JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil være miljøleder

Posten vil være miljøleder, og har et ambisiøst mål om å redusere CO2-utslippene sine med 30 prosent innen 2015.



08.02.2011
09:33
16.12.2013 15:17

may.berg@lomedia.no

Posten Norge hadde i 2008 et samlet CO2-utslipp på 428 384 tonn. Kjøretøy står for 94 prosent av forurensingen. Ifølge Postens miljøstrategi, som ble vedtatt i 2009, skal utslippet være redusert med 30 prosent i 2015. Nå er Posten Norge i ferd med å sette vedtatte handlingsplaner ut i livet.

Økende veitransport

Postens ambisjoner står i sterk kontrast til det som er realitetene i transportsektoren i Norge. Her er veitransport den overlegent største kilde til CO2-utslipp, og utslippene av klimagasser fra kjøretøy bare øker og øker, i takt med at mer og mer gods transporteres på veinettet.

Av den totale utslippsmengden Posten må ta på sin kappe, kommer bare 19 prosent av CO2-utslippene fra egne biler. 75 prosent av klimagassene er det underleverandører som står for. Mange av disse er små foretak av typen "en mann og en bil".

Underleverandører

– Samarbeid med leverandører om utslippsreduksjon vil være det viktigste miljøtiltaket for å oppnå målet om utslippsreduksjon, sa Johan Swärd, HMS-direktør i Posten Norge da han redegjorde for Postens miljøarbeid på en konferanse i Postkom-regi nylig.

Dette arbeidet er i en oppstartsfase. Posten Norge kommer til å stille miljøkrav til underleverandørene i innkjøpsprosessen, men også samarbeide med underleverandørene om å finne fram til de gode løsningene.

Swärd understreker at selv om underleverandørene står for hovedmengden av CO2-utslippene, så fritar ikke det Posten fra å gjøre en jobb for å redusere utslippene fra egen bilpark.

Elbiler teller ikke med. Elbiler er ikke tatt med i beregningen når Posten skal kutte CO2-utslippene, men Posten har forsiktige forventninger om at nye elbiler med hurtiglading kan gjøre det aktuelt å ta i bruk flere. Posten har nettopp tatt i bruk ti nye elbiler, som er spesialutviklet for Posten og nå er under utprøving ulike steder i landet. I tillegg har Posten ca 150 elektriske mopeder som brukes i postdistribusjon.

– Vi prøver ut ulike typer alternative drivstoff. Foreløpig er det ikke klart hva som blir den vinnende teknologien, sier Swärd.

Testkjører elbil

Andreas Vaagen, tillitsvalgt i Bring Express,"testkjører" Mitsubishis nye elbil MiEV for å finne ut om den egner seg som budbil. MiEV er en fireseters, femdørs elbil med alt utstyret som man ellers finner i en vanlig bil.

Så langt er Vaagen veldig fornøyd.

– Den tilfredsstiller alt det en forventer av en "folkebil", og leveres till samme pris som Think, sier Vaagen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.02.2011
09:33
16.12.2013 15:17



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla