Nytt liv i gammelt knutepunkt
Hønefoss stasjon hadde 160 ansatte da den var på sitt travleste. Nå er det ny aktivitet ved den gamle godsekspedisjonen.
oystein@lomedia.no
Ideen dukket opp under feiringen av Bergensbanens 100-årsjubileum i 2009. Siden er det jobbet for å skape et levende senter for samferdselshistorie på området. Et lokomotiv fra 1960 med tilhørende vogner har fått sin plass på sporene. – Kafévogna bakerst i toget er åpen hver lørdag. Da stekes det så mye vafler man bare rekker, forteller Jan Helge Østlund, styreleder i Norsk Samferdselshistorisk Senter og NSB-ansatt. En restaurert skiftetraktor og en godsvogn er også på skinnene. Begge er bygget av Hønefoss Jernbanevogn- og Karosserifabrikk A/S, HØKA, som drev produksjon fra 1936 til 1968.
Bred interesse
Senteret har syv mål med spor og oppstillingsplass, og har nylig tatt over godshuset på 1000 kvadratmeter. Rom Eiendom og Jernbaneverket er positive samarbeidspartnere som gjerne bidrar til å skape ny aktivitet på området. Med på laget er også Motorhistorisk klubb Ringerike og Omegn, og veterangruppen i Nettbuss. – Vi fant ut at det er nødvendig å ha mer enn kun eldre tog, så vi samarbeider med flere foreninger. I tillegg forhandler vi med en bildende kunstner om installasjoner, for å få et mangfold her, forteller styrelederen.
Ringerike Næringsforum bistår nye virksomheter gjennom sitt Etablerersenter, og med støtte derfra er det planer om å la designere ta i bruk tredje etasje på stasjonen. – De trenger et lokale til å vise fram produktene sine, og da passer godshuset ypperlig, sier Østlund.
Levende
Målsettingen om å skape et mangfold av aktiviteter gjorde at styret gikk bort fra å ha ”museum” i navnet og valgte ”Norsk Samferdselshistorisk Senter”. Da Kulturminnedagen ble arrangert en søndag tidligere i høst, var det livlig på området. Motorhistorisk forening stilte med veteranbiler, privatpersoner kom med sine velholdte kjøretøy av fin gammel årgang, den eldste en Ford modell 1922. En rekke mopeder ble også vist fram, blant disse solide merker som Tempo og Trygg. Transporthistorisk forening, som konsentrerer seg om eldre nyttekjøretøy deltok, og selv om været var variabelt strømmet publikum til. I framtida ser styret for seg muligheten til å kjøre tog mot Jevnaker og Hadelands Glassverk, og på den gamle Randsfjordbanen mot Eggemoen, der rullebanen er forlenget, nyasfaltert og nylig gjenåpnet med flyoppvisning.
Lang fartstid
– Her var jeg som tiåring med faren min og hentet gods. Det betyr at jeg har vært innom her i 50 år, forteller Gullbrand Nordby. Gjennom mange år som sjåfør og eier av lastebiler og trailere var stasjonen en del av arbeidsdagen. Nå er han er med i Nettbuss’ veteranklubb. Bussen han kjører er en 1938-modell, funnet i skogen i 1986 der den ble benyttet til brakke og attpåtil hadde fått installert en vedovn. Volvoen ble omhyggelig restaurert, og Nordby har ingen vansker med å fylle opp setene med gamle og unge som får seg en runde i Hønefoss. De siste 12 årene har Nordby vært ansatt i Nettbuss. – Etter 30 år med lastebil og gods trives jeg virkelig med å kjøre passasjerer, sier sjåføren, som selv har pusset opp sin egen 1966-modell Amazon Herregårdsvogn.
Satser videre
Norsk Museumstog (NMT) har materiell i den gamle lokomotivstallen. Denne sesongen har aktivitetene begrenset seg til vedlikehold. – Det ble stopp for all kjøring på det nasjonale jernbanenettet. Nye krav til dokumentasjon gjorde at vi ikke kom i gang, forteller styreleder Christian Berg. På Krøderbanen og Gamle Vossebanen er NMT selv trafikkutøver, og har hatt vanlig rutetabell. Nå satser de på å få ordnet alle formaliteter til neste sesong.
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.
Helge Rønning Birkelund
240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.
Morten Hansen
Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.
Helge Rønning Birkelund
Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da grensa stengte, men må betale like mye skatt
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
Kommentar
Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.
Jan-Erik Østlie
«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»
Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.
Anita Arntzen
Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie
Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han
PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.
Katharina Dale Håkonsen
Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse
Debatt
Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.
Jan-Erik Østlie
«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen
Håvard Sæbø
Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne
Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken
Erlend Angelo