JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forbereder stengning av Oslo S

Når Oslo S stenges må et stort apparat i sving for å begrense ringvirkningene. I de 45 dagene står over 100 kundeveiledere klare, og det er inngått 26 kontrakter med busselskaper.

oystein@lomedia.no

Planleggingen startet før jul. Fra februar ble det fullt trøkk.

– Det blir en ny måte å håndtere kundene på. Vi samarbeider med t-banen, og setter inn flere bussavganger noen steder. I morgen- og ettermiddagsrushet blir det skytteltrafikk mellom Oslo S og Skøyen, forteller Terje Løvdok, driftssjef i NSB.

Nationaltheatret får ingen trafikk, men bussene fra Skøyen kjører innom for avstigning. Innover fra Bryn, samt til og fra Grefsen stasjon, blir t-banen alternativet.

Stort apparat

Siden Jernbaneverkets store innsats strekker seg over 45 dager, går stengingen ut over de stilleste ukene med fellesferie.

– Og om sommeren er det stor turisttrafikk, så vi må regne med å håndtere mye bagasje, sier Løvdok.

Mer enn 100 kundeveiledere settes inn for å hjelpe trafikantene. Det er konduktører, kontrollører og ansatte i salg som får andre oppgaver i de seks ukene. I tillegg er det mange ungdommer som har fått seg årets sommerjobb i NSB.

– De skal være på plass fra første til siste avgang, sier seksjonsleder Kjetil Bragstad i Drops.

I driftsoperativt senter, Drops, blir det normal bemanning. Fra i år har de har overtatt ansvaret for å leie inn busser når togtrafikken stanser, enten det er planlagte avvik eller uventede situasjoner.

Mye informasjon

Til et så stort apparat trengs mange sjåfører.

– Kjøringen har vært ute på anbud, og det er skrevet kontrakt med 26 selskaper. Disse har igjen sine underleverandører, så i alt er over 100 selskaper involvert, sier Bragstad.

Alle stasjoner hvor det kjøres buss blir bemannet med kundeveiledere. Bussavgangene legges slik at togene kjører med ordinær avgangstid fra stasjonene.

I juni kommer egne rutefoldere, og oppdatert informasjon ligger på www.nsb.no

På Østfoldbanen blir det normal trafikk for regiontogene, mens lokaltogene snur på Oslo S. Reisende videre mot Skøyen må bruke buss.

For å få alt til å gå opp benyttes også forbindelsen mellom Alnabru og Grefsen stasjon, strekningen der det normalt kun går noen godstog daglig.

– Da må vi også skolere personalet så de får kompetanse på en ny strekning, sier Kjetil Bragstad.

Oslo S stenger i 45 dager, fra 26. juni til 8. august.

I perioden jobber 250 personer med fornyelse og utbedringer.

Ansatte fra Jernbaneverket og 13 firmaer, også utenlandske.

Sporveksler, kontaktledning og utstyr til strømforsyning er noe av det som skiftes ut.

I 2011 er det satt av 557 millioner kroner til prosjektet.

Fram til 2014 skal det brukes drøyt to milliarder kroner i Oslo-området.

Kun Østfoldbanen kjører til og fra Oslo S i perioden.

Andre tog går til nærliggende stasjoner.

Godstrafikken øst/vest blir avviklet over Roa.

NSB har leid inn over 150 busser.

Flytoget setter opp over 20 busser.

Annonse
Annonse

Oslo S stenger i 45 dager, fra 26. juni til 8. august.

I perioden jobber 250 personer med fornyelse og utbedringer.

Ansatte fra Jernbaneverket og 13 firmaer, også utenlandske.

Sporveksler, kontaktledning og utstyr til strømforsyning er noe av det som skiftes ut.

I 2011 er det satt av 557 millioner kroner til prosjektet.

Fram til 2014 skal det brukes drøyt to milliarder kroner i Oslo-området.

Kun Østfoldbanen kjører til og fra Oslo S i perioden.

Andre tog går til nærliggende stasjoner.

Godstrafikken øst/vest blir avviklet over Roa.

NSB har leid inn over 150 busser.

Flytoget setter opp over 20 busser.