Nytt liv i gammelt knutepunkt
Hønefoss stasjon hadde 160 ansatte da den var på sitt travleste. Nå er det ny aktivitet ved den gamle godsekspedisjonen.
oystein@lomedia.no
Ideen dukket opp under feiringen av Bergensbanens 100-årsjubileum i 2009. Siden er det jobbet for å skape et levende senter for samferdselshistorie på området. Et lokomotiv fra 1960 med tilhørende vogner har fått sin plass på sporene. – Kafévogna bakerst i toget er åpen hver lørdag. Da stekes det så mye vafler man bare rekker, forteller Jan Helge Østlund, styreleder i Norsk Samferdselshistorisk Senter og NSB-ansatt. En restaurert skiftetraktor og en godsvogn er også på skinnene. Begge er bygget av Hønefoss Jernbanevogn- og Karosserifabrikk A/S, HØKA, som drev produksjon fra 1936 til 1968.
Bred interesse
Senteret har syv mål med spor og oppstillingsplass, og har nylig tatt over godshuset på 1000 kvadratmeter. Rom Eiendom og Jernbaneverket er positive samarbeidspartnere som gjerne bidrar til å skape ny aktivitet på området. Med på laget er også Motorhistorisk klubb Ringerike og Omegn, og veterangruppen i Nettbuss. – Vi fant ut at det er nødvendig å ha mer enn kun eldre tog, så vi samarbeider med flere foreninger. I tillegg forhandler vi med en bildende kunstner om installasjoner, for å få et mangfold her, forteller styrelederen.
Ringerike Næringsforum bistår nye virksomheter gjennom sitt Etablerersenter, og med støtte derfra er det planer om å la designere ta i bruk tredje etasje på stasjonen. – De trenger et lokale til å vise fram produktene sine, og da passer godshuset ypperlig, sier Østlund.
Levende
Målsettingen om å skape et mangfold av aktiviteter gjorde at styret gikk bort fra å ha ”museum” i navnet og valgte ”Norsk Samferdselshistorisk Senter”. Da Kulturminnedagen ble arrangert en søndag tidligere i høst, var det livlig på området. Motorhistorisk forening stilte med veteranbiler, privatpersoner kom med sine velholdte kjøretøy av fin gammel årgang, den eldste en Ford modell 1922. En rekke mopeder ble også vist fram, blant disse solide merker som Tempo og Trygg. Transporthistorisk forening, som konsentrerer seg om eldre nyttekjøretøy deltok, og selv om været var variabelt strømmet publikum til. I framtida ser styret for seg muligheten til å kjøre tog mot Jevnaker og Hadelands Glassverk, og på den gamle Randsfjordbanen mot Eggemoen, der rullebanen er forlenget, nyasfaltert og nylig gjenåpnet med flyoppvisning.
Lang fartstid
– Her var jeg som tiåring med faren min og hentet gods. Det betyr at jeg har vært innom her i 50 år, forteller Gullbrand Nordby. Gjennom mange år som sjåfør og eier av lastebiler og trailere var stasjonen en del av arbeidsdagen. Nå er han er med i Nettbuss’ veteranklubb. Bussen han kjører er en 1938-modell, funnet i skogen i 1986 der den ble benyttet til brakke og attpåtil hadde fått installert en vedovn. Volvoen ble omhyggelig restaurert, og Nordby har ingen vansker med å fylle opp setene med gamle og unge som får seg en runde i Hønefoss. De siste 12 årene har Nordby vært ansatt i Nettbuss. – Etter 30 år med lastebil og gods trives jeg virkelig med å kjøre passasjerer, sier sjåføren, som selv har pusset opp sin egen 1966-modell Amazon Herregårdsvogn.
Satser videre
Norsk Museumstog (NMT) har materiell i den gamle lokomotivstallen. Denne sesongen har aktivitetene begrenset seg til vedlikehold. – Det ble stopp for all kjøring på det nasjonale jernbanenettet. Nye krav til dokumentasjon gjorde at vi ikke kom i gang, forteller styreleder Christian Berg. På Krøderbanen og Gamle Vossebanen er NMT selv trafikkutøver, og har hatt vanlig rutetabell. Nå satser de på å få ordnet alle formaliteter til neste sesong.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin