JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Åpnet rådyr veistrekning

Den nye strekningen mellom Dal og Minnesund koster 121.000 kroner per meter.



07.11.2011
13:55
16.12.2013 17:32

Snora over den nye firefeltsveien sør for Mjøsa ble høytidelig kuttet av både statsminister og veiminister mandag ettermiddag. Om tre år skal den siste biten også være ferdig.

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) slapp nyheten om byggingen av den siste veibiten sammen med statsråd Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

– Arbeidet med den tredje og siste etappen, 21 kilometer firefelts vei fra Minnesund til Skaberud, begynner våren 2012. Hele den 65 kilometer lange E6-strekningen fra Gardermoen i Akershus til Kolomoen i Hedmark blir ferdig høsten 2014, sier samferdselsministeren til NTB.

Saken legges fram i statsråd denne uka og skal opp i Stortinget før jul.

– Les også: Farger bru over E6 rosa

Den 19 kilometer lange strekningen mellom Dal og Minnesund som nå tas i bruk, har en prislapp på rundt 2,3 milliarder kroner.

I prosjektet inngår blant annet to store bruer og en tunnel. Samferdselsministeren er svært tilfreds med at byggingen var ferdig på to år.

– Byggetiden ble på 25 måneder, mens et så komplisert prosjekt normalt er beregnet til å ta tre-fire år, sier Kleppa til NTB.

Hun mener nettopp dette prosjektet kan stå som et eksempel på at statlig styring og finansiering fungerer godt.

– Les også: Vil ha midtdelere og veifond

Leder i samferdselskomiteen på Stortinget, KrF-leder Knut Arild Hareide, mener at et samarbeid mellom private og offentlige aktører (såkalt OPS) ville ført til raskere veibygging på mange strekninger her i landet.

– Veisektoren er organisert på samme måte som på 1960- og 70-tallet, mens trafikken er blitt femdoblet. Det er på tide å ta noen nye grep, sier Hareide til NTB.

Han tar blant annet også til orde for å gjøre om Statens vegvesen, og herunder Vegdirektoratet, til et statlig AS.

– Hovedgrunnen er at de da kan ta opp lån og dermed unngå å bli avhengig av årlige bevilgninger for at et prosjekt skal kunne videreføres, sier han.

Hareide viser til at mange prosjekter i dag stopper opp, ikke bare på vei, men også på jernbane.

– Det beste eksempelet er jernbaneutbyggingen mellom Lysaker og Sandvika, som ble ferdig på 10-11 år. Jernbaneverket sier at de kunne spart 1,5 milliarder kroner hvis de kunne ha gjort seg ferdig på fem år, sier han.

– Les også: – Veiene er for dårlige

Kleppa vil ikke kommentere noen konkrete forslag eller innspill nå, men venter til debatten om en ny nasjonal transportplan. Det som ser ut til å være klart allerede nå, er at Sp er enig med Hareide om at vei- og jernbaneprosjekter må løsrives fra budsjettene som legges fra år til år, ved at drift og investeringer skiller lag. Det vil gjøre utbyggingen mer forutsigbar og kontinuerlig.

Statsminister Jens Stoltenberg har ikke vært begeistret for denne tanken.

– Det viktigste er at vi bevilger mer til veier. Vi bygger mer enn på mange år, kanskje mer enn noensinne, sier Stoltenber.(ANB-NTB)

E6 i Norge strekker seg fra Svinesund til Kirkenes og er hovedforbindelsen mellom sør og nord. E6 Gardermoen-Biri er en del av denne forbindelsen

På bestilling fra Stortinget skal Statens vegvesen utvide E6 nordover fra Gardermoen til en firefelts vei med midtdeler

I første omgang er Statens vegvesen gitt i oppgave å utvide E6 fra Gardermoen til Kolomoen, en utbygging som begynte i desember 2007

Første etappen, de 11 kilometerne fra Hovinmoen til Dal i Akershus og den 12 kilometer lange strekningen fra Skaberud til Kolomoen i Hedmark var ferdig i 2009

Mandag åpnet den 19 kilometer lange strekningen fra Dal til Minnesund i Akershus. Anleggsarbeidet på strekningen startet i oktober 2009

Utbyggingen av den 65 kilometer lange strekningen fra Gardermoen i Akershus til Kolomoen i Hedmark blir ferdig høsten 2014

Arbeidet med den tredje og siste etappen, 21 kilometer firefelts vei fra Minnesund til Skaberud, tar til våren 2012

Men Statens vegvesen planlegger også å utvide strekningen Kolomoen-Biri til en firefelts vei. Stortinget har gjennom sin behandling av Nasjonal Transportplan for perioden 2010 til 2019 lagt til grunn en oppstart på strekningen Kolomoen-Biri etter 2014. En forutsetning for dette er en tilslutning til delvis bompengefinansiering (Kilde: Samferdselsdepartementet) (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.11.2011
13:55
16.12.2013 17:32



Mest lest

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

Håvard Sæbø

Mona (19) fortalte ingen at hun søkte på bygg og anlegg

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

Werner Juvik

Nå kan Gry juble for millionutbetaling: – Jeg har nesten ikke ord

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Omar Jørgensen

SV, Ap og Sp enige om nytt statsbudsjett: Her er noe av det de ble enige om

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Colourbox.com

Det blir likevel feriepenger på dagpenger for arbeidsløse og permitterte

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

Tri Nguyen Dinh

Utenlandske eiere tok ut 722 millioner kroner i utbytte fra krisestøttede bedrifter

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

Knut Viggen

Strømsparing i vanlige hjem er beste klimatiltak: – Ubegripelig at ikke politikerne tar tak i det

Jan-Erik Østlie

Øker snittprisen på strøm med 10 øre, vil det koste bedriften Stian jobber i 300 millioner mer i året

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før

AVVISTE ANKEN: Omsorgsarbeiderne gikk til sak mot Stendi (tidligere Aleris) for ulovlige arbeidsforhold. Nå har også Høyesterett sagt sitt.

AVVISTE ANKEN: Omsorgsarbeiderne gikk til sak mot Stendi (tidligere Aleris) for ulovlige arbeidsforhold. Nå har også Høyesterett sagt sitt.

Leif Martin Kirknes

Høyesterett avviser anken fra Stendi: Nå får omsorgsarbeiderne millionerstatning

GRANSKER: Håkon Holmen er utdannet siviløkonom og tidligere major. Han leder laget som nå skal granske hvordan private barnehager bruker de 27 milliarder kroner de får i året fra skattebetalerne og foreldre.

GRANSKER: Håkon Holmen er utdannet siviløkonom og tidligere major. Han leder laget som nå skal granske hvordan private barnehager bruker de 27 milliarder kroner de får i året fra skattebetalerne og foreldre.

Øystein Windstad

Før hjalp majoren bøndene med å passe på dyr på beite. Nå skal han kontrollere de private barnehagene

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

SSB-rapporten viser at ulikhet er et større samfunnsproblem enn mange hadde trodd, sier SV-leder Audun Lysbakken.

SSB-rapporten viser at ulikhet er et større samfunnsproblem enn mange hadde trodd, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Brian Cliff Olguin

Ulikheten i Norge er 36 prosent høyere enn offisiell statistikk


Flere saker