JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uløselig konflikt førte til utmeldinger

– En langvarig personstrid i styret i Østfold Transportarbeiderforening er grunnen til at 200 bussjåfører meldte overgang til Norsk Jernbaneforbund, sier Sverre Eliassen. Han avviser at splittelsen skyldes strid mellom yrkesgruppene.



07.09.2011
08:44
16.12.2013 16:53

oystein@lomedia.no

Eliassen leder interimstyret i den nye NJF-foreningen med cirka 200 medlemmer. De er ansatt i Nettbuss Østfold og Borg Buss, og var tidligere organisert i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). Uro har preget lokalforeningen.

Etter at første stormøte i den nye NJF-foreningen var avholdt i juni, gikk leder Roger Hansen i NTF ut i eget fagblad og sa at det ikke akkurat er vanlig å melde seg over i et annet LO-forbund når en er uenig om sammensetning av et styre.

– Her er det snakk om personstrid og ledelsesform. Verken jeg eller de andre som ble med over til NJF hadde i utgangspunktet noe ønske om å gå ut av Transportarbeiderforbundet, sier Sverre Eliassen.

Han legger vekt på at han er talsmann for en gruppe sjåfører med godt samhold, og tillitsvalgte som ønsker arbeidsro for å kunne gjøre en best mulig jobb for kollegaene.

Interimstyret for det som formelt heter Bilpersonalets Forening Østfold, avdeling 44 av NJF, fungerer fram til det kan avholdes årsmøte.

Vakte oppsikt

I tillegg uttalte Roger Hansen at bussjåførenes talsmenn forlot inngåtte avtaler i forbindelse med flere møter som har blitt avholdt.

– Hansen har rett i at det vil være uvanlig å melde seg ut under normale forhold, men dette er en sak som har gått over mange år. Det ble ikke fremlagt noen form for avtaler eller forslag til løsninger i møter med NTF før årsmøtene lokalt. Saken er den at tillitsvalgte for buss ikke kunne akseptere at leder av foreningen skulle bestemme hvem som skulle inneha plassene i foreningens styre.

NTF har hatt mange muligheter til å snu situasjonen, mener Eliassen.

– På det meget godt besøkte, ordinære årsmøtet i NTF-foreningen, ble valgene utsatt fordi bussjåførene ikke ønsket å provosere fram et resultat med overvekt fra sin egen yrkesgruppe, sier han. Målet var å få en bred representasjon.

– Bussjåførene og deres tillitsvalgte ønsket at forbundsledelsen i NTF skulle komme på banen, mane om fred og forsoning og bidra til at man fikk på plass et forslag til styresammensetning som kunne aksepteres av alle.

Presset ut

Senere, på det ekstraordinære årsmøtet, ble bussjåførene skviset under valgene og ifølge NTF nektet bussjåførene å bli med i styret etter å ha tapt ledervervet.

Eliassen har en helt annen oppfatning av det som skjedde, der man hadde sørget for å verve nye medlemmer som ikke kjente til personstriden. Dermed ble det flertall for å få gjenvalgt en omstridte leder, og ledervalget avgjorde sjåførenes holdning til den videre gjennomføring av møtet.

– For NTF ble det altfor viktig å vise prestisje og makt istedenfor å bidra til å løse saken. Jeg skjønner ikke hvorfor de ville kjøre så hardt. NTF’s holdning i denne saken har ført til at et flertall av sjåførene og deres tillitsvalgte følte seg presset ut, og måtte finne et nytt forbund. NJF var et helt naturlig valg. Da den snøballen begynte å rulle, gikk det fort, forteller Eliassen.

Roger Hansen mener splittelsen er med på å undergrave mulighetene til å påvirke egne lønns- og arbeidsvilkår.

– Jeg tror vi kommer styrket ut av dette. Vi er fortsatt med i “LO-familien”, og tar det som en selvfølge at NTF ikke vil motarbeide oss, men heller være med på å styrke alle LO-forbundene innenfor bransjen er Eliassens kommentar.

Ny usikkerhet

Nå er han og NJF-foreningen opptatt av at flere ruter som Borg Buss kjører i Glommaregionen er lagt ut på anbud, med nye kontrakter fra 1.1.2013.

Alle selskaper er omfattet av en felles bussbransjeavtale, men har egne tariffavtaler.

Om et selskap som er organisert i NHO gjennom Transportbedriftenes Landsforening vinner konkurransen, står NJF uten tariffavtale hvis dagens praksis følges.

– Vi risikerer at foreningen blir revet i stykker igjen hvis kontrakten går til et selskap i NHO, og jobber for at LO-organiserte må få lov til å stå i forbundet hvor de føler seg hjemme. Så lenge vi ikke har et forbundsløst LO må det bli slutt på å slåss om medlemmene. Dette må det ryddes opp i raskt, sier Sverre Eliassen.

Interimsstyret sier de føler seg vel mottatt i NJF og får all den hjelp som man trenger i en oppstartingsfase. Omorganisering vil kreve omstillinger for både tillitsmannsapparat og bedriftsledelse.

Eliassen avslutter med å uttrykke en sterk tro på den nye organiseringen av BFØ avd. 44 i NJF og et ønske om at alle vil være åpen for foreningens samarbeidsinvitasjon til beste for alle som jobber med buss i Østfold.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.09.2011
08:44
16.12.2013 16:53



Mest lest

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

Hanna Skotheim

Kaisa har vært fattig i verdens rikeste land: – Det er stigmatiserende å stå fram som fattig i Norge

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Erlend Angelo

Joachim har kjempet mot bemanningsbyråene i mange år. Nå kan bygningsarbeideren juble

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt


Flere saker