JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trivselsruta

«Roy Ervin Solstad. Skal til Finnsnes. Født i 1969», leser jeg så tydelig jeg kan inn i diktafonen til matros Odd Erik Figenschau på MS «Sollifjell». Han smiler bredt, og jeg håper det ikke er ironisk.



17.10.2011
10:58
16.12.2013 17:20

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Jeg vet det er for sikkerhets skyld, og at det sørger for at de til en hver tid vet nøyaktig hvem som er om bord. Problemet er at denne båten nærmest falt fra hverandre på jomfruturen sin nordover i mars i fjor. Et drøyt år tok det før båten ble godkjent og var klar til å settes inn i ruta mellom Tromsø og Harstad i mai i år. Siden har det vært fint vær. Nå er det meldt stiv kuling over Malangen.

Bygget inn

Matrosen ser overraskende rolig ut, og ber meg verken sette meg i nærheten av nødutgangen eller ta på redningsvesten.

- Velkommen, sier han med et smil som nesten stråler mer enn sola som henger over Fjellheisens endestasjon på oversiden av Ishavskatedralen i Tromsø.

Halvannet dekk oppover tar jeg, om ikke jobben, så i hvert fall stolen til overstyrmannen. Kaptein Thomas Pettersen og jeg har like flott utsikt fra brua. Da «Sollifjell» skulle ta jomfruturen sin, var det en forsterkning mellom de to skrogene på katamaranen som fikk smellen.

- Den var som en loddrett vegg, og det ble advart mot dette mens båtene var på tegnebrettet. Nå er denne bygget inn, slik at eventuelle bølger vil føres jevnt bakover i «tunnelen» under båten, sier han fornøyd.

Fungerer

Så mye ble skrevet om de «ubrukelige» båtene at det påvirket både sjøfolk og passasjerer.

- Jeg må innrømme at jeg var litt spent til å begynne med, forteller han, og beroliger alle med at båten fungerer bra nå.

- Da vi begynte i normal drift var passasjerene overrasket over hvor bra båten var, men det kan jo skyldes at de ikke hadde store forventninger etter alt det som kom opp i media, fortsetter han.

Pettersen navigerer båten sørover mot Finnsnes med sikker hånd. Han avslører at han er godt fornøyd med arbeidsplassen sin på brua, og at messa er veldig bra. Båten er mindre enn de som gikk på strekningen tidligere. Det har både fordeler og ulemper.

- På de båtene var det to dekk. Her har vi bare ett, og det gjør det enklere når man skal selge billetter. Samtidig vet vi ikke ennå hvordan denne båten vil oppføre seg når høst- og vinterstormene kommer, men det kjennes bra ut foreløpig, sier han.

Intervalljobbing

For maskinsjef John-Erling Hansen er det relativt rolig på turen mens Maritim Logg er om bord, men han må snart i sving.

- Når vi går, er jobben min å overvåke at alt fungerer som det skal. Det er først når vi kommer til kai og får litt liggetid jeg kan begynne med den daglige servicen. Da blir det hektisk, for det er aldri tid til å gjøre så mye siden vi stort sett er i drift, sier han.

Hansen forteller at han liker motorene som er installert, og at det er grei plass i maskinrommet. For ham er planleggingen av arbeidet viktig.

- Folk er forskjellig, men jeg liker å vite når jeg skal gjøre hva på båten. Da får jeg bedre tid til eventuelle uforutsette hendelser, påpeker han.

Kontorkrok

En som har merket overgangen til de nye båtene godt, er matros og billettør Odd Erik Figenschau. Tidligere hadde han et eget kontor der han kunne sitte i fred med billettoppgjøret. Nå er han blitt avsett med en liten krok.

- Men vi mennesker er jo vanedyr. Vi blir vant til det meste, sier han med et smil.

Godt miljø

Selv har han seilt på samme ruta siden 1983, og det har sin helt klare årsak.

- Det er helt topp arbeidsmiljø om bord, og jeg liker kontakten med passasjeree. Det har aldri vært noe problem, og er det noe så sier vi fra til hverandre, skryter han.

Selv overgangen til ny båt og fra Veolia til Boreal Transport var bortimot friksjonsfri.

