JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for framtida

Hvor skal terminalen i Trøndelag ligge? CargoNet-ansatte vil ruste opp Brattøra som ligger tett på store kunder. Jernbaneverket peker på flere alternativer utenfor Trondheim.



19.10.2011
09:11
16.12.2013 17:22

oystein@lomedia.no

Gods flyttes fra bane til vei, stikk i strid med regjeringens målsetting. En framtidig løsning er å modernisere Brattøra, mener Cargo landsrådet og CargoNet-foreningen i Trondheim.

Den ligger sentralt i byen. Ved å bygge nye, gjennomgående spor der vognene lastes på den ene siden og losses fra den andre vil tidsbruken bli mer effektiv.

– Vi klarer å doble trafikken hvis den blir fordelt over døgnet, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet.

Beliggenheten er et stort fortrinn, nært til noen av de største transportørene. En ny innkjøring er bygget mellom dem og Brattøra, under den offentlige veien. Dermed slipper trailerne å bidra til kø, og unngår samtidig fotgjengerfelt og sykkelsti.

Mange hensyn

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket har en arbeidsgruppe utredet ”et logistikk-knutepunkt for Trondheimsregionen”. Den la fram flere alternativer utenfor byen i tillegg til Brattøra.

På Hell i Stjørdal har Naturvernforbundet og beboere allerede protestert med vardebrenning.

– Da er det lett å havne på forslaget med minst interessekonflikter og færrest boliger, sier Wikdahl. Det er Søberg i Melhus, 25 kilometer sør for byen uten mulighet for havn.

Arbeidsgruppen mener den eksisterende terminalen nærmer seg grensen for hva den kan ta av trafikk, og med vekst fram mot 2020 blir kapasiteten for liten. Cargo landsrådet stiller spørsmålstegn ved disse beregningene. Naturvernforbundet er særlig opptatt av arealbruken. Helst vil de ha en ny terminal i fjellet ved Trolla, sørvest for byen. Den kan kombineres med en eventuell høyhastighetsbane, som må legges i tunnel på grunn av høydeforskjellene i terrenget. – Trondheim havn er negative til Trolla på grunn av 70-80 meters dyp, som ikke er gunstig. Vi er skeptiske til en hall, ikke minst av hensyn til å få et arbeidsmiljø uten dagslys og med store dieselkjøretøyer i virksomhet, sier Wikdahl.

Engasjement

Næringslivet viser stor interesse for saken. Det haster med en løsning, og viktigst er koblingen mellom vei og bane. – Før var det mer transport kombinert med sjø. Slik er det ikke lenger, sier Wikdahl. Næringslivet i regionen ønsker å ha prosjektet ferdig i 2016. Det er lite realistisk. Planen er stortingsbehandling i 2013. – På siste møte stilte 150 deltakere, men det virker som om de er blitt trettet ut. Prosessen har alt vart en stund, og Jernbaneverket sier bygging tidligst starter om ti år. De har som forutsetning at vi skal ha noen få, store terminaler, sier Wikdahl.

Den lokale foreningen er ikke enig i den tankegangen. – Skal godstrafikken fortsette må den bli fleksibel. Nå er det ikke noe tilbud til de mindre byene. Alt må på bil hit. Mulige kunder må få et tilbud flere steder på de lange strekningene, mener foreningsleder Jan Fossum. Til sammenlikning kan en trailer ha tre-fire leveringer underveis. – Det får ikke vi til uten småstasjoner. De vil ikke nødvendigvis tjene penger, men ha en samfunnsnytte, og vi får færre lastebiler på veien. Her må politikerne bestemme. De vil ha mer gods på bane, og tillater samtidig en ordning med lengre kjøretøy, sier foreningslederen.

Slike løsninger må kombineres med annen trafikk så det ikke er snakk om egne folk som venter på noen få containere.

Dobbeltarbeid

Konkurranse har ikke ført til mer gods på togene. I stedet har det blitt flere ansatte. – Tidligere håndterte vi alt for Cargo Link. Etter nyttår har de tatt over alt selv. Nå er det mer av både lokomotivførere, annet personale og materiell. Vi transporterer ikke mer, men bruker flere ressurser, sier Fossum.

Tyngden av gods som kommer sørfra skal til Trondheim. Flytting nordover til Stjørdal, ett alternativ i rapporten, går ikke, mener han. – Det er høl i hue å legge en terminal på Hell. Kundene våre vil ikke kjøre varene tre mil nordover for å laste dem på et tog som passerer byen igjen på vei sørover, sier Jan Fossum.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.10.2011
09:11
16.12.2013 17:22



Mest lest

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

Håvard Sæbø

Mona (19) fortalte ingen at hun søkte på bygg og anlegg

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

Werner Juvik

Nå kan Gry juble for millionutbetaling: – Jeg har nesten ikke ord

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Omar Jørgensen

SV, Ap og Sp enige om nytt statsbudsjett: Her er noe av det de ble enige om

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Colourbox.com

Det blir likevel feriepenger på dagpenger for arbeidsløse og permitterte

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

Tri Nguyen Dinh

Utenlandske eiere tok ut 722 millioner kroner i utbytte fra krisestøttede bedrifter

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

Knut Viggen

Strømsparing i vanlige hjem er beste klimatiltak: – Ubegripelig at ikke politikerne tar tak i det

Jan-Erik Østlie

Øker snittprisen på strøm med 10 øre, vil det koste bedriften Stian jobber i 300 millioner mer i året

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før

AVVISTE ANKEN: Omsorgsarbeiderne gikk til sak mot Stendi (tidligere Aleris) for ulovlige arbeidsforhold. Nå har også Høyesterett sagt sitt.

AVVISTE ANKEN: Omsorgsarbeiderne gikk til sak mot Stendi (tidligere Aleris) for ulovlige arbeidsforhold. Nå har også Høyesterett sagt sitt.

Leif Martin Kirknes

Høyesterett avviser anken fra Stendi: Nå får omsorgsarbeiderne millionerstatning

GRANSKER: Håkon Holmen er utdannet siviløkonom og tidligere major. Han leder laget som nå skal granske hvordan private barnehager bruker de 27 milliarder kroner de får i året fra skattebetalerne og foreldre.

GRANSKER: Håkon Holmen er utdannet siviløkonom og tidligere major. Han leder laget som nå skal granske hvordan private barnehager bruker de 27 milliarder kroner de får i året fra skattebetalerne og foreldre.

Øystein Windstad

Før hjalp majoren bøndene med å passe på dyr på beite. Nå skal han kontrollere de private barnehagene

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

SSB-rapporten viser at ulikhet er et større samfunnsproblem enn mange hadde trodd, sier SV-leder Audun Lysbakken.

SSB-rapporten viser at ulikhet er et større samfunnsproblem enn mange hadde trodd, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Brian Cliff Olguin

Ulikheten i Norge er 36 prosent høyere enn offisiell statistikk


Flere saker