JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Alltid beredt i Horten

Effektiv og sikker trafikkavvikling i Oslofjorden er hovedoppgaven til Kystverket i Horten. Allikevel hender det at det tetter seg i Drøbaksundet.

– Det er jo noen flaskehalser, som for eksempel Drøbaksundet og ved Svelvik i Drammensfjorden. Det krever ekstra varsomhet og planlegging fra vår side. Egentlig så minner mye av jobben vår litt om å være flygeleder, men med den store forskjellen at hos oss går trafikken saktere, forklarer Per Magne Ingebretsen.

Han har jobbet som maritim trafikkleder ved trafikksentralen i Horten – én av fem sentraler langs kysten – siden den ble opprettet i 1999.

I tillegg er han hovedtillitsvalgt for NTL – Kystverket.

Som de andre trafikklederne har han styrmannsbakgrunn, både fra det private og forsvaret, og trives godt med sin seksukers turnus.

Kystverket har ansvaret for kystforvaltning, sjøsikkerhet og beredskap. Alt under øverste ledelse av kystdirektøren og med hovedkontor i Ålesund og fem regionkontor langs norskekysten fra Arendal til Honningsvåg.

Hovedberedskapsavdelingen ligger i Horten, og i store lagerlokaler ligger lenser og annet nødvendig utstyr klart til bruk hvis en miljøulykke skulle inntreffe.

Som for eksempel episoden med kontainerskipet Godafoss, som gikk på grunn ved Hvaler i februar i år.

Da var det beredskapsavdelingen i Horten som rykket ut med både mannskap og utstyr.

– Vi har seksten depoter langs kysten med beredskapsmateriell, og drøyt 30 personer er stasjonert her i Horten, mens noen også jobber ut fra Tromsø og Bergen. Vårt ansvarsområde er nasjonal beredskap ved akutt forurensing, også på land, opplyser Kjetil Aasebø – fagansvarlig ved Statens slepeberedskap.

Kystverket har også ansvar for lostjenesten langs kysten, og bare fra Horten organiseres femti loser og tjue losbåtførere. Og selv om de aller fleste fyr i dag er automatisert, har de allikevel fortsatt mer enn 5000 fyrlykter og lanterner å vedlikeholde.

Annonse
Annonse