JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere veier til målet

HK ønsker seg en franchiselov. Men det finnes flere muligheter til å sikre innsyn og bedre de ansattes rettigheter.



17.03.2009
17:49
16.12.2013 09:18

lene.svenning@lo-media.no

Handel og Kontor arrangerte tirsdag en konferanse om franchise som driftsform i varehandelen og de problemene forbundet mener den gir de ansatte.

Ifølge HK skaper denne driftsformen press på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Årsaken er at avtalene mellom franchisegivere, de som eier konseptet, og franchisetakere, de som driver butikkene, gir sistnevnte svært lite rom for styring.

Både franchisetakerne og de ansatte har også liten mulighet til innflytelse på arbeidsplassen sin.

– Våre medlemmer blir utsatt for et system som ikke ivaretar rettighetene deres, og som undergraver lov- og avtaleverket, hevdet Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder i HK.

Svensk lov

Jannika Falander fra det svenske fagforbundet Handels fortalte om sin innsats for å organisere de ansatte i Reitan Servicehandel som eier kioskkjeden 7 Eleven, og om arbeidet med den svenske franchiseloven. Hun beskrev avtalen mellom franchisegivere og franchisetakere som rene slavekontrakter.

Nå sørger loven for innsyn i forholdet mellom partene. En slik lov ønsker også HK seg i Norge.

– I tillegg vil vi at loven skal sikre de ansattes rettigheter, sa Hessen Følsvik på konferansen.

Politisk støtte

HK fikk støtte et stykke på vei. Stortingsrepresentant Per Rune Henriksen fra Arbeiderpartiet og rådgiver Tor Brostigen fra Sosialistisk Venstreparti støttet HKs ønske om en franchiselov, men pekte på flere andre muligheter for å regulere området bedre.

– En franchiselov har mye for seg for å regulere forholdet mellom franchisegiver- og taker. Men arbeidstakernes rettigheter bør ligge i det lovverket vi har. Vi må se på arbeidstakerbegrepet i loven, sa Henriksen.

Det mente også SVs representant. I løpet av landsmøtet til helgen skal partiet debattere om det også vil være hensiktsmessig å jobbe for å innføre solidaransvar for franchisegivere, slik at de står ansvarlig for å etterleve tariffavtaler.

Ulike virkemidler

Forslagene fra regjeringspartiene falt i god jord hos HKs nestleder Følsvik.

– Poenget for oss er å sikre medbestemmelse og innsyn for arbeidstakerne. Hvorvidt det skal skje gjennom en franchiselov eller gjennom en utvidelse av arbeidstakerbegrepet er ikke et poeng for oss. Det er målet og ikke virkemidlene som er viktig, understreket hun.

Nei takk!

Arbeidsgiverne, representert ved HSH-direktør Kim Nordlie, var slettes ikke interessert i en franchiselov.

– Det høres ut som om det er slavelignende forhold i franchisekjedene. Det stemmer ikke. I realiteten er det to parter som inngår en avtale. Ingen tvinges til å inngå en franchiseavtale, og det er fullt mulig å avslutte avtalen hvis man vil, framholdt Nordlie.

Han mente franchisesystemer som ikke har en god balanse mellom franchisetaker og franchisegiver ikke vil overleve.

– Redselen for franchisesystemet er betydelig overdrevet, sa HSH-direktøren.

Han advarte mot å flytte arbeidsgiveransvaret fra franchisetaker til franchisegiver, og mener det vil føre til en pulverisering av ansvaret.

– Hvis det foregår brudd på tariffavtalen, har vi mekanismer som skal løse det, påpekte han.

Etisk regelverk

Børge Nilssen, leder av Norges franchiseforening var også tilstede på konferansen. Av de om lag 300 franchisesystemene som eksisterer i Norge i dag, er 20-30 av dem medlemmer i foreningen.

Nilssen kjenner seg ikke igjen i verken De Factos eller HKs beskrivelse av situasjonen for franchisetakere og ansatte.

Han påpekte at medlemmene må forholde seg til foreningens etiske regelverk som blant annet sier at franchisetakerne må behandle de ansatte på en god måte. En franchiselov sto heller ikke på Nilssens ønskeliste.

Også i transport

Grete Fossli, leder i LOs næringspolitiske avdeling minnet om at franchise som driftsform ikke er forbeholdt varehandelen, men også finnes i transportbransjen, hotell- og restaurant, i posten og i eiendomsmeklerbransjen.

– Vi kan ikke slåss mot franchise som system, men for at de ansatte skal ha like gode rettigheter som andre ansatte, sa hun på konferansen.

Lars Johnsen, 1. nestleder i Norsk transportarbeiderforbund fulgte opp. Han kjenner godt til franchisesystemet fra transportbransjen.

– Mange kontraktører eller franchisetakere havner mellom barken og veden, og jobber på slavekontrakter. Franchise er et middel for å unngå tariff og lovregulering, sa han.

Ifølge Johnsen er det ikke uvanlig å ha kontraktsfestet en karensperiode på ett år om man skulle bryte kontrakten med franchisegiveren. Det er det samme som et yrkesforbud, sa en svært kritisk Johnsen.

Sosial dumping

Handel og Kontor har lenge advart mot franchise som driftsform. I 2007 bestilte HK en rapport fra kunnskapssenteret De Facto om franchise i varehandelen. En av forfatterne av rapporten, Stein Stugu, redegjorde for konklusjonene på konferansen i dag. Han pekte på det han mener er de største problemene med franchise som driftsform: At arbeidstakerne ikke møter den reelle arbeidsgiveren i forhandlinger, og at de ansatte ikke har innflytelse over strategiske valg.

– Vi står også overfor et problem med sosial dumping, hvor franchisetakeren legger seg på et lavere lønnsnivå enn tariffavtalene, framholdt Stugu.

Han viste til at HK har tariffavtale med 70 prosent av de egendrevne butikkene, mens bare 39 prosent av butikkene som blir drevet som franchise har tariffavtale med forbundet.

– Franchise er det uorganiserte arbeidslivet, sa han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.03.2009
17:49
16.12.2013 09:18



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører


Flere saker