Bakkeansatte føler seg lurt
SAS vurderer å selge sitt eget bakketjenesteselskap SAS Ground Services. – Uforståelig, sier klubbleder Unni Aurdal.
lene.svenning@lo-media.no
– Styret i SAS-Gruppen skal senere i høst avgjøre om konsernet skal selge det store passasjerhandling- og stasjonsselskapet SAS Ground Services til utenforstående interessenter, opplyser administrerende direktør Ola H. Strand i SAS Norge til Stavanger Aftenblad i dag. Flere selskap er interessert i å kjøpe, ifølge avisa har sju interessenter meldt seg. Ifølge Ola H. Strand kan det bli aktuelt å selge all virksomhet unntatt avdelingene på de tre hovedflyplassene i Oslo, Stockholm og København.
Totalt er det 6.600 medarbeidere i SAS Ground Services fordelt på 160 flyplasser i 43 land. I Norge har selskapet om lag 1.200 ansatte.
– Uforståelig
Nyheten møter ingen applaus hos Handel og Kontors klubbleder Unni Aurdal.
– Dette er helt uforståelig. SAS skryter av å ha et av de mest punktlige flyselskapene og har høy kundetilfredshet. Mesteparten av det har bakkepersonalet æren for – og så vil de kvitte seg med oss, sier hun hoderystende.
Det har tydeligvis SAS tenkt på. Direktør Ola Strand forteller at det kan være aktuelt at de ansatte som møter publikum i billettskranker og innsjekk vil bære SAS-uniform selv om de er ansatt i et annet selskap.
Ny agenda
Aurdal forteller at de tillitsvalgte for en god stund tilbake har fått beskjed om at SGS på hver flyplass vil bli vurdert for seg, og at de som ikke tjener penger vil bli vurdert solgt.
– Men alle tjener penger. Agendaen har tydeligvis endret seg, sier Aurdal.
Hun føler seg lurt.
Motivasjonen forsvinner
HK-klubben i SGS jobber sammen med de to andre LO-klubbene i selskapet for å hindre at det blir noe av salget. Hvilke konsekvenser et salg kan få for de ansatte ønsker hun ikke å tenke på nå. Men Aurdal er bekymret for at de ansattes motivasjon forsvinner med salgstrusselen hengende over hodet.