JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav feilinformerte – dagpenger uteble

Det lokale Nav i Flekkefjord ble innkalt for å informere om regelverket da Simek måtte permittere folk. De som bor i Rogaland fikk dagpenger, men ikke de fra Vest-Agder.



17.03.2011
09:29
16.12.2013 15:38

nina.sandaas@lomedia.no

I fjor høst kom Simek AS, en familieeid bedrift i Flekkefjord med om lag 230 ansatte, i den situasjonen at man måtte permittere folk en periode. Verftet hadde ikke nok oppdrag.

Rolf Terje Klungland, personalsjef i bedriften, forteller at ledelsen etter alle kunstens regler tok kontakt med Nav i byen. Folk kom derfra for å informere om hvordan bedriften skulle gå fram med å melde om permittering, hva slags betaling de permitterte ville få og om karensdager. Beskjeden lød at arbeidsgiver skulle betale de fem første dagene, før tre karensdager. Og etterpå kunne de jobbe 60 prosent.

– Permittering ble iverksatt og slik fortsatte det en god uke før vi fant ut at vi skulle holde på noen folk for ekstra vedlikeholdsarbeid og om lag 20 personer ble innkalt igjen, sier Klungeland.

Det skulle man ikke ha gjort. Hadde bedriften ventet bare én dag med å innkalle dem, ville det ikke vært noe problem.

Ikke krav på dagpenger?

For Nav Forvaltning i Kristiansand mente at de permitterte som var tatt inn igjen i arbeid, ikke hadde krav på dagpenger de dagene de faktisk var permittert. De første fem dagene er ikke å regne som permitteringsdager. Og hvis man jobber mer enn 60 prosent, er man ikke berettiget til arbeidsledighetstrygd. Ifølge Nav Forvaltning var permitteringsreglene innlysende. De permitterte fra Vest-Agder fikk derfor avslag på sin søknad om dagpenger, forteller Klungeland.

Men så entydig kan regelverket ikke være, for mens Nav i Vest-Agder avslo søknad om arbeidsledighetstrygd, ga Nav i Rogaland klarsignal.

– Vi har folk som har gått ut samtidig i permittering fra samme arbeidsplass 1. september. Rent formelt ble det registrert 7. september i Rogaland og 8. september i Vest-Agder. De som bor i Vest-Agder havnet i en annen «meldeperiode» og da ble alt feil. Fordi de bor i ulike fylker har de fått ulik behandling. Slik kan det ikke være. Regelverket må da være likt over hele landet og tolkes likt, mener en oppgitt Klungland.

Bedriften har flere ankepunkter mot Nav: I utgangspunktet må Nav ha feilinformert. Dessuten snakker Nav-kontorene mot hverandre og de følger ikke folketrygdloven som sier at man er arbeidsledig fra den dagen man blir ledig.

Venter og venter...

Sigurd Tobiassen, nestleder i Fellesforbundets klubb på bedriften, er ikke mindre mismodig. Noen av de som søkte om dagpenger har fortsatt ikke fått svar på klagen på avslaget som ble sendt inn i november i fjor. Det gjelder også ham selv og han skriver slik i sin klage:

«Dere viser også til at det er «stønadssøker selv som velger meldeperiode». Jeg presiserer at det var Nav som fortalte oss når og hvordan vi skulle melde oss. I den sammenheng ble vi samlet i grupper der Nav informerte og gikk gjennom hvordan vi skulle melde oss. Ingen sa da noe om at meldeperioden kunne falle «uheldig» ut dersom vi ble tatt inn igjen i arbeid.

Det ble informert om at ventedagene og arbeidsgiverperioden måtte tas i løpet av de første 15 dagene vi var arbeidsledige. Jeg ble meldt arbeidsledig den 1. september etter folketrygdloven som gir rett til ledighetstrygd. Jeg mener at Nav har feilinformert meg om at dagen jeg er registrert ledig fra er 8. sept.»

– Å tolke permitteringslønnsloven – Lov om lønnsplikt ved permittering som den heter – er ikke lett. Når ikke en gang Nav forstår regelverket likt i to nabofylker, hvordan skal da vi kunne det, sier Tobiassen.

Aller mest går det ut over de permitterte polske arbeidstakerne som er bosatt i Polen. De har rett til dagpenger i Norge i bare tre måneder, noe Sigurd Tobiassen reagerer på, så lenge de skatter til Norge.

Årsaken til den lange ventetiden er at Nav utland må sende papirene til Polen først og saksbehandlingstiden for polakkene blir da 17 uker. Hvis bedriften må permittere på nytt – noe som kan bli tilfelle etter at siste båten leveres 15. juli – vil det bli problematisk for polakkene.

6 500 kroner

Store penger er det ikke snakk om. Arbeidsledighetstrygd for opp til seks dager betyr rundt

6 500 kroner, men saken er blitt en liten test på hvordan karensdagene skal forstås. Derfor har klubben ved Simek AS vendt seg til Fellesforbundet sentralt for å få en avklaring på regelverket.

– Jeg må si jeg er overrasket over at denne saken fortsatt ikke er løst fra Navs side, fordi den var litt for firkantet behandlet. Men klagen må bli ferdigbehandlet fra Nav før vi kan gjøre noe, framholder forbundssekretær Svein Hille.

Ifølge Hille får forbundskontoret mange henvendelser om permitteringsregler om dagen. Inntrykket er at noen deler av regelverket er for dårlig. Fellesforbundet har derfor avtalt et møte med statssekretæren i Arbeids- og inkluderingsdepartementet i neste uke og vil ta opp blant annet Simek-saken der.

Direktøren vil ikke gi seg

Også bedriftens administrerende direktør Øyvind Iversen har prøvd å løse problemet. Det er blitt klaget skriftlig og han har skrevet til departementet som svarte at Nav Forvaltning i Kristiansand har rett.

– Nav sentralt burde ordne opp i at det ble feilinformert i første omgang og at våre ansatte er blitt skadelidende. Nav skylder både på oss i bedriften og på den enkelte. Vi er beredt å ta saken til Sivilombudsmannen for at de skal få pengene de har krav på, sier Iversen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.03.2011
09:29
16.12.2013 15:38



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker