JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Luftfarten vinner over jernbanen

Jernbanen har ikke klart å ta del i det enorme transportbehovet i Europa. - Dette må snu, sier samferdselsråd i den norske EU-delegasjonen, Olav Grimsbo.



25.09.2013
19:17
16.12.2013 23:58

- Luftfarten er den store europeiske transportvinneren. Selv om togtrafikken gjennomsnittlig har en langt lavere vekst, har tallene snudd og pekt oppover de siste fem-seks årene.

- Dette er positivt, og noe vi forsøker å utnytte. Likevel står vi overfor store utfordringer, understreker Grimsbo. Han jobber for Utenriksdepartementet med transport- og telekommunikasjonspolitikk i EU.

Onsdag holdt han foredrag for deltakerne på LO Stats landskonferanse på Sørmarka.

Innad i EU er det ifølge Grimsbo bred enighet om at jernbanen, både på gods- og personaltrafikk, må ta en mye større del av transporten i framtida, dersom målsettingen om reduserte klimautslipp skal nås.

Jernbaneutbygging i Europa skal omfatte både høyhastighetslinjer og konvensjonelle linjer.

- De konvensjonelle linjene er selve ryggraden i den europeiske jernbanestrukturen. Her er det store investeringsbehov. Under 50 prosent av nettet er elektrifisert, og skal banen bidra i klimakampen må den elektrifiseres i større grad, og elektrisiteten må være bærekraftig, understreker Grimsbo.

Jernbanepakke IV

Ifølge Grimsbo er Jernbanepakke IV det prosjektet som skaper desidert mest engasjement rundt transportpolitiske tema i EU for tiden. Pakken er nå til behandling hos Europaparlamentet og ministerrådet for transportministre.

- Disse instansene jobber ulikt, og prosessen med å bli ferdig er både tidkrevende og komplisert. Pakken består av fem store lovforslag, og før den er helt ferdig skal de ha forhandlet på detaljnivå, forklarer Grimsbo, som mener det her er store muligheter også for norske lobbyister å komme med innspill.

* (regjeringen.no:) Jernbanepakke IV - Nytt samtrafikkdirektiv

Grimsbo anslår at pakken er klar tidligst om to-tre år.

Når Jernbanepakke IV blir vedtatt i EU, tas den også inn i EØS. På den måten blir den også relevant for Norge idet all personaltrafikk skal konkurranseutsettes.

Uenigheter

Vanskelige, men vanlige spørsmål i EU-diskusjoner er ifølge Grimsbo, spennet mellom å sikre nasjonalt handlingsrom på den ene siden og europeiske fellesløsninger på den andre.

Den store striden står nå om hvorvidt det skal åpnes for konkurranse i innenlands persontransport. Videre pågår det hele tiden en liberaliseringsdiskusjon.

- Innad i EU er det store uenigheter i forslagene om markedsliberalisering- og styring. Det vil bli mindre marked enn det kommisjonen har foreslått, mener Grimsbo.

Lite penger

Grimsbo mener at bevilgninger fra EU sørger for at utbygging i Europa ikke stopper helt opp, til tross for dårlige økonomiske tider. Et land som Spania, har ikke ressurser til å bygge ut egen jernbane.

EU har over en sjuårsperiode satt av 240 milliarder kroner til utbygging.

- Til våren er det Hellas som overtar formannskapet i EU. Det skal bli spennende å se hvordan de takler uenighetene rundt liberalisering, fortsetter Grimsbo.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.09.2013
19:17
16.12.2013 23:58



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100, heller

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere


Flere saker