Vil helst kjøre Therese Johaug
Tom Francis Snekkerhaugen (26) fra Kongsvinger er nestleder i ungdomsutvalget i LO Hedmark og en av 140 utvalgte sjåfører som kjører utøvere og pressefolk under VM.
– Vi var på befaring der for to uker sida. Det var som å kjøre opp Trollstigen, sier Tom Francis om de mange og bratte svingene opp mot Holmenkollen.
Enkelte av hans eldre kolleger var sjåfører under OL i ’94, og de har advart unggutten: Det kan bli ganske kaotisk. Det er tross alt mange som skal fraktes trygt opp og ned noen av Oslos mest kronglete veier. Tom Francis gleder seg likevel.
Ny merkevare
– Det er en avveksling fra hverdagen, sier han. Vanligvis kjører han skolebuss, eller TIMEkspressen Kongsvinger – Oslo. Nettbuss er hovedtransportøren under VM, og det var mange som ønsket å være sjåfører.
Nettbuss har brukt VM som en anledning til å profilere sin nye merkevare, med ny logo, nye uniformer og noen nye busser. Snekkerhaugen er den eneste på Kongsvinger som har fått ny uniform, som VM-sjåfør, og han bekrefter at et par kolleger virker litt sjalu.
– Noen av kundene har også lagt merke til at det bare er jeg som har ny uniform, forteller han.
Vil kjøre Johaug
Det er pressefolk og utøvere Snekkerhaugen skal kjøre under VM, og han er ikke i tvil om hva som er målet:
– Jeg vil helst kjøre Therese Johaug!
Han ler litt og forteller at han nok blir litt misunnelig om noen av de andre utvalgte sjåførene får kjøre den 22 år gamle langrennsløperen fra Dalsbygda i stedet for ham. I det minste kan han se sølvmedaljevinneren fra siste Tour de Ski i sporet om han vil. Som offisiell transportør har VM-sjåførene gratis inngang når de har fri fra kjøringen.
Skrittgåere fra Kongsvinger
Selv om Snekkerhaugen er den eneste sjåføren fra Kongsvinger som er valgt ut til å kjøre under VM, er det flere av kollegene hans som tar veien til Oslo under mesterskapet. Nettbuss delte nemlig ut skrittellere til sine ansatte i sommer, og de som gikk flest skritt skulle få en VM-billett.
Fra Kongsvinger er det hele 30 stykker som skal dra.
– For å være helt ærlig har jeg ikke åpna den engang, ler VM-sjåføren. Han trodde ikke han ville komme seg til VM i det hele tatt, og ble litt overrasket da han ble utvalgt.
– Sjefen sier det er fordi jeg er så blid og serviceinnstilt, sier han – og smiler.
Ung bussjåfør
Ifølge Snekkerhaugen er gjennomsnittsalderen i Nettbuss 54 år. Han er altså tredve år yngre enn flere av sine kolleger. Egentlig ville han i militæret, men det ble ikke noe av. Den kjøreglade unge mannen tok bussførerkort privat, og har siden jobbet i Nettbuss i fire år. Han har ingen ”reserveplan”, men trives godt som bussjåfør.
– Jeg er ikke lei foreløpig. Dette er et sosialt yrke, sier han.
Det morsomste er å kjøre skolebuss. NJF-magasinets journalist blir med på en tur. Barna er i alle aldre, fra barneskole til videregående, og det er mye liv i om bord. Når barna har vinterferie drar Snekkerhaugen til Oslo for å kjøre presse og idrettsutøvere i bussen med VM-dekorasjoner.
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.
Privat, skjermdump fra YouTube
Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.
Jan-Erik Østlie
Pensjon fra første krone: Derfor sier LO nei til NHOs forslag
UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap
Jan-Erik Østlie
Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
Uten lønn: Operatør Sandra Roksøy og de andre ansatte ved Norwegian Crystals har gått gjennom to krevende år, men har valgt å bli værende i bedriften.
Mads Tindvik
Sandra jobbet flere måneder uten lønn: – Vi er evige optimister
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen
Brian Cliff Olguin
Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt
LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.
Leif Martin Kirknes
Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)
KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.
Sissel M. Rasmussen
Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole
Leif Martin Kirknes
450 Widerøe-piloter bytter fagforbund
Debatt
Hvorfor glemmer vi de som er syke og mottakerne av arbeidsavklaringspenger?, spør Svein-Arild Gullvåg. (Illustrasjonsfoto)
Emmie Olivia Kristiansen
«Hva skjedde med at VI ivaretok VÅRE syke og svake?», skriver tillitsvalgt i Nav
FHI-direktør Camilla Stoltenberg
NordForsk
FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017
Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.
Roy Ervin Solstad