JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Tullete av regjeringa!

Norske Skog truer med å legge ned alle fabrikker i Norge om lovforslaget om grønne sertifikater blir vedtatt.



31.03.2011
13:09
16.12.2013 15:47

erlend.angelo@lomedia.no

Norsk Skog tordner mot regjeringens lovforslag for et felles elsertifikatmarked med Sverige, også kalt grønne sertifikater.

– Dersom myndighetene innfører grønne sertifikater som foreslått i høringsutkastet, vil Norske Skog måtte avvikle virksomheten ved samtlige fabrikker i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Carsten Dybevig i Norske Skog til Teknisk Ukeblad.

Tre milliarder på 20 år

Ordningen skal etter planen være på plass 1. januar neste år. Går dagens lovforslag gjennom, opplyser Norske Skog at fabrikkene i Norge får en ekstrakostnad opp mot tre milliarder kroner fra fram til 2035. Det tilsvarer 130 millioner kroner i året i snitt.

– Det paradoksale er at OED ved beregning av totalt forbruk som skal omfattes av ordningen, har holdt forbruket til Norske Skog utenom. Allikevel har ikke OED satt opp formelle kriterier som sikrer Norske Skog fritak for ordningen med grønne sertifikater, sier Dybevig.

Ordningen må betales av forbrukerne, og med Norsk Skogs forbruk på mellom 3,5-3,7 TWh i året, blir el-avgiften gigantisk. I henhold til den svenske ordningen, som har eksistert helt siden 2003, ville Norsk Skog falt utenom og sluppet ekstrakostnadene.

– Tullete!

Konserntillitsvalgt Kåre Leira er lite imponert over regjeringens behandling av saken.

– Dette er nesten for stort til å bli tatt på alvor. Kan ikke skjønne at OED vil pålegge oss en slik kostnad. Dette er overhodet ikke gangbart, og jeg kan ikke skjønne hvordan de kan levere fra seg noe sånt, sier Kåre Leira til Magasinet om regjeringens lovutkast.

– Blir lovutkastet vedtatt, må vi jo bare flytte alt over grensen. Regjeringen må bare forstå at regnskapet ikke går opp, mener Leira.

5.000 årsverk

1.500 arbeidstakere jobber i dag for Norske Skog, fordelt på tre fabrikker. I tillegg kommer alt av transport, service og andre jobber som er tilknyttet Norske Skog-konsernet.

– Du må nok gange det med tre før du får antall årsverk som blir påvirket om Norske Skog legger ned i Norge, mener Leira.

– Tanken med ordningen er jo god, men dette burde regjeringa sett tidligere. De skal jo legge til rette for konkurranseutsatt industri, vi kan ikke konkurrere på så ulike vilkår. Tullete, tordner Leira.

Les mer om grønne sertifikater i neste papirutgave av Magasinet for fagorganiserte som kommer i uke 15. Da skriver vi cellulosefabrikken Södra Cell på Tofte, som befinner seg i den andre enden av skalaen og har muligheten til å gjøre store penger på ordningen.

Sertifikatene deles ut til dem som produserer miljøvennlig energi

Produsentene kan selge dem videre til kraftleverandører

Leverandørene må kjøpe et visst antall sertifikater ut fra hvor mye kraft/strøm de selger

Forbrukerne må i siste omgang dekke utgiftene – trolig 1 øre per kWh den første perioden, altså 150 kroner for 15.000 kWh.

Målet med ordningen er å bygge ut ny, fornybar kraftproduksjonen frem mot 2020.

2035 skal være det siste året myndighetene deler ut sertifikater

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.03.2011
13:09
16.12.2013 15:47



Mest lest

YTELSER: NTL-tillitsvalgt Svein-Arild GUllvåg vil ha slutt på kutt i Nav-ytelser.

YTELSER: NTL-tillitsvalgt Svein-Arild GUllvåg vil ha slutt på kutt i Nav-ytelser.

Tormod Ytrehus

Nav-ansatte vil ha slutt på kutt i ytelser: – Ingen blir frisk av at en tar fra dem pengene

Her står to sjåfører og endrer informasjon i et fraktedokument i forbindelse med bytte av tilhenger. Lastebilen og sjåføren som hentet fisken hos Mowi i Nord-Norge skulle egentlig krysset grensen og levert lasten i utlandet. I stedet blir den igjen i Norge. Tilhengeren overtas av et annet kjøretøy, som krysser grensen.

Her står to sjåfører og endrer informasjon i et fraktedokument i forbindelse med bytte av tilhenger. Lastebilen og sjåføren som hentet fisken hos Mowi i Nord-Norge skulle egentlig krysset grensen og levert lasten i utlandet. I stedet blir den igjen i Norge. Tilhengeren overtas av et annet kjøretøy, som krysser grensen.

Stein Inge Stølen

Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Elise Hauvik unner kollegene sine lønna de har, men synes det er urettferdig at hun tjener mindre.

Elise Hauvik unner kollegene sine lønna de har, men synes det er urettferdig at hun tjener mindre.

Marie von Krogh

Elise tjener mindre enn kolleger. Nå er hun provosert over lønnsøkningen hun har fått

MANGE LAVTLØNTE: Varehandelen er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen av lavtlønte er størst.

MANGE LAVTLØNTE: Varehandelen er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen av lavtlønte er størst.

Håvard Sæbø

Over 600.000 nordmenn tjener dårlig: – Jeg er ikke bare bekymret, men også provosert

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

Debatt

Signalet fra Equinor til andre aktører blir: Ulovlig innleie er helt ok, skriver Richard Storevik.

Signalet fra Equinor til andre aktører blir: Ulovlig innleie er helt ok, skriver Richard Storevik.

Håvard Sæbø

«Equinor driver med sosial dumping. Nå må selskapet rydde opp», skriver Richard Storevik

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Hanna Skotheim

På Aurora verksted får Carina (49) en ordinær arbeidshverdag samtidig som hun får den omsorgen hun trenger

Hege Haukeland Liadal har tidligere erkjent straffskyld for grovt uaktsomt bedrageri, men ikke grovt forsettlig bedrageri. (Arkivfoto)

Hege Haukeland Liadal har tidligere erkjent straffskyld for grovt uaktsomt bedrageri, men ikke grovt forsettlig bedrageri. (Arkivfoto)

Rogaland Arbeiderparti (pressefoto)

Bedrageritiltalt Ap-politiker får etterlønn fra Stortinget

I STREIKENS HUS: LO-lederen i prat med Cathrine Runhovde. – Vi mener at det er en veldig god pensjonsordning som ivaretar de viktigste prinsippene. Den er livsvarig og gjør ikke forskjell på kvinner og menn, sier Peggy Hessen Følsvik.

I STREIKENS HUS: LO-lederen i prat med Cathrine Runhovde. – Vi mener at det er en veldig god pensjonsordning som ivaretar de viktigste prinsippene. Den er livsvarig og gjør ikke forskjell på kvinner og menn, sier Peggy Hessen Følsvik.

Morten Hansen

Peggy møtte kulturarbeiderne: – De opplever at arbeidsgiverne legger til rette for streikebryteri

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Cathrine Kahrs

Bjørn Arild mener vi må bruke mindre fossil energi. Selv om det har ført til at han mister jobben

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

GIKK TIL SAK: Mehmet Karademir ble rammet av nedgang i flytrafikken og mistet jobben på Gardermoen.

GIKK TIL SAK: Mehmet Karademir ble rammet av nedgang i flytrafikken og mistet jobben på Gardermoen.

Jan-Erik Østlie

Mehmet ble sagt opp fra tralletjenesten på Gardermoen. Nå får han fem måneders etterlønn

Rønnaug Jarlsbo

Haaken (58): – Ikke alle vet at en skade du pådro deg på 80-tallet, kan gi rett til yrkesskadeerstatning

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten


Flere saker