JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Østfold-sjåfører bytter forbund

Ansatte i Nettbuss Østfold og Borg Buss melder overgang til Norsk Jernbaneforbund. Den nystiftede foreningen vil være et tilbud for alle sjåførene i fylket.



28.06.2011
10:18
16.12.2013 16:29

oystein@lomedia.no

– Alle i Borg Buss har meldt overgang til NJF. Vi mangler en del i Nettbuss, selv om foreningen har klart å få med noen fra Yrkestrafikkforbundet og enkelte uorganiserte, sier leder for interimstyret, Sverre Eliassen.

Selv kjører han i Moss, men er opptatt av å få med kolleger fra alle virksomhetene.

I alt har 186 meldt overgang fra Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) til NJF. Årsak til uroen er uenighet mellom de forskjellige yrkesgruppene i NTF, blant annet om representasjon i foreningsstyret.

Bilpersonalets landsråd blir dermed nest største gruppe i NJF, etter konduktørene.

Usikkerhet

Medlemmene hadde mange spørsmål da cirka 100 av dem var samlet i Sarpsborg for å etablere den nye foreningen.

Borg Buss står foran en anbudskonkurranse der den nye kontrakten gjelder fra 1. januar 2013.

Slik situasjonen er nå er det felles bussbransjeavtale, men ikke tariffavtale.

– Hva skjer hvis vinneren er medlem i Transportbedriftenes Landsforening og NHO? Da har ikke NJF tariffavtale lenger. Må vi tilbake til Transportarbeiderforbundet, spurte en møtedeltaker.

En kollega opplyste at han da velger Yrkestrafikkforbundet i YS.

– Dette må LO ordne opp i. Vi vil ikke bli kastet hit og dit. Nå har jeg tenkt å stå i Jernbaneforbundet til jeg blir pensjonist, supplerte Sverre Eliassen.

Vanskelig nøtt

I de tilfellene Nettbuss taper og en TL-bedrift vinner, er systemet slik at NTF krever medlemmene overført fordi de ”eier” tariffavtalen i privat sektor. Denne diskusjonen berører flere forbund i LO, og i buss-sektoren er NJF og Fagforbundet svært opptatt av problematikken.

– Saken er tema for et møte mellom NJF, Fagforbundet og LO-leder Roar Flåthen. Vi er nødt til å løse dette problemet, svarte Kjell Atle Brunborg.

Frustrasjonen fører ofte til at flere blir stående uorganisert etter en anbudsrunde og skifte av arbeidsgiver.

For Nettbuss i Østfold er det inngått langsiktige kontrakter. Time-ekspressen og Flybussekspressen har også mange ansatte som ikke blir direkte berørt av anbudsrunder.

Andre spørsmål den nye foreningen er opptatt av, er kravene til etterutdanning i yrkessjåførdirektivet.

Setter i gang

Interimstyret får to nestledere, én fra Borg Buss og én fra Nettbuss. Leder fram til det ordinære årsmøtet er Sverre Eliassen, nestledere er Finn Arne Solberg og Kjartan Sandvik, mens Robin Jørgensen er sekretær og kasserer. Det ble også nedsatt en valgkomité på fem personer.

Svekker mulighetene

Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, bekrefter at det har vært uro og strid om posisjonene i Østfold transportarbeiderforening de to siste årene. Han er bekymret for at det nå kan bli vanskeligere å få bussjåførene til å stå sammen for felles sak.

LES SAKEN: – Dette styrker ikke sjåførene

Norges største busselskap.

Har rundt 7000 ansatte i Norge, Sverige og Danmark.

Omsetning 2010: 4318 millioner, overskudd før skatt: 113 millioner, en forbedring fra 2009.

Eier 50 prosent av Borg Buss. Resten eies av kommunene Fredrikstad og Hvaler.

Driver rutekjøring for fylkeskommuner på kontrakt.

Har også ekspress- og turbusser, samt verksteder.

I den norske delen av konsernet er det ansatt 537 kvinner og 4586 menn. (Kilde: Årsrapport 2010)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.06.2011
10:18
16.12.2013 16:29



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Børge Sandnes/Colourbox

Flere permitterte eldre må tilbakebetale dagpenger

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker