NTL Nav bekymret for kompetanseflukt
11,5 prosent av arbeidsstokken til NAV sluttet i 2010. NTL Nav er redd viktig kompetanse forsvinner.
simen@lomedia.no
Det melder Klassekampen. Til avisen sier NTL Nav-redaktør Jørund Gustavsen at det er problematisk at man finner den høyeste turnoveren ved lokalkontorene og forvaltningsavdelingene, som har ansvaret for saksbehandling. Gustavsen mener det tar lang tid å sette nyansatte inn i rutinene på grunn av kompleks saksbehandling, og at det derfor er vanskelig å erstatte de som slutter.
Fratatt myndighet
Han gir målesystemer som fulgte med Nav-reformen skylden for kompetanseflukten.
– Saksbehandlerne har blitt fratatt mye myndighet, og det er ikke lenger mulig å utøve kreativitet for å hjelpe brukerne ut i arbeid. Nav-ansatte har blitt fratatt mange muligheter til å utgjøre en forskjell for folk, og det gjør jobben mye mindre interessant, sier Gustavsen til Klassekampen.
Overfor avisen utdyper han hvorfor målingen er et problem:
– All målingen fører til mer arbeid og registrering for de ansatte. Noen form for kontroll må man ha, men spørsmålet er om det er riktig å bruke så mye tid og ressurser på det som vi gjør nå. Mye kunne vært innhentet gjennom vanlig statistikk, framfor å telle alle disse parameterne.
Nav ikke bekymret
Inger Johanne Stokke, HR- og Administrasjonsdirektør i Nav, ser ikke NTL Navs bekymring. Hun påpeker at Nav ligger på et normalt nivå i forhold til sammenlignbare virksomheter.
– Det er ingen spesiell grunn til bekymring, i og med at det har vært stabilt hele tiden. Jeg kan ikke se at det er noe grunnlag for å si at det er kompetanseflukt, men selvfølgelig slutter det også flinke folk i Nav, sier hun til Klassekampen.
Stokke forteller at Nav siden 2009 bevisst har satset på tiltak for å bedre arbeidsmiljøet, og at Nav ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver som tiltrekker seg god arbeidskraft.