JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for framtida

Hvor skal terminalen i Trøndelag ligge? CargoNet-ansatte vil ruste opp Brattøra som ligger tett på store kunder. Jernbaneverket peker på flere alternativer utenfor Trondheim.



19.10.2011
09:11
16.12.2013 17:22

oystein@lomedia.no

Gods flyttes fra bane til vei, stikk i strid med regjeringens målsetting. En framtidig løsning er å modernisere Brattøra, mener Cargo landsrådet og CargoNet-foreningen i Trondheim.

Den ligger sentralt i byen. Ved å bygge nye, gjennomgående spor der vognene lastes på den ene siden og losses fra den andre vil tidsbruken bli mer effektiv.

– Vi klarer å doble trafikken hvis den blir fordelt over døgnet, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet.

Beliggenheten er et stort fortrinn, nært til noen av de største transportørene. En ny innkjøring er bygget mellom dem og Brattøra, under den offentlige veien. Dermed slipper trailerne å bidra til kø, og unngår samtidig fotgjengerfelt og sykkelsti.

Mange hensyn

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket har en arbeidsgruppe utredet ”et logistikk-knutepunkt for Trondheimsregionen”. Den la fram flere alternativer utenfor byen i tillegg til Brattøra.

På Hell i Stjørdal har Naturvernforbundet og beboere allerede protestert med vardebrenning.

– Da er det lett å havne på forslaget med minst interessekonflikter og færrest boliger, sier Wikdahl. Det er Søberg i Melhus, 25 kilometer sør for byen uten mulighet for havn.

Arbeidsgruppen mener den eksisterende terminalen nærmer seg grensen for hva den kan ta av trafikk, og med vekst fram mot 2020 blir kapasiteten for liten. Cargo landsrådet stiller spørsmålstegn ved disse beregningene. Naturvernforbundet er særlig opptatt av arealbruken. Helst vil de ha en ny terminal i fjellet ved Trolla, sørvest for byen. Den kan kombineres med en eventuell høyhastighetsbane, som må legges i tunnel på grunn av høydeforskjellene i terrenget. – Trondheim havn er negative til Trolla på grunn av 70-80 meters dyp, som ikke er gunstig. Vi er skeptiske til en hall, ikke minst av hensyn til å få et arbeidsmiljø uten dagslys og med store dieselkjøretøyer i virksomhet, sier Wikdahl.

Engasjement

Næringslivet viser stor interesse for saken. Det haster med en løsning, og viktigst er koblingen mellom vei og bane. – Før var det mer transport kombinert med sjø. Slik er det ikke lenger, sier Wikdahl. Næringslivet i regionen ønsker å ha prosjektet ferdig i 2016. Det er lite realistisk. Planen er stortingsbehandling i 2013. – På siste møte stilte 150 deltakere, men det virker som om de er blitt trettet ut. Prosessen har alt vart en stund, og Jernbaneverket sier bygging tidligst starter om ti år. De har som forutsetning at vi skal ha noen få, store terminaler, sier Wikdahl.

Den lokale foreningen er ikke enig i den tankegangen. – Skal godstrafikken fortsette må den bli fleksibel. Nå er det ikke noe tilbud til de mindre byene. Alt må på bil hit. Mulige kunder må få et tilbud flere steder på de lange strekningene, mener foreningsleder Jan Fossum. Til sammenlikning kan en trailer ha tre-fire leveringer underveis. – Det får ikke vi til uten småstasjoner. De vil ikke nødvendigvis tjene penger, men ha en samfunnsnytte, og vi får færre lastebiler på veien. Her må politikerne bestemme. De vil ha mer gods på bane, og tillater samtidig en ordning med lengre kjøretøy, sier foreningslederen.

Slike løsninger må kombineres med annen trafikk så det ikke er snakk om egne folk som venter på noen få containere.

Dobbeltarbeid

Konkurranse har ikke ført til mer gods på togene. I stedet har det blitt flere ansatte. – Tidligere håndterte vi alt for Cargo Link. Etter nyttår har de tatt over alt selv. Nå er det mer av både lokomotivførere, annet personale og materiell. Vi transporterer ikke mer, men bruker flere ressurser, sier Fossum.

Tyngden av gods som kommer sørfra skal til Trondheim. Flytting nordover til Stjørdal, ett alternativ i rapporten, går ikke, mener han. – Det er høl i hue å legge en terminal på Hell. Kundene våre vil ikke kjøre varene tre mil nordover for å laste dem på et tog som passerer byen igjen på vei sørover, sier Jan Fossum.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.10.2011
09:11
16.12.2013 17:22



Mest lest

Ida Bing

Nina (25) vil leve av avkastning på bolig og pensjonere seg før 40

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

Yngvil Mortensen

Alenemamma Linn (32) føler Nav ikke tror henne: – Jeg har aldri følt meg dårligere

Colourbox

Hotell-tilsette gjekk på tips-tap: Arbeidsgivarar kan ta delar av pengane, slår tingretten fast

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Jan-Erik Østlie

Sp slår tilbake på ny måling. Nå merker partiet Vedum-effekten igjen

Nav forskyver uføretidspunktet for personer som innvilges uføretrygd. Mange kan dermed ha fått utbetalt flere tusen kroner mindre. (Illustrasjonsfoto)

Nav forskyver uføretidspunktet for personer som innvilges uføretrygd. Mange kan dermed ha fått utbetalt flere tusen kroner mindre. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Uføretrygdede kan ha fått flere tusen kroner for lite fra Nav

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen stopper streiken i Oslo kommune

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

Jan-Erik Østlie

Rødt og SV fikk ikke flertall for tannhelsereform: – De andre har det i kjeften, sier Bjørnar Moxnes

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

David Engmo

De to arbeidskameratene vil bli vernepleiere, men kan ikke med dagens utdanningsløp

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

Ole Palmstrøm

Lovfester forskjellsbehandling ved yrkesskade: – Skammelig, sier NFF-leder Asle Aase

SAVNER IKKE AP: Jan Bøhler har funnet seg godt til rette i sitt nye parti. Denne helgen var han med på sitt første landsmøte i Senterpartiet.

SAVNER IKKE AP: Jan Bøhler har funnet seg godt til rette i sitt nye parti. Denne helgen var han med på sitt første landsmøte i Senterpartiet.

Ylva Seiff Berge

Slik har Jan Bøhler påvirket Senterpartiet etter overgangen fra Ap

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Eivind Olai Kristiansen

De rødgrønne vil la Vy kjøre tog i Oslo-området

JOBBYTTE: Ryggproblemer gjorde at Petter Tømta skiftet yrke fra pølsemaker til bussfører.

JOBBYTTE: Ryggproblemer gjorde at Petter Tømta skiftet yrke fra pølsemaker til bussfører.

Kathrine Geard

Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder

Bakgrunn: Ole Palmstrøm

Unge har fått dårligere oppfølging etter at Nav-reformen ble innført, konkluderer forskere

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Jan-Erik Østlie

Se lista: Her er de viktigste sakene fra Sps landsmøte

– De siste fem–seks årene har oppslutningen om EØS-avtalen vært formidabel og jevnt økende. Samtidig ser vi at stadig flere snuser på tanken om et norsk EU-medlemskap, sier generalsekretær Fredrik Mellem i Europabevegelsen.

– De siste fem–seks årene har oppslutningen om EØS-avtalen vært formidabel og jevnt økende. Samtidig ser vi at stadig flere snuser på tanken om et norsk EU-medlemskap, sier generalsekretær Fredrik Mellem i Europabevegelsen.

Svein Tofteng

Rekordhøy støtte til EØS-avtalen, viser ny måling

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

Tri Nguyen Dinh

Skipskokken er opprørt etter at Stortinget stemte for endring av særalder-reglene: – Kan bli starten på slutten


Flere saker