Krever likelønn for bussjåførene
Hvis ingenting gjøres vil bussjåførene i Nordland ha tre forskjellige lønnsnivåer fra kommende årsskifte. Lønna vil variere med opptil 30 000 kroner i året.
I valgkampen tidligere i høst benyttet bussjåførene anledningen til å krevde at fylkespolitikerne sørger for lik lønn for likt arbeid. Nå har fagforeningsleder Bjørn Tore Bråten i Polarsirkelen Transportarbeiderforening fått løfter om at politikerne vil gjøre hva de kan for at likelønn kommer på plass. Busselskapet vil også bidra.
Tre lønninger
Bakgrunn for lønnsforskjellene er at bussbransjeavtalen, som gjelder fra 1.1. 2008 og skal gjelde ved alle nye anbud og nye kontrakter, har høyere lønnsatser.
– Fra 1. januar 2008 vil rutekjøringen i Glomfjord kjøres av sjåfører som tjener om lag 30 000 kroner mer i året enn de fleste av kollegene i fylket. De vil ha sine lønns- og arbeidsvilkår regulert av den nye bussbransjeavtalen.
– Sjåførene i Sandnessjøen (og noen andre steder i Nordland), som startet på en anbudsperiode 1.april 2006 vil ha sine lønns- og arbeidsvilkår regulert etter en tariffavtale som har om lag 30 000 kroner mindre i året. Etter avtalen skal ikke disse sjåførene gå over på bussbransjeavtalen før ved neste anbud fra 1. april 2013.
– Bussjåførene i Mosjøen og Mo i Rana vil ha en lønn som ligger mellom disse gruppene (nærmest Sandnessjøen), fordi de fra 1. oktober i år skal starte på et sju års langt anbud fram til 1. oktober 2014. Disse sjåførene får et tariffestet tillegg per time på kr. 3,50 som gis til alle på nye kontrakter i 2007. Hadde anbudskjøringen vært utsatt i tre måneder, ville også disse sjåførene fått sine vilkår regulert etter bussbransejavtalen og dermed hatt samme lønn som i Glomfjord. De må altså greie seg med om lag 9 kroner mindre i timen de nærmeste sju åra.
– Sjåførene i Bodø og en rekke andre steder i Nordland vil ha sine vilkår regulert etter den dårligste lønnssatsen i tariffavtalen ut neste år, men vil fra 1. januar 2009 få sine vilkår regulert etter bussbransjeavtalen da disse rutene vil bli anbudsutsatt.
Mer rettferdighet
Polarsirkelen Transportarbeiderforening brukte valgkampen for å få politikerne på banen slik at lønnsforholdene blir like for bussjåførene uansett hva slags kontrakt busselskapet har med fylket.
Fagforeningsleder Bjørn Tore Bråten i Polarsirkelen Transportarbeiderforening karakteriserer lønnssystemet slik det er i dag som uholdbart og urettferdig.
– Politikerne må ta tak i dette og bidra til at det blir lik lønn i Nordlandsbuss. Vi må få et mer rettferdig lønnssystem, sier Bråten.
2,5 millioner i året
På tampen av valgkampen ba fylkesråden for samferdsel i Nordland fylke, Sonja Steen, om å få tallene på hva det vil koste å gi samme lønn til alle bussjåførene i fylket. Forbundssekretær Jann Arthur Næss i Transportarbeiderforbundet har regnet ut hva kravet vil koste.
– Vi har funnet ut at det vil dreie seg om cirka 2,5 millioner kroner på årsbasis å lønne sjåførene likt i Nordlandsbuss, sier Næss.
Villig til å bidra
Han forteller at også at selskapet Nordlandsbuss er villig til å bidra slik at lønnsforskjellene kan bli borte.
– Det er jo lett å skjønne at ingen finner seg i at lønnsforskjellene er så store som blant bussjåførene i Nordland. Og vi har jo vært klar over muligheten for slike lønnsforskjeller ved innføring av bussbransjeavtalen, sier Næss.
Næss understreker at forbundet har gode erfaringer med Nordland fylke. Blant annet er reglene for virksomhetsoverdragelse lagt inn i anbudsvilkårene i fylket.
Positivt
Fagforeningsleder Bjørn Tore Bråten er fornøyd med at fylkesråden for samferdsel nå har tatt et initiativ.
– Det er veldig positivt at fylkesråd Sonja Steen kom på banen i valgkampen, sier Bråten til Transportarbeideren.
– Vi har ventet på dette et helt år, så dette har tatt lang tid. Men jeg vil berømme Steen for at hun har tatt dette initiativet nå. Hvis det skulle vise seg å bare være et utspill for valgkampen, vil vi følge opp med nye aksjoner, lover fagforeningsleder Bjørn Tore Bråten.
Han kan fortelle at også fylkesrådsleder Odd Eriksen i Nordland har kommet på banen og sagt de vil bidra slik at konflikten løses på en god måte for bussjåførene.
Mest lest
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.
Aslak Bodahl
Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Folketrygda
Illustrasjon
Anna Granqvist
To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.
Privat
Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.
Ida Bing
Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel
Illustrasjon
Håvard Sæbø
Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere
Kommentar:
Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.
Leif Martin Kirknes
«Takket være firerbanden har regjeringen blitt presset fra skanse til skanse»
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.
Jan-Erik Østlie
Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik
Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.
Jan-Erik Østlie
Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie