JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Åpnet rådyr veistrekning

Den nye strekningen mellom Dal og Minnesund koster 121.000 kroner per meter.



07.11.2011
13:55
16.12.2013 17:32

Snora over den nye firefeltsveien sør for Mjøsa ble høytidelig kuttet av både statsminister og veiminister mandag ettermiddag. Om tre år skal den siste biten også være ferdig.

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) slapp nyheten om byggingen av den siste veibiten sammen med statsråd Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

– Arbeidet med den tredje og siste etappen, 21 kilometer firefelts vei fra Minnesund til Skaberud, begynner våren 2012. Hele den 65 kilometer lange E6-strekningen fra Gardermoen i Akershus til Kolomoen i Hedmark blir ferdig høsten 2014, sier samferdselsministeren til NTB.

Saken legges fram i statsråd denne uka og skal opp i Stortinget før jul.

– Les også: Farger bru over E6 rosa

Den 19 kilometer lange strekningen mellom Dal og Minnesund som nå tas i bruk, har en prislapp på rundt 2,3 milliarder kroner.

I prosjektet inngår blant annet to store bruer og en tunnel. Samferdselsministeren er svært tilfreds med at byggingen var ferdig på to år.

– Byggetiden ble på 25 måneder, mens et så komplisert prosjekt normalt er beregnet til å ta tre-fire år, sier Kleppa til NTB.

Hun mener nettopp dette prosjektet kan stå som et eksempel på at statlig styring og finansiering fungerer godt.

– Les også: Vil ha midtdelere og veifond

Leder i samferdselskomiteen på Stortinget, KrF-leder Knut Arild Hareide, mener at et samarbeid mellom private og offentlige aktører (såkalt OPS) ville ført til raskere veibygging på mange strekninger her i landet.

– Veisektoren er organisert på samme måte som på 1960- og 70-tallet, mens trafikken er blitt femdoblet. Det er på tide å ta noen nye grep, sier Hareide til NTB.

Han tar blant annet også til orde for å gjøre om Statens vegvesen, og herunder Vegdirektoratet, til et statlig AS.

– Hovedgrunnen er at de da kan ta opp lån og dermed unngå å bli avhengig av årlige bevilgninger for at et prosjekt skal kunne videreføres, sier han.

Hareide viser til at mange prosjekter i dag stopper opp, ikke bare på vei, men også på jernbane.

– Det beste eksempelet er jernbaneutbyggingen mellom Lysaker og Sandvika, som ble ferdig på 10-11 år. Jernbaneverket sier at de kunne spart 1,5 milliarder kroner hvis de kunne ha gjort seg ferdig på fem år, sier han.

– Les også: – Veiene er for dårlige

Kleppa vil ikke kommentere noen konkrete forslag eller innspill nå, men venter til debatten om en ny nasjonal transportplan. Det som ser ut til å være klart allerede nå, er at Sp er enig med Hareide om at vei- og jernbaneprosjekter må løsrives fra budsjettene som legges fra år til år, ved at drift og investeringer skiller lag. Det vil gjøre utbyggingen mer forutsigbar og kontinuerlig.

Statsminister Jens Stoltenberg har ikke vært begeistret for denne tanken.

– Det viktigste er at vi bevilger mer til veier. Vi bygger mer enn på mange år, kanskje mer enn noensinne, sier Stoltenber.(ANB-NTB)

E6 i Norge strekker seg fra Svinesund til Kirkenes og er hovedforbindelsen mellom sør og nord. E6 Gardermoen-Biri er en del av denne forbindelsen

På bestilling fra Stortinget skal Statens vegvesen utvide E6 nordover fra Gardermoen til en firefelts vei med midtdeler

I første omgang er Statens vegvesen gitt i oppgave å utvide E6 fra Gardermoen til Kolomoen, en utbygging som begynte i desember 2007

Første etappen, de 11 kilometerne fra Hovinmoen til Dal i Akershus og den 12 kilometer lange strekningen fra Skaberud til Kolomoen i Hedmark var ferdig i 2009

Mandag åpnet den 19 kilometer lange strekningen fra Dal til Minnesund i Akershus. Anleggsarbeidet på strekningen startet i oktober 2009

Utbyggingen av den 65 kilometer lange strekningen fra Gardermoen i Akershus til Kolomoen i Hedmark blir ferdig høsten 2014

Arbeidet med den tredje og siste etappen, 21 kilometer firefelts vei fra Minnesund til Skaberud, tar til våren 2012

Men Statens vegvesen planlegger også å utvide strekningen Kolomoen-Biri til en firefelts vei. Stortinget har gjennom sin behandling av Nasjonal Transportplan for perioden 2010 til 2019 lagt til grunn en oppstart på strekningen Kolomoen-Biri etter 2014. En forutsetning for dette er en tilslutning til delvis bompengefinansiering (Kilde: Samferdselsdepartementet) (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.11.2011
13:55
16.12.2013 17:32



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

Lønnsoppgjøret:

STREIK FRA SØNDAG MORGEN: Fire arbeidstakerorganisasjoner tar ut alle sine bussjåfører i Oslo og Viken i streik fra søndag morgen klokka 6. I første omgang går 3800 sjåfører ut i streik, men en ytterligere opptrapping til andre deler av landet kan komme raskt.

STREIK FRA SØNDAG MORGEN: Fire arbeidstakerorganisasjoner tar ut alle sine bussjåfører i Oslo og Viken i streik fra søndag morgen klokka 6. I første omgang går 3800 sjåfører ut i streik, men en ytterligere opptrapping til andre deler av landet kan komme raskt.

Roy Ervin Solstad

3800 bussjåfører går ut i streik

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Trond Elstad

Tom (63) kunne blitt pensjonist, men så kom gladmeldingen fra Erna. Nå tar han fire nye år

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Lønnsoppgjøret:

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Håvard Sæbø

Busstreiken trappes opp med over 4.500 nye sjåfører: Se lista

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

Marie von Krogh

Målfrid varslet om forhold på jobben. Så vurderte sjefen å få henne innlagt

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Lønnsoppgjøret:

Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.

Freddy Kulblik og de 140 streikende bussjåførene i Sarpsborg er lei av å vente på den lønna som ble avtalt for 13 år siden. Nå er de villige til å streike lenge for å sette makt bak kravene.

Arash A. Nejad/Nyebilder

Bussjåførene er lei: – Det får ta den tiden det trenger

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen vil kutte 2,2 milliarder i krisestøtten til selvstendige og frilansere: – Veldig skuffende, sier forbundsleder

Lønnsoppgjøret:

STREIKEVAKT: Tillitsvalgt for Fellesforbundet i Unibuss sin avdeling på Alnabru i Oslo, Annstein Garnes, var på plass med streikevester klokka seks søndag morgen. – Vi må få det vi har blitt lovet helt siden 2006, sier Garnes.

STREIKEVAKT: Tillitsvalgt for Fellesforbundet i Unibuss sin avdeling på Alnabru i Oslo, Annstein Garnes, var på plass med streikevester klokka seks søndag morgen. – Vi må få det vi har blitt lovet helt siden 2006, sier Garnes.

Roy Ervin Solstad

Busstreiken er i gang: – Vi må få det vi har blitt lovet

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»


Flere saker