Gløder for Kongsvingerbanen
Bedre vogner, avganger hver time og kortere reisetid til og fra Oslo. Det er helt nødvendig for å få flere til å velge toget, ifølge deltakerne på jernbanekonferansen i Kongsvinger.
oystein@lomedia.no
– Vi håper på et regionalt løft. Til det trengs en opprusting av både Kongsvinger- og Rørosbanen, og et bedre tilbud mellom Oslo og Stockholm, sa Per Johnny Voldseth da han ønsket samferdselsministeren og de andre innlederne velkommen.
Voldseth er leder for det lokale LO, som sto bak arrangementet i samarbeid med Norsk Jernbaneforbund. Han minnet om 150-årsjubileet i 2012. Landets andre jernbanestrekning, og den første der staten sørget for finansieringen, ble åpnet i oktober 1862. Forbindelsen med det svenske nettet sto ferdig ni år senere.
Flere av innlederne la vekt på muligheten til å ta toget mellom hovedstedene, og at det må bli enklere å pendle på tvers av riksgrensen.
Ingen løfter
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa tok toget til konferansen, og fortalte at hun var kommet for å høre hvordan brukerne mener tilbudet er, og hvilke vyer lokalpolitikere og næringsliv har for framtida.
I Stortinget ligger et forslag om å legge persontrafikken ut på anbud, slik det ble gjort på Gjøvikbanen.
– Noen mener konkurranseutsetting er løsningen på alt, men det trenger ikke å bli vellykket. La oss prøve noe annet. Vi er i gang med opprusting og utbedring, og har planer for videre satsing blant annet med å bygge kryssingsspor, fortalte hun.
Endringer
Flere ville vite når det kan komme hyppigere avganger, men fikk ikke noen avklaring.
Å få til timeavganger må eventuelt bli en del av den omfattende pakken Samferdselsdepartementet forhandler fram med NSB om offentlig kjøp av persontogtjenester. Om en økning i frekvensen kan bli en del av kjøpet, er foreløpig usikkert.
Kleppa er optimist når det gjelder å få trafikantene til å parkere bilen. Hun viste til den siste undersøkelsen av våre reisevaner som Transportøkonomisk institutt har gjennomført.
– Folk reiser kollektivt når det blir lagt til rette for det, og dette gjelder særlig de unge, sa Magnhild Meltveit Kleppa.
Resultater
Forbundsleder Kjell Atle Brunborg holdt også innlegg, og mener politikerne må tørre å satse. Det gir resultater.
Lokaltrafikken på Jærbanen fikk en økning på 29 prosent i 2010 sammenliknet med 2009. Nytt dobbeltspor og flere avganger er noe av forklaringen.
– Folk strømmer til når tilbudet er godt. Med en hastighet på 200 km/t, helst 250 km/t, mellom Oslo og Stockholm hadde togene tatt alt. Vi må satse der jernbanen alt finnes, som hit til Kongsvinger og Oslo–Bergen. Nivået må heves betraktelig, sa Brunborg.
Han viste til at Norge lå langt nede på statistikken over investeringer i perioden 1992-2007. Nylig hjemkommet fra Sveits, var han imponert over punktligheten og kvaliteten der.
– De investerte 214 milliarder kroner denne 15-årsperioden, 28 500 kroner per innbygger. I Norge ble det bevilget 34 milliarder, eller 7269 kroner for hver av oss. Det forteller noe om etterslepet, sa Kjell Atle Brunborg.
Mest lest
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Debatt
LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.
Jan-Erik Østlie
«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»
Tormod Ytrehus
Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Sp lover norsk vaksineproduksjon
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Bent Høie
Leif Martin Kirknes
Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie
HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.
Privat
Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør
Bjørn Inge Bergestuen/Frp
Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere
FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.
Marius Fiskum
Deni ble permittert uten dagpenger og så seg nødt til å slutte på studie: – Jeg følte på en skam
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen