JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TØI: - Heller hyppigere ferjer enn ferjefri E39

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt konkluderer med at ferjefritt E39 ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det gleder Sjømannsforbundet, mens jubelen er langt mindre i Transportarbeiderforbundet.



11.10.2013
10:01
17.12.2013 00:08

csd@lomedia.no

Kun Rogfast over Boknafjorden i Rogaland regnes som samfunnsøkonomisk lønnsomt, mens i Nordfjord er det potensial til kanskje å bli lønnsomt, og over Bjørnafjorden mellom Stord og Bergen er det ikke lønnsomt ennå, skal man tro rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI), utført på oppdrag for Norsk Sjømannsforbund. Konklusjonen i rapporten som legges frem i dag, viser at de fire siste strekningene (Sognefjorden, Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden) aldri vil bli lønnsomme uansett regnemåte.

– Last ned: «Rapporten Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av ferjeavløsningsprosjektene på E39 mellom Stavanger og Trondheim» (pdf)

Svarene i rapporten er i grunnen bare en endelig konklusjon på det Norsk Sjømannsforbund har sagt i mange år.

– Dette var ikke uventet. Vi har arbeidet med denne problemstillingen i over 20 år, og rapporten fra TØI bekrefter det vi hele tiden har hevdet: Ferjeutløsninger er alt for ofte symbolsaker uten økonomisk nytte, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier informasjonsansvarlig i Sjømannsforbundet, Morten Øen.

Vil ikke finansiere

Av de tre siste prosjektene vil kun ett være lønnsomt viser rapporten videre. Det er veistrekningen i Rogfast, men rapporten viser igjen til at bompenger her ikke vil kunne finansiere så mye som forutsatt i NTP (Nasjonal transportplan). De to andre veistrekningene, Hordfast og Nordfjord, blir bare marginalt lønnsomt. Rapporten viser at for Hordfast vil ikke bompengene finansiere mer enn fem til ti prosent av byggekostnaden uten at det går utover den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Alle svarene i rapporten er altså i tråd med hva Sjømannsforbundet har ment.

– Vi har hele tiden sagt nei til bru og tunnel der ferje er bedre. Pengene kan ganske sikkert brukes bedre ved å vedlikeholde veiene mellom ferjestrekningene, dersom man vil få ned reisetiden på E39. Det blir også billigere for dem som reiser på strekningen. Den økonomiske nytten, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier Øen.

Sikre arbeidsplassene

En utsettelse av byggeprosjektene vil selvsagt også føre til at arbeidsplasser for forbundets medlemmer blir spart.

– Det er klart vi tenker på dette, men vi vil ikke ha ferjer for enhver pris. Det er bare der ferjer er et bedre og mer økonomisk alternativ. Rapporten viser at det oftest er det mest økonomiske alternativet også. Det kan ikke myndighetene overse nå, slår Øen fast. Han mener bestemt at denne rapporten vil komme alle som er involvert i disse byggeprosjektene til gode. Her kan myndighetene og entreprenører tydelig lese at TØI anbefaler at alle prosjektene langs E39 i langt større grad kan tjene på å bli utsatt noen år til trafikken øker, samt at kvalitetskrav, teknologiske løsninger, kostnader og, ikke minst, finansiering er mer avklart enn det er i dag.

– Det er et dyrt prosjekt og stort sett ikke lønnsomt. Langtransportnæringen ber heller ikke om det. Hvorfor ikke bare barbere det ned til det lille som er lønnsomt, og utsette det til det gir merverdi for investeringene slik som rapporten sier? I mellomtiden kan man bruke de pengene man sparer med å vente til bedre veier og bedre ferjetilbud, mener Øen.

Trenger kystvei

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet mener derimot man må se bort fra samfunnsøkonomien når man skal vurdere et ferjefritt E39.

– Hadde man brukt samme argumentasjon da man bygde ut jernbanen i Norge, hadde det for eksempel aldri vært bygd jernbane mellom Oslo og Bergen. Dette handler ikke bare om samfunnsøkonomi, men samfunnspolitikk og miljøpolitikk. Vