JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha app-solutte kabotasjetall

Mobiltelefon skal hjelpe til med å dokumentere omfanget av utenlandske vogntog i Skandinavia.



24.09.2013
08:40
16.12.2013 23:56

I et nylig avsluttet svensk forskningsprosjekt ble 42.500 utenlandske vogntog registrert. 2.700 av dem forlot aldri Sverige i de seks ukene man hentet inn tallene. Nå skal den svenske studien utvides til å gjelde også Danmark og Norge for å avdekke hvor mye av de nasjonale transportoppgavene som foretas av utenlandske vogntog, såkalt kabotasjekjøring. Sentralt står en applikasjon til mobiltelefonen.

Fra oktober

I den svenske undersøkelsen som ble gjort over seks uker i mai og juni i år, kunne hvem som helst laste ned en applikasjon for å registrere utenlandske vogntog. Den samme typen applikasjon vil bli benyttet når prosjektet starter i Norge og Danmark senere i høst, og administrerende direktør i Norsk Lastebileier-forbund, Geir A. Mo, håper mange laster den ned.

- Om alle i Norge laster den ned og tar søndagsturen ut til de store veiene for å registrere utenlandske vogntog, hadde det vært fint, smiler han.

Applikasjonen vil bli tilgjengelig for nedlasting i begynnelsen av oktober, og fungerer på den måten at man bare taster inn registreringsnumrene til de utenlandske vogntogene og sender dem inn, mens telefonen selv ved hjelp av lokasjonsfunksjonen vil legge ved hvor det aktuelle vogntoget ble registrert. Dermed vil forskerne kunne se hvor de ulike vogntogene har vært i løpet av registreringsperioden.

Skremmende

Han tar det nærmest for gitt at situasjonen her hjemme vil ligne på det man har avdekket i Sverige.

- De svenske tallene er skremmende. Samtidig er det lite trolig at bildet er annerledes i Danmark og Norge, understreker han.

Likevel mener han det er viktig å dokumentere hvordan forholdene er også i Norge.

- Vi ønsker å dokumentere omfanget av kabotasjekjøringen i Norge, både hvor stor utbredelse det har, og om den har redusert tomkjøringen, det vil si antall vogntog uten last, og ikke minst trafikksikkerheten, fortsetter Mo.

Den dokumentasjonen man sitter på i dag er nemlig på langt nær så god som man kunne ønske.

Viktig studie

Forbundssekretær Geir Kvam fra Norsk Transportarbeiderforbund har forsøkt å finne offisielle tall for kabotasjekjøring i Norge. Det han fant var ikke mye å bli klok på.

- Tallene Statistisk Sentralbyrå hadde for kabotasjekjøring fra 2011 viste at ni prosent av all transport var kabotasje. Det synes jeg var veldig lite, og det viste seg også at for land som Estland, Latvia og Lituaen var det ikke registrert kabotasje overhodet, sier Kvam.

Han er rask med å understreke at dette ikke må sees på som noen kritikk av SSB. For årsaken til de manglende tallene ligger i et EU-direktiv, mener forbundssekretæren.

- Det direktivet sier at det er bilens hjemland som skal rapportere om transport utenfor egne grenser, og det er tydeligvis ikke blitt gjort. Nettopp derfor er denne studien så viktig, for skal man diskutere omfanget av kabotasjekjøringen, må vi ha tall på bordet, påpeker Kvam.

Må tas på alvor

Både Kvam og Mo mener at en slik studie vil medføre at norske myndigheter må ta kabotasjeproblematikken på alvor. Mo påpeker at den rødgrønne regjeringen hadde startet et nødvendig arbeid for å komme problemet til livs, og håper samtidig at en borgerlig regjering vil videreføre det arbeidet.

- Det verste som kan skje med ny regjering er at de reverserer det gode arbeidet er satt i gang, sier Geir A. Mo.

Han legger til at alle partiene, med et mulig unntak for Venstre, har sagt at de vil bekjempe kabotasjekjøringen.

- Det finnes ikke en regjering som kan overse den dokumentasjonen som ble lagt fram i den svenske undersøkelsen. Dette er piratvirksomhet med lastebil, avslutter Geir A. Mo.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.09.2013
08:40
16.12.2013 23:56



Mest lest

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

Privat

Wivian (59) trodde møtet skulle handle om lønn, men sjefen ville snakke om oppsigelse

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

Merete Jansen

Trakassering på jobb: – Jeg har opplevd et jævla press fra lederne, det har gått på helsa løs

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

colourbox.com

Orker du ikke forholde deg til pensjon? Her er en enkel oversikt

Håvard Sæbø

Mona (19) fortalte ingen at hun søkte på bygg og anlegg

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Leif Martin Kirknes

Elektriker ødela armen under strekking av kabel - måtte kjempe om Nav-erstatning

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

Jan-Erik Østlie

Ulf synes det er for dyrt for pensjonistene – snudde landsmøtet

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

Werner Juvik

Omsorgsarbeiderne jubler etter seieren mot Stendi i Høyesterett. Nå kan flere stå klare med søksmål

Silje Kirknes Delgado

Det krangles om feriepenger på dagpenger, men hva betyr egentlig dette tillegget?

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Martin Guttormsen Slørdal

Støre informerte ikke LO om løftebrudd på feriepenger

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Barnehagen hadde overskudd på mange millioner hvert år. Nå truer de med at barna ikke får nye leker

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

Ole Palmstrøm

Støre trenger mer tid for å innfri på feriepenger og ABE-kutt: – Vi fikser ikke alt på seks uker

Jan-Erik Østlie

Sjekk hvem som skal sitte i ledelsen til Industri Energi de neste tre årene

Leif Martin Kirknes

LO øker presset på Støre i feriepenge-saken: – En skam om ikke fellesskapet stiller opp

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

Håvard Sæbø

Christine (22) og Marthe (25) er tillitsvalde i Norges einaste McDonald’s med tariffavtale

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Bitter splid i Ap om valget av ny stortingspresident

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

Jan-Erik Østlie

Folk flest skal ikke betale for strømkabler til oljeplattformene. Oljebransjen må ta regninga, mener tillitsvalgt

Ole Palmstrøm

Vilkårene til tusenvis av postansatte er truet

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

Knut Viggen

Strømsparing i vanlige hjem er beste klimatiltak: – Ubegripelig at ikke politikerne tar tak i det


Flere saker