JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha app-solutte kabotasjetall

Mobiltelefon skal hjelpe til med å dokumentere omfanget av utenlandske vogntog i Skandinavia.



24.09.2013
08:40
16.12.2013 23:56

I et nylig avsluttet svensk forskningsprosjekt ble 42.500 utenlandske vogntog registrert. 2.700 av dem forlot aldri Sverige i de seks ukene man hentet inn tallene. Nå skal den svenske studien utvides til å gjelde også Danmark og Norge for å avdekke hvor mye av de nasjonale transportoppgavene som foretas av utenlandske vogntog, såkalt kabotasjekjøring. Sentralt står en applikasjon til mobiltelefonen.

Fra oktober

I den svenske undersøkelsen som ble gjort over seks uker i mai og juni i år, kunne hvem som helst laste ned en applikasjon for å registrere utenlandske vogntog. Den samme typen applikasjon vil bli benyttet når prosjektet starter i Norge og Danmark senere i høst, og administrerende direktør i Norsk Lastebileier-forbund, Geir A. Mo, håper mange laster den ned.

- Om alle i Norge laster den ned og tar søndagsturen ut til de store veiene for å registrere utenlandske vogntog, hadde det vært fint, smiler han.

Applikasjonen vil bli tilgjengelig for nedlasting i begynnelsen av oktober, og fungerer på den måten at man bare taster inn registreringsnumrene til de utenlandske vogntogene og sender dem inn, mens telefonen selv ved hjelp av lokasjonsfunksjonen vil legge ved hvor det aktuelle vogntoget ble registrert. Dermed vil forskerne kunne se hvor de ulike vogntogene har vært i løpet av registreringsperioden.

Skremmende

Han tar det nærmest for gitt at situasjonen her hjemme vil ligne på det man har avdekket i Sverige.

- De svenske tallene er skremmende. Samtidig er det lite trolig at bildet er annerledes i Danmark og Norge, understreker han.

Likevel mener han det er viktig å dokumentere hvordan forholdene er også i Norge.

- Vi ønsker å dokumentere omfanget av kabotasjekjøringen i Norge, både hvor stor utbredelse det har, og om den har redusert tomkjøringen, det vil si antall vogntog uten last, og ikke minst trafikksikkerheten, fortsetter Mo.

Den dokumentasjonen man sitter på i dag er nemlig på langt nær så god som man kunne ønske.

Viktig studie

Forbundssekretær Geir Kvam fra Norsk Transportarbeiderforbund har forsøkt å finne offisielle tall for kabotasjekjøring i Norge. Det han fant var ikke mye å bli klok på.

- Tallene Statistisk Sentralbyrå hadde for kabotasjekjøring fra 2011 viste at ni prosent av all transport var kabotasje. Det synes jeg var veldig lite, og det viste seg også at for land som Estland, Latvia og Lituaen var det ikke registrert kabotasje overhodet, sier Kvam.

Han er rask med å understreke at dette ikke må sees på som noen kritikk av SSB. For årsaken til de manglende tallene ligger i et EU-direktiv, mener forbundssekretæren.

- Det direktivet sier at det er bilens hjemland som skal rapportere om transport utenfor egne grenser, og det er tydeligvis ikke blitt gjort. Nettopp derfor er denne studien så viktig, for skal man diskutere omfanget av kabotasjekjøringen, må vi ha tall på bordet, påpeker Kvam.

Må tas på alvor

Både Kvam og Mo mener at en slik studie vil medføre at norske myndigheter må ta kabotasjeproblematikken på alvor. Mo påpeker at den rødgrønne regjeringen hadde startet et nødvendig arbeid for å komme problemet til livs, og håper samtidig at en borgerlig regjering vil videreføre det arbeidet.

- Det verste som kan skje med ny regjering er at de reverserer det gode arbeidet er satt i gang, sier Geir A. Mo.

Han legger til at alle partiene, med et mulig unntak for Venstre, har sagt at de vil bekjempe kabotasjekjøringen.

- Det finnes ikke en regjering som kan overse den dokumentasjonen som ble lagt fram i den svenske undersøkelsen. Dette er piratvirksomhet med lastebil, avslutter Geir A. Mo.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.09.2013
08:40
16.12.2013 23:56



Mest lest

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

Strandbuen/Stine Serigstad

Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

Debatt

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Høgskolen i Lillehammer (HiL)

«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Thomas Brun / NTB

Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.

En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.

Håvard Sæbø

Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa


Flere saker