JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTL Nav bekymret for kompetanseflukt

11,5 prosent av arbeidsstokken til NAV sluttet i 2010. NTL Nav er redd viktig kompetanse forsvinner.

simen@lomedia.no

Det melder Klassekampen. Til avisen sier NTL Nav-redaktør Jørund Gustavsen at det er problematisk at man finner den høyeste turnoveren ved lokalkontorene og forvaltningsavdelingene, som har ansvaret for saksbehandling. Gustavsen mener det tar lang tid å sette nyansatte inn i rutinene på grunn av kompleks saksbehandling, og at det derfor er vanskelig å erstatte de som slutter.

Fratatt myndighet

Han gir målesystemer som fulgte med Nav-reformen skylden for kompetanseflukten.

– Saksbehandlerne har blitt fratatt mye myndighet, og det er ikke lenger mulig å utøve kreativitet for å hjelpe brukerne ut i arbeid. Nav-ansatte har blitt fratatt mange muligheter til å utgjøre en forskjell for folk, og det gjør jobben mye mindre interessant, sier Gustavsen til Klassekampen.

Overfor avisen utdyper han hvorfor målingen er et problem:

– All målingen fører til mer arbeid og registrering for de ansatte. Noen form for kontroll må man ha, men spørsmålet er om det er riktig å bruke så mye tid og ressurser på det som vi gjør nå. Mye kunne vært innhentet gjennom vanlig statistikk, framfor å telle alle disse parameterne.

Nav ikke bekymret

Inger Johanne Stokke, HR- og Administrasjonsdirektør i Nav, ser ikke NTL Navs bekymring. Hun påpeker at Nav ligger på et normalt nivå i forhold til sammenlignbare virksomheter.

– Det er ingen spesiell grunn til bekymring, i og med at det har vært stabilt hele tiden. Jeg kan ikke se at det er noe grunnlag for å si at det er kompetanseflukt, men selvfølgelig slutter det også flinke folk i Nav, sier hun til Klassekampen.

Stokke forteller at Nav siden 2009 bevisst har satset på tiltak for å bedre arbeidsmiljøet, og at Nav ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver som tiltrekker seg god arbeidskraft.

Annonse

Flere saker

Annonse