northport og Proffice Aviation overtok kontrakten med Norwegian, etter å ha snappet den fra Servisair. Nå skifter de altså på nytt avtalepartner når det gjelder bakketjenestene. – Nå håper jeg de roer seg litt ned. Denne saken har vist at det ikke alltid nytter å se på bunnlinja når det gjelder et anbud. Blir prisen for lav, blir også kvaliteten lav. Dette har ingenting med de ansatte å gjøre, men måten å organisere det hele på, sier Trond Smørås i FLR.

Annonse
Annonse