JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Shoppernes skytsengel

Gry Nergård har så å si brukt hele arbeidslivet sitt på oss forbrukere. Nå er hun forbrukernes ombud.


04.03.2011
14:46
16.12.2013 15:31

morten.hansen@lomedia.no

– Da får jeg jo ingen klokke.

Vi har snakket litt rundt det faktum at Nergård har vært usedvanlig lenge på samme arbeidssted – i forhold til mange andre med høy utdannelse.

Undertegnede har påpekt at hun snart får gullklokka for 25 år hos samme arbeidsgiver. Før vi begge oppdager at når hennes åremål på seks år som forbrukerombud går ut, har hun «bare» vært 24 år i virksomheten.

Det er da Gry Nergård konstaterer smilende at utmerkelse for lang og tro tjeneste ryker med ett år.

– Ja, ja, det blir rart å slutte her etter så mange år, sier Nergård.

Teknologi

Foreløpig er det kun snart to tiår hun har bak seg hos Forbrukerombudet. I løpet av disse årene har det skjedd en enorm utvikling.

Det holder med ett ord for å beskrive utviklingen; internett.

– Den tekniske utviklingen har vært enorm. Det som har skjedd innenfor dette området er det som har påvirket oss mest. Både innenfor produkter og tjenester. Da jeg begynte her var det så vidt vi hadde PC-er på jobb. Så å si ingen hadde hjemme-PC, mens fasttelefon var levert av Televerket. Vi har fått flere TV-kanaler, flere som kan levere disse kanalene, og flere måter å se TV på. Dette har hatt stor innvirkning på oss som forbrukere, men også på oss som jobber i Forbrukerombudet, sier Nergård.

Valgmuligheter

Utviklingen har gjort det nærmest umulig å orientere seg. Bare det å velge et mobiltelefonabonnement er et stort prosjekt.

Mange tilbydere, og forskjellige produkter, gjør det til en forbrukerjungel det er vanskelig å orientere seg i. Når mange i tilegg har flere telefoner å holde styr på blir det veldig, veldig, vanskelig. Det vet tobarnsmoren fra Bærum mye om.

– Å finne det abonnementet som er mest riktig, til en billigst mulig pris, er veldig vanskelig for de fleste av oss. Det fører til at mange må stole på reklamen. Der har Forbrukerombudet mye å gjøre. Å passe på at reklamen ikke er misvisende er en viktig oppgave for oss, sier Nergård.

Og den har ikke blitt lettere med årene. Ikke bare har det blitt flere TV-kanaler. Framveksten av nye medier har gjort det hele mer uoversiktelig.

– På samme måte som vi førte nøye tilsyn med TV-reklamen på 90-tallet, følger vi nå nøye med på reklame på for eksempel Facebook. Den nye reklamen fører med seg problemstillinger som vi er i gang med å kartlegge.

Forbrukere

Nettopp TV-reklame var det den ferske juristen fra Levanger skulle jobbe med da hun begynte hos Forbrukerombudet. På samme måte som arbeidshverdagen har endres for Nergård og hennes kollegaer, har hverdagen endres seg for oss borgere – eller forbrukere.

– I løpet av mitt voksne liv har vi gått over fra å være borgere til å bli forbrukere. Da jeg ble voksen var det mye som ikke var deregulert – som man forventet å få som borgere. Det blir stadig flere ting som man tidligere forventet ble levert av staten, men som man nå kan kjøpe som forbruker. Før var det bare Posten som leverte post. Helsetjenester er det nå både offentlige og private som tilbyr. Derfor stiller man nå andre krav enn tidligere, konstaterer Nergård.

Telefonsalg

Hun mener det er blitt et mye større fokus på forbruk. For veldig mange er forbruket økt, og det har ført til større tilbud.

Det er imidlertid ikke de store, dyre, og gale kjøpene som irriterer nordmenn flest. Det de fleste tar kontakt med Nergård og hennes kollegaer for, er telefonsalg. Skal man irritere en nordmann; bli telefonselger.

– Folk er opprørt over at man prøver å reservere seg mot telefonsalg, og opplever at det ikke går. Det samme gjelder uønsket reklame i postkassen. Det er hverdagsirritasjon som opptar folk og som er lettest å klage på, fastslår Nergård.

Hun konstaterer at klager på telefonselgere har toppet statistikken til Forbrukerombudet i flere år – på tross av at det er kommet nye lover.

– Det ble gjort lovendringer som skulle skape bedring. Da disse kom fikk bransjen fem år på å rydde opp. Nå er det gått halvannet år, og det er skuffende at det ikke er blitt særlig bedre. Det er mange flere som klager på dette enn for eksempel på forsikringsavtaler, sier Nergård.

Forebygging

I tillegg til å ta for seg det forbrukerne klager over, jobber juristene hos Forbrukerombudet med å forebygge klager. Er varene på salg virkelig satt ned i pris? Hva er det egentlig som står i kontraktene til bankene og forsikringsselskapene?