- Det var noen misforståelser til å begynne med i forhold til skiftplaner, men det fikk vi ordnet opp i. Jeg oppfatter det som at rederiet er veldig imøtekommende for de tilbakemeldingene de får, så dette har gått utrolig greit, sier han.

Førstereis

Mens maskinsjefen får stempelet som «fersking», siden han kun har vært om bord i ti år, er det lenge i forhold til Mariann Nicolaisen i kiosken. Hun er på sin første skiftperiode med «Sollifjell».

- Jeg jobbet tidligere på Hurtigruten, men gikk i land i vår og jobbet tre måneder på land grunnet et lite barn på 16 måneder, sier hun.

Hun fant fort ut at landkrabbelivet ikke var noe for henne likevel.

- Jeg trives veldig godt med turnusarbeid, og siden jeg bor i Tromsø får jeg vært hjemme hver kveld. Derfor ville jeg tilbake til sjøs, sier hun.

Mariann mener den største forskjellen fra å jobbe på Hurtigruten til en hurtigbåt er samarbeidet over hele båten.

- Her har man direkte kontakt med kapteinen, og man samarbeider mye nærmere alle. Jeg trives fantastisk godt om bord. Det er veldig greie folk her, smiler hun.

Alternativ til antidepressiva

På Finnsnes mønstrer jeg av. Verken landvinden som tok tak i båten litt vest for Ryøya eller kulingen over Malangen klarer å gjøre noen skade. Båten går nesten som på skinner, og er like hvit, vakker og hel som da vi forlot Tromsø. I solskinnet ser jeg «Sollifjell» forsvinne sørover Gisundet, og etter få minutter kommer en helt identisk båt til kai på vei mot Tromsø.

Som på tvillingbåten er det mye smil og latter, og tonen mannskapet i mellom er så god at leger burde skrevet ut ti dager til sjøs i stedet for antidepressiva.

I det jeg går i land i Tromsø forstår jeg hvorfor matrosen smilte til meg da jeg kom om bord tidligere på dagen.

For der de som jobber stortrives, har alle rundt dem det også bra.

Det finnes mange navn på båtrutene langs Norges kyst, men for meg er det bare ett som dekker den hverdagen jeg møtte på to båter som går i skytteltrafikk mellom Tromsø og Harstad.

Navnet er «Trivselsruta».

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.10.2011
10:58
16.12.2013 17:20



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

Lene Svenning

Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk

Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.

Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.

Privat, skjermdump fra YouTube

Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Lise Åserud / NTB

FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.

Jan-Erik Østlie

Pensjon fra første krone: Derfor sier LO nei til NHOs forslag

UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)

UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

Erlend Angelo

Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene

Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap

Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap

Jan-Erik Østlie

Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag

Uten lønn: Operatør Sandra Roksøy og de andre ansatte ved Norwegian Crystals har gått gjennom to krevende år, men har valgt å bli værende i bedriften.

Uten lønn: Operatør Sandra Roksøy og de andre ansatte ved Norwegian Crystals har gått gjennom to krevende år, men har valgt å bli værende i bedriften.

Mads Tindvik

Sandra jobbet flere måneder uten lønn: – Vi er evige optimister

Kronikk

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

Tormod Ytrehus

«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen

Brian Cliff Olguin

Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt

LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)

LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.

Leif Martin Kirknes

Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)

KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.

KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.

Sissel M. Rasmussen

Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole

Leif Martin Kirknes

450 Widerøe-piloter bytter fagforbund

Debatt

Hvorfor glemmer vi de som er syke og mottakerne av arbeidsavklaringspenger?, spør Svein-Arild Gullvåg. (Illustrasjonsfoto)

Hvorfor glemmer vi de som er syke og mottakerne av arbeidsavklaringspenger?, spør Svein-Arild Gullvåg. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

«Hva skjedde med at VI ivaretok VÅRE syke og svake?», skriver tillitsvalgt i Nav

FHI-direktør Camilla Stoltenberg

FHI-direktør Camilla Stoltenberg

NordForsk

FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017

Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.

Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.

Roy Ervin Solstad

Litauiske lastebilsjåfører krever lønn, overtid og feriepenger for til sammen 16 millioner kroner fra tidligere arbeidsgiver


Flere saker