JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for framtida

Hvor skal terminalen i Trøndelag ligge? CargoNet-ansatte vil ruste opp Brattøra som ligger tett på store kunder. Jernbaneverket peker på flere alternativer utenfor Trondheim.



19.10.2011
09:11
16.12.2013 17:22

oystein@lomedia.no

Gods flyttes fra bane til vei, stikk i strid med regjeringens målsetting. En framtidig løsning er å modernisere Brattøra, mener Cargo landsrådet og CargoNet-foreningen i Trondheim.

Den ligger sentralt i byen. Ved å bygge nye, gjennomgående spor der vognene lastes på den ene siden og losses fra den andre vil tidsbruken bli mer effektiv.

– Vi klarer å doble trafikken hvis den blir fordelt over døgnet, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet.

Beliggenheten er et stort fortrinn, nært til noen av de største transportørene. En ny innkjøring er bygget mellom dem og Brattøra, under den offentlige veien. Dermed slipper trailerne å bidra til kø, og unngår samtidig fotgjengerfelt og sykkelsti.

Mange hensyn

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket har en arbeidsgruppe utredet ”et logistikk-knutepunkt for Trondheimsregionen”. Den la fram flere alternativer utenfor byen i tillegg til Brattøra.

På Hell i Stjørdal har Naturvernforbundet og beboere allerede protestert med vardebrenning.

– Da er det lett å havne på forslaget med minst interessekonflikter og færrest boliger, sier Wikdahl. Det er Søberg i Melhus, 25 kilometer sør for byen uten mulighet for havn.

Arbeidsgruppen mener den eksisterende terminalen nærmer seg grensen for hva den kan ta av trafikk, og med vekst fram mot 2020 blir kapasiteten for liten. Cargo landsrådet stiller spørsmålstegn ved disse beregningene. Naturvernforbundet er særlig opptatt av arealbruken. Helst vil de ha en ny terminal i fjellet ved Trolla, sørvest for byen. Den kan kombineres med en eventuell høyhastighetsbane, som må legges i tunnel på grunn av høydeforskjellene i terrenget. – Trondheim havn er negative til Trolla på grunn av 70-80 meters dyp, som ikke er gunstig. Vi er skeptiske til en hall, ikke minst av hensyn til å få et arbeidsmiljø uten dagslys og med store dieselkjøretøyer i virksomhet, sier Wikdahl.

Engasjement

Næringslivet viser stor interesse for saken. Det haster med en løsning, og viktigst er koblingen mellom vei og bane. – Før var det mer transport kombinert med sjø. Slik er det ikke lenger, sier Wikdahl. Næringslivet i regionen ønsker å ha prosjektet ferdig i 2016. Det er lite realistisk. Planen er stortingsbehandling i 2013. – På siste møte stilte 150 deltakere, men det virker som om de er blitt trettet ut. Prosessen har alt vart en stund, og Jernbaneverket sier bygging tidligst starter om ti år. De har som forutsetning at vi skal ha noen få, store terminaler, sier Wikdahl.

Den lokale foreningen er ikke enig i den tankegangen. – Skal godstrafikken fortsette må den bli fleksibel. Nå er det ikke noe tilbud til de mindre byene. Alt må på bil hit. Mulige kunder må få et tilbud flere steder på de lange strekningene, mener foreningsleder Jan Fossum. Til sammenlikning kan en trailer ha tre-fire leveringer underveis. – Det får ikke vi til uten småstasjoner. De vil ikke nødvendigvis tjene penger, men ha en samfunnsnytte, og vi får færre lastebiler på veien. Her må politikerne bestemme. De vil ha mer gods på bane, og tillater samtidig en ordning med lengre kjøretøy, sier foreningslederen.

Slike løsninger må kombineres med annen trafikk så det ikke er snakk om egne folk som venter på noen få containere.

Dobbeltarbeid

Konkurranse har ikke ført til mer gods på togene. I stedet har det blitt flere ansatte. – Tidligere håndterte vi alt for Cargo Link. Etter nyttår har de tatt over alt selv. Nå er det mer av både lokomotivførere, annet personale og materiell. Vi transporterer ikke mer, men bruker flere ressurser, sier Fossum.

Tyngden av gods som kommer sørfra skal til Trondheim. Flytting nordover til Stjørdal, ett alternativ i rapporten, går ikke, mener han. – Det er høl i hue å legge en terminal på Hell. Kundene våre vil ikke kjøre varene tre mil nordover for å laste dem på et tog som passerer byen igjen på vei sørover, sier Jan Fossum.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.10.2011
09:11
16.12.2013 17:22



Mest lest

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

Erlend Angelo

Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Aslak Bodahl

Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Folketrygda

Illustrasjon

Illustrasjon

Anna Granqvist

To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Werner Juvik

Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Privat

Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Ida Bing

Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel

Kommentar:

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Leif Martin Kirknes

«Takket være firerbanden har regjeringen blitt presset fra skanse til skanse»

Illustrasjon

Illustrasjon

Håvard Sæbø

Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Jan-Erik Østlie

Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Jan-Erik Østlie

Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes


Flere saker