JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny lokmann i førersetet

Lokomotivmannsforbundets nye leder, Rolf Jørgensen, er bekymret for at jernbanen kan tape kampen om godstrafikken.

stig.christensen@lomedia.no

Rolf Jørgensen ble i helgen valgt til forbundsleder etter 60-årige Øystein Aslaksen, som ikke stilte til gjenvalg. Heller ikke nestleder Roald Nyheim stilte til gjenvalg, og Jan Even Nystad overtok det vervet.

Et sentralt område for Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) framover, er kampen for godstrafikkens plass på jernbanesporene. Forbundet peker i en uttalelse på at elektrisk drevne tog framføres med ren energi og at økt satsing på tog vil gi reduserte utslipp av klimagasser.

– Godstrafikkens rammevilkår i dag gjør det mindre og mindre lønnsomt med gods på bane, ifølge Jørgensen. Han legger til at konkurransekraften mot bil er betydelig svekket. Både NLF og Jernbaneforbundet mener godsterminalene bør overføres til offentlige myndigheter og bli en del av jernbanens infrastruktur på linje med skinnegang og krysningsspor.

NLF mener det er en betydelig avstand mellom liv og lære hos de politiske myndigheter, og krever en voldsom satsing på jernbaneutbygging.

Liberalisering

Rolf Jørgensen understreker også en annen viktig oppgave for forbundet, nemlig liberalisering av persontrafikken.

I dag er fjerntogene på dagtid, for eksempel på strekningen Oslo – Trondheim, kommersielle, i den forstand at NSB ikke får offentlige tilskudd, men må drive med overskudd. Men NSB har monopol, noe som ikke nødvendigvis vil vare.

– Det vil være mulig å tillate andre selskaper og dermed konkurranseutsette, sier Jørgensen. Han legger til at EU jobber for dette, noe som kan ende med et direktiv.

– Det vil være helt utopisk med et veto fra Norges side her, mener Rolf Jørgensen.

Frykter anbud

Gjøvikbanen er konkurranseutsatt, og NSB vant. Dermed ble selskapet NSB Gjøvikbanen AS opprettet.

– Vi kan risikere at strekning for strekning innen persontrafikken legges ut på anbud, slik høyresiden vil, sier Jørgensen. Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) forbereder nå denne situasjonen. Her vil både EU og det norske storting påvirke, og Jørgensen er spesielt klar på at en endring av Stortingets sammensetning kan endre situasjonen.

– Vi må være forberedt på at en liberalisering vil komme, og da vil tariffavtalene og ikke minst pensjonsordningene bli viktige, sier den nye forbundslederen.

NLF peker i en uttalelse på at man også innen jernbanen ser tilløp til sosial dumping, først og fremst i godssektoren.

– Dersom den nåværende utviklingen i EU fortsetter, vil også persontrafikken bli fullstendig avregulert og vi vil kunne stå overfor de samme problemene her, heter det.

Stiftet i 1893 og hører med blant landets eldste fagforbund.

Forbundet har vært tilsluttet LO siden 1919.

Det er i dag et av LOs minste – og mest mannsdominerte - forbund med 1554 medlemmer, hvorav 60 er kvinner. Men jernbanetrafikken øker og medlemstallet vokser med rundt 100 i året.

Annonse
Annonse

Stiftet i 1893 og hører med blant landets eldste fagforbund.

Forbundet har vært tilsluttet LO siden 1919.

Det er i dag et av LOs minste – og mest mannsdominerte - forbund med 1554 medlemmer, hvorav 60 er kvinner. Men jernbanetrafikken øker og medlemstallet vokser med rundt 100 i året.