JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha app-solutte kabotasjetall

Mobiltelefon skal hjelpe til med å dokumentere omfanget av utenlandske vogntog i Skandinavia.



24.09.2013
08:40
16.12.2013 23:56

I et nylig avsluttet svensk forskningsprosjekt ble 42.500 utenlandske vogntog registrert. 2.700 av dem forlot aldri Sverige i de seks ukene man hentet inn tallene. Nå skal den svenske studien utvides til å gjelde også Danmark og Norge for å avdekke hvor mye av de nasjonale transportoppgavene som foretas av utenlandske vogntog, såkalt kabotasjekjøring. Sentralt står en applikasjon til mobiltelefonen.

Fra oktober

I den svenske undersøkelsen som ble gjort over seks uker i mai og juni i år, kunne hvem som helst laste ned en applikasjon for å registrere utenlandske vogntog. Den samme typen applikasjon vil bli benyttet når prosjektet starter i Norge og Danmark senere i høst, og administrerende direktør i Norsk Lastebileier-forbund, Geir A. Mo, håper mange laster den ned.

- Om alle i Norge laster den ned og tar søndagsturen ut til de store veiene for å registrere utenlandske vogntog, hadde det vært fint, smiler han.

Applikasjonen vil bli tilgjengelig for nedlasting i begynnelsen av oktober, og fungerer på den måten at man bare taster inn registreringsnumrene til de utenlandske vogntogene og sender dem inn, mens telefonen selv ved hjelp av lokasjonsfunksjonen vil legge ved hvor det aktuelle vogntoget ble registrert. Dermed vil forskerne kunne se hvor de ulike vogntogene har vært i løpet av registreringsperioden.

Skremmende

Han tar det nærmest for gitt at situasjonen her hjemme vil ligne på det man har avdekket i Sverige.

- De svenske tallene er skremmende. Samtidig er det lite trolig at bildet er annerledes i Danmark og Norge, understreker han.

Likevel mener han det er viktig å dokumentere hvordan forholdene er også i Norge.

- Vi ønsker å dokumentere omfanget av kabotasjekjøringen i Norge, både hvor stor utbredelse det har, og om den har redusert tomkjøringen, det vil si antall vogntog uten last, og ikke minst trafikksikkerheten, fortsetter Mo.

Den dokumentasjonen man sitter på i dag er nemlig på langt nær så god som man kunne ønske.

Viktig studie

Forbundssekretær Geir Kvam fra Norsk Transportarbeiderforbund har forsøkt å finne offisielle tall for kabotasjekjøring i Norge. Det han fant var ikke mye å bli klok på.

- Tallene Statistisk Sentralbyrå hadde for kabotasjekjøring fra 2011 viste at ni prosent av all transport var kabotasje. Det synes jeg var veldig lite, og det viste seg også at for land som Estland, Latvia og Lituaen var det ikke registrert kabotasje overhodet, sier Kvam.

Han er rask med å understreke at dette ikke må sees på som noen kritikk av SSB. For årsaken til de manglende tallene ligger i et EU-direktiv, mener forbundssekretæren.

- Det direktivet sier at det er bilens hjemland som skal rapportere om transport utenfor egne grenser, og det er tydeligvis ikke blitt gjort. Nettopp derfor er denne studien så viktig, for skal man diskutere omfanget av kabotasjekjøringen, må vi ha tall på bordet, påpeker Kvam.

Må tas på alvor

Både Kvam og Mo mener at en slik studie vil medføre at norske myndigheter må ta kabotasjeproblematikken på alvor. Mo påpeker at den rødgrønne regjeringen hadde startet et nødvendig arbeid for å komme problemet til livs, og håper samtidig at en borgerlig regjering vil videreføre det arbeidet.

- Det verste som kan skje med ny regjering er at de reverserer det gode arbeidet er satt i gang, sier Geir A. Mo.

Han legger til at alle partiene, med et mulig unntak for Venstre, har sagt at de vil bekjempe kabotasjekjøringen.