Hva krever studentsamskipnadene av sine leietakere?

– Den enkelte har ikke mulighet til å gå gjennom alle kontraktene de blir forelagt. Vår oppgave er å gjøre det enklere og tryggere å være forbruker.

De fleste tenker ikke over alle kontraktene de egentlig forholder seg til. I tillegg til de store avtalene, som bank, strøm, telefon og forsikring, er det en rekke små avtaler man skriver under uten å lese gjennom først. Avtaler med bomselskaper, månedskort på tog og buss, og parkeringsavtaler, for å nevne noen.

– Skulle den enkelte være en veldig god forbruker, lese alt og ta gode informerte valg, fikk man ikke tid til å jobbe ved siden av. At Forbrukerombudet går gjennom disse kontraktene gjør det tryggere for den enkelte, sier Nergård.

Morsomt

Det er nå praten om gullklokka kommer opp. De færreste tenker over at åremålsstillinger er til for å forlates. Det ligger ingen retrettstilling og venter. Det er rett ut i arbeidsmarkedet – uansett om man liker arbeidsplassen eller ei. Selv om det er lenge til Nergård er ferdig som forbrukerombud, har hun gjort seg noen refleksjoner om framtiden. Når åremålsperioden er over, må hun forlate sin arbeidsplass gjennom nesten et kvart århundre.

– Det er vanskelig å tenke seg noe som er morsommere enn det å jobbe her. Jeg har vært i svangerskapspermisjon to ganger, og begge gangene har jeg tenkt at det hadde vært en god anledning til å skifte jobb. Men etter å ha lest og undersøkt, har jeg funnet ut at det er ikke noe morsommere. Så hvis det ikke har dukket opp noe i det siste, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det blir veldig rart å ikke jobbe her.

Det nye forbrukerombudet som blant annet har reklame i de sosiale mediene som en av sine utfordringer.

Ble utnevnt til forbrukerombud av Kongen i statsråd den 5.november i fjor, og får ansvaret for 30 ansatte i Oslo og Trondheim. Stillingen er et seksårig åremål som ikke kan forlenges.

Forbrukerombudets visjon er å jobbe for en enklere og tryggere forbrukerhverdag og skal forebygge og stoppe ulovlig markedsføring og urimelige kontrakter.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.03.2011
14:46
16.12.2013 15:31



Mest lest

Rune Breivik i huset hjemme på Hellesøy utenfor Bergen.

Rune Breivik i huset hjemme på Hellesøy utenfor Bergen.

Paul S. Amundsen

Alenepappa Rune har kjempa i ti år for å bli trodd. Nå beklager Nav

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Erlend Angelo

Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

Morten Hansen

Sjekk lønnshoppet for statsansatte

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Jan-Erik Østlie

Faktasjekk: Nei, en vanlig familie får ikke 14.000 i skattelette med årets forslag til statsbudsjett

– Menneskelig sett skjuler det seg en personlig svært krevende situasjon bak dommen, sier advokat Anne-Lise Rolland.

– Menneskelig sett skjuler det seg en personlig svært krevende situasjon bak dommen, sier advokat Anne-Lise Rolland.

Tri Nguyen Dinh

Alenemoren ble sagt opp og sto uten inntekt. Nå kan hun få fast jobb og 300.000 i erstatning

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Ole Palmstrøm

Dette tenker sjefen når du jobber fra hjemmekontor

Imagebroker/Martin Siepmann

Full ordkrig: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig

Oljearbeider Øyvind Jahren mener det er urettferdig at ikke innleide skal ha samme bonuser som det de fast ansatte får.

Oljearbeider Øyvind Jahren mener det er urettferdig at ikke innleide skal ha samme bonuser som det de fast ansatte får.

Ole Palmstrøm

Innleide Øyvind krever samme bonuser som fast ansatte i bedriften

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet av vekterne er stort

Håvard Sæbø

Bussjåførene vant folkets støtte: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

PASSE FORNØYD: Vigdis Rekdahl og Mats Jetlund var en del av forhandlingsdelegasjonen. LO Finans HK-leder Rekdahl sier hun er fornøyd med resultatet.

PASSE FORNØYD: Vigdis Rekdahl og Mats Jetlund var en del av forhandlingsdelegasjonen. LO Finans HK-leder Rekdahl sier hun er fornøyd med resultatet.

Erlend Angelo

Bankansatte får ny lønn: Her er resultatet

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Ny rapport: Sjokkert over hvor dårlig forberedt Norge var da Covid-19 kom til landet

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

Morten Hansen

Dette ble partene i statsoppgjøret enige om

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

Sissel M. Rasmussen

– To år på rad har de lavest lønnede kommet dårligst ut. Det er uaktuelt å godta neste år

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

skjermdump fra nettsida vaskehjelp.no

Statlig støttet app setter sinnene i kok: Renholderne må konkurrere på pris og trynefaktor


Flere saker