JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Toppkvinner løser kabalen

Hvis Erna Solberg legger en kabal med tre kvinner i toppen, kan hun slippe unna den verste kritikken.



01.10.2013
16:12
17.12.2013 00:02

Det eneste som i forkant av regjeringsforhandlingene er helt sikkert, er at Høyre-leder Erna Solberg blir statsminister og at Frp-leder Siv Jensen skal ha en statsrådspost. Jensen blir etter alt å dømme finansminister.

Det tredje tunge departementet i regjeringen er Utenriksdepartementet. Forutsatt at Frp får finansministeren, vil Høyre ut fra sin størrelse få utenriksministeren.

En slik løsning er nærliggende, mener Minerva-kommentator og journalist Jan Aril Snoen.

– Les også: Meglerne jubler for Erna

En svært aktuell kandidat som utenriksminister er Ine Eriksen Søreide. 37-åringen har ledet utenrikskomiteen og forsvarskomiteen med stø hånd de siste fire årene, og hun har allerede tre perioder bak seg på Stortinget.

– Det er helt sikkert at to av de ledende statsrådene blir kvinner og ganske sikkert at også den tredje av de ledende blir en kvinne. Da kan Solberg antakelig tillate seg litt færre kvinner samlet sett i regjeringen, sier Jan Arild Snoen til NTB.

– Les også: Bryter menneskerettighetene

I den avtroppende rødgrønne regjeringen er kjønnsfordelingen 50-50 med ti kvinnelige og ti mannlige statsråder. Det får Solberg kanskje ikke til, men med tre kvinner på topp kan hun likevel unngå kritikk, mener Snoen:

– Dette er antakelig første gang i verdenshistorien noe sted at du får kvinner i de tre fremste posisjonene. Da kan du ikke klage over at bare 7 av 19 statsråder er kvinner. Eller, det er i hvert fall mulig å argumentere for en slik fordeling, mener Snoen.

Han holder fast på at færre enn 7 likevel ikke kan forsvares dersom totalen er 19 statsråder.

– Les også: – Vag og uklar avtale

De kommende dagene vil det bli servert spekulasjoner, tips og analyser om hvem som blir statsråd for de ulike departementene.

Dette er hva vi vet:

Antall departementer skal fordeles så retteferdig som mulig mellom Høyre og Frp - målt etter oppslutningen ved valget. Med 18 statsråder tilsier en matematisk fordeling 7-11 i favør av Høyre, men det er ikke hogget i stein.

– Dette er noe av det vi skal i gang å forhandle om, sier Solberg til NTB.

Dessuten må Solberg ta - i hvert fall visse - hensyn til kjønn og geografi, i tillegg til personlige egenskaper som hun selv sier hun legger stor vekt på.

Og selv om Solberg blir regjeringssjef, må hun ta hensyn til Frps ønskeliste.

– Men hun må være komfortabel med alle statsrådene, sier Snoen.

– Les også: LO misfornøyd med Erna og co

Dessuten vet vi hva partiene selv ønsker seg av departementer.

Høyre vil ha helse, skole, samferdsel og justis - i tillegg til nevnte poster som statsminister og utenriks. Det innser Solberg ikke er mulig.

– Frp vil trenge et departement der de kan bruke penger. Jeg ser samferdsel og justis som mest aktuelle, sier Snoen.

Det er et åpent spørsmål om en blåblå regjering vil benytte anledningen til å slå sammen departementer nå som sentrumspartiene ikke er med på laget.

– Les også: Skuffet over asylavtale

Mange har blant annet foreslått å slå sammen Næringsdepartementet med Fiskeri- og kystdepartementet og Landbruks- og matdepartementet.

Snoen sier det finnes gode argumenter både for og mot. I denne omgang tror han ikke Solberg tar konflikten som vil måtte komme, særlig med KrF, som har tatt rollen seg som et distrikts- og jordbruksparti blant de fire. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2013
16:12
17.12.2013 00:02



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst


Flere saker