- Det finnes ikke en regjering som kan overse den dokumentasjonen som ble lagt fram i den svenske undersøkelsen. Dette er piratvirksomhet med lastebil, avslutter Geir A. Mo.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.09.2013
08:40
16.12.2013 23:56



Mest lest

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

Yngvil Mortensen

Alenemamma Linn (32) føler Nav ikke tror henne: – Jeg har aldri følt meg dårligere

Colourbox

Hotell-tilsette gjekk på tips-tap: Arbeidsgivarar kan ta delar av pengane, slår tingretten fast

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Jan-Erik Østlie

Sp slår tilbake på ny måling. Nå merker partiet Vedum-effekten igjen

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

David Engmo

De to arbeidskameratene vil bli vernepleiere, men kan ikke med dagens utdanningsløp

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

Jan-Erik Østlie

Rødt og SV fikk ikke flertall for tannhelsereform: – De andre har det i kjeften, sier Bjørnar Moxnes

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

Ole Palmstrøm

Lovfester forskjellsbehandling ved yrkesskade: – Skammelig, sier NFF-leder Asle Aase

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Eivind Olai Kristiansen

De rødgrønne vil la Vy kjøre tog i Oslo-området

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder

Bakgrunn: Ole Palmstrøm

Unge har fått dårligere oppfølging etter at Nav-reformen ble innført, konkluderer forskere

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Jan-Erik Østlie

Se lista: Her er de viktigste sakene fra Sps landsmøte

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

Tri Nguyen Dinh

Skipskokken er opprørt etter at Stortinget stemte for endring av særalder-reglene: – Kan bli starten på slutten

PROTEST: Jørn Davidsen og Glenn Lauvik (t.h.) reiste fra Bergen til dagens markering foran Stortinget. De kaller gavepakken fra regjeringen for glanspapir uten innhold.

PROTEST: Jørn Davidsen og Glenn Lauvik (t.h.) reiste fra Bergen til dagens markering foran Stortinget. De kaller gavepakken fra regjeringen for glanspapir uten innhold.

Fagforbundet

Snart kan røykdykkere jobbe til de er 70, etter at krav om tidligpensjon fjernes

JAKT: Demonstrantar jaktar på kontraktarbeidarar som har gøymd seg på Menstad laste- og losseplass.

JAKT: Demonstrantar jaktar på kontraktarbeidarar som har gøymd seg på Menstad laste- og losseplass.

Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

90 år sidan Menstadslaget: Her er historia om eit vendepunkt i norsk arbeidsliv

Brannfare ved et avfallsanlegg i Fredrikstad førte til at arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (bildet) grep inn mot Unios streik i kommunesektoren. Mandag ble også Unios streik i Oslo stanset. (Arkivfoto)

Brannfare ved et avfallsanlegg i Fredrikstad førte til at arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (bildet) grep inn mot Unios streik i kommunesektoren. Mandag ble også Unios streik i Oslo stanset. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Uklart om regjeringen får flertall for streikestans

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

VALGKAMP: Vi har et valg å vinne, var LO-leder Peggy Hessen Følsvik til LOs representantskapsmøte. Her sammen med sin statsministerkandidat, Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre.

VALGKAMP: Vi har et valg å vinne, var LO-leder Peggy Hessen Følsvik til LOs representantskapsmøte. Her sammen med sin statsministerkandidat, Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre.

Erlend Angelo

LO-lederen: – Erna Solberg har klart å få fram skillet mellom høyre og venstre i politikken

FORHANDLERE: Ragne Opsahl og Bente Opheim Sving tror alt skal gå bra på Ullersmo, men savner bedre styring med flyttinga.

FORHANDLERE: Ragne Opsahl og Bente Opheim Sving tror alt skal gå bra på Ullersmo, men savner bedre styring med flyttinga.

Eirik Dahl Viggen

Forhandlinger om ny turnus og lengre reisevei tærer på kreftene for tillitsvalgte ved Ila fengsel


Flere saker