Etterlyser forhandlingsvilje hos NHO
Da LO i går oppsummte den første runden med forbundsvise tilpasningsforhandlinger, kunne flere melde om ekstremt liten forhandlingsvilje hos mortparten.
torgny@lo-media.no
Flere av de LO-Aktuelt har vært i kontakt med, mener at dette forhandlingsløpet har vært styrt fra NHO sentralt med det formålet å få slutt på denne oppgjørsformen.
– Bortsett fra for bussjåførene har vi møtt ekstremt liten forhandlingsvilje i NHO-systemet, sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Per Østvold.
«En begredelig affære»
En annen forhandler karakteriserer forhandlingene som «en begredelig affære». Til sammen har det vært 131 tariffavtaler som har vært forhandlet siden onsdag i forrige uke. På noen områder har det blitt tekniske endringer, noen har klart endringer i skifttillegg og minstelønn, men på svært mange områder blir den 50-øringen som ble stilt til disposisjon for de forbundsvise forhandlingene bare lagt opp på som et generelt tillegg.
Flere av de LO-Aktuelt har vært i kontakt med understreker at det er nå alvoret begynner. I morgen møtes LO- og NHO-delegasjonene, og det er ventet at LO vil kreve brudd i forhandlingene slik at riksmeklingsmannen kommer på banen.
Ikke alle i mål
Forhandlingene i denne runden gjelder anslagsvis bare fem prosent av ramma. Det er nå en skal komme fram til hvordan de resterende 95 prosentene skal fordeles. I tillegg må AFP-spørsmålet finne en løsning.
Flere peker på at et dårlig forhandlingsresultat i de forbundsvise forhandlingene øker faren for et nei-flertall når det endelige oppgjøret blir lagt ut til uravstemning.
Nesten alle 131 områdene er i mål, men ikke alle. Fortsatt var det noen som var nødt til å forhandle på overtid for å få til en løsning som det gikk an å presentere for medlemmene i en uravstemning.