JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil forandre for å bevare

Ordningen med allmenngjøring må forandres om den skal overleve, mener Kjell Skjærvø i Fellesforbundet.



14.04.2011
11:17
16.12.2013 15:55

frode.ronning@lomedia.no

Ett av de viktigste verktøyene mot sosial dumping er nå til debatt i Fellesforbundet: Lov om allmenngjøring. Loven åpner for at deler av en tariffavtale kan gjøres gjeldende for alle som arbeider innenfor en overenskomst – enten de jobber i en bedrift med tariffavtale eller ikke. Dette har gitt et lønnsgulv for mange utenlandske arbeidere her til lands.

Men det er problemer med loven. Det er blant annet vanskelig å få gjennomslag for allmenngjøring.

Fellesforbundets ledelse ønsker derfor store endringer i lov om allmenngjøring, men forbundsstyret var på sitt møte i mars skeptisk. Forbundsstyret valgte derfor å vente med å ta en avgjørelse. Arkitekten bak endringsforslagene, Kjell Skjærvø, mener tilhengerne av allmenngjøring må være villig til å se på endringer.

To grunner for å endre

– Hvis vi vil bevare ordningen med allmenngjøring, må vi være villig til å forandre den, sier Skjærvø.

– Hvorfor må loven endres?

– Det er to grunner. Titusenvis av østeuropeiske arbeidstakere i Norge må for tida godta lønninger langt under tariffavtalene. Årsaken er at det er for vanskelig å få gjennomslag for allmenngjøring, uttaler Skjærvø.

Tariffnemnda behandler alle forslag om allmenngjøring, og stiller strenge krav til dokumentasjon på sosial dumping. Det er tidkrevende for fagbevegelsen å skaffe denne dokumentasjonen. Språk er en barriere, og dokumentasjonen på underbetaling må skaffes for ansatte i firma som driver på kanten av loven. Ofte finnes det flere sett med kontrakter, noen reelle og andre fiktive.

– Dokumentasjonskravet i loven må vekk, foreslår Skjærvø, og fortsetter:

– Den andre grunnen til at vi må endre loven, er at vi har en allmenngjøringsordning som ikke vil overleve et eventuelt regjeringsskifte i 2013. NHO og Høyre har vært mot allmenngjøring på prinsipielt grunnlag siden 1992, og de er det fortsatt i dag. De vil ha lovfestet minstelønn i stedet.

Han ser bare to muligheter for at allmenngjøring kan overleve valget i 2013:

– Enten at vi fortsatt har ei rød-grønn regjering, eller at vi i mellomtida kommer til en enighet med NHO om en ordning de kan leve med, analyserer Skjærvø.

Han frykter også at Tariffnemnda i 2012 vil kutte ut allmenngjøring av verkstedoverenskomsten innenfor verftene.

– De kan komme til å si at vedtaket har virket etter hensikten, og at det dermed ikke lenger er behov for det. Da mister vi allmenngjøring der også, sier Skjærvø, og mener dette illustrerer hans poeng om at dokumentasjonskravet må ut.

– Debatten var kommet for kort

Skjærvø oppfatter ikke at Forbundsstyret var mot hans forslag.

– Jeg tolker det slik at forbundsstyret synes de har fått for lite tid til å debattere endringsforslagene.

Fellesforbundets ledelse ønsket at forbundsstyret i mars skulle vedta å jobbe videre langs kursen Skjærvø staket ut, men Skjærvø selv mener dette viste seg å være forhastet.

– Forbundets ledelse feilberegnet hvor langt diskusjonen var kommet i organisasjonen, mener Skjærvø.

Nå håper han forslaget vil bli diskutert; blant annet i avdelingene, på Oslofjordkonferansen i mai og på årsmøtet i Fellesforbundets petrokjemiforum.

– Vi må bruke tida framover til å diskutere, så vil jeg tro det blir det tatt en avgjørelse på landsmøtet i oktober, sier Skjærvø.

– Misforståelse

Skjærvø mener han har blitt misforstått på et viktig punkt.

– Noen tror jeg forslår at bare minstelønnssatsene bør kunne allmenngjøres. Men jeg mener også at andre minstebestemmelser om lønn skal kunne allmenngjøres, slik som overtid, reise- og gangtidsbestemmelser, skifttillegg, smusstillegg, utenbystillegg og helligdagsgodtgjørelse.

– Hva kan ikke allmenngjøres i framtida, ifølge ditt forslag?

Etter mitt forslag må det være enighet mellom partene om en vil allmenngjøre noe annet enn lønn, som arbeidstid, brakkebestemmelser og andre HMS-bestemmelser, ferie (12,5 prosent/fem uker) og innkvartering.

NHO har tidligere protestert kraftig på at LO ville allmenngjøre 37,5 timers arbeidsuke, og hevder EU-retten ikke åpner for å allmenngjøre en bedre ordning enn lovens 40 timers arbeidsuke.

Må loven endres?

Deler av fagbevegelsen er frustrert over hvordan lov om allmenngjøring fungerer i dag. Men er det bare loven det er noe feil med, eller har LO gjort noe feil?

Skjærvø mener LO og forbundene har gjort så godt de kan innenfor dagens lov.

– Jeg bisto et par uker EL & IT i arbeidet med å samle dokumentasjon da de ønsket landsomfattende allmenngjøring av elektrofag-overenskomsten, og gikk i den forbindelse gjennom dokumentasjonen deres. De hadde mer enn god nok dokumentasjon, men Tariffnemnda sa likevel nei, sier Skjærvø.

Høyere minstelønn?

Forbundsstyremedlem Thorleiv Nordbø sa mandag til magasinett.org at han er skeptisk til å endre lov om allmenngjøring. Nordbø vil heller heve lønnsnivået for innleide arbeidstakere.

Skjærvø mener at EU-retten vil være til hinder for å allmenngjøre ei lønn som ligger over minstebestemmelsene i tariffavtalen.

– Men den er ikke til hinder for at vi kan lovfeste at innleide arbeidstakere skal ha samme lønn som dem som arbeider i innleiebedriften. Likebehandling av innleide arbeidstakere på lønn kan og bør vi gjennomføre i Norge hva enten vikarbyrådirektivet blir gjennomført eller ikke, sier Skjærvø.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.04.2011
11:17
16.12.2013 15:55



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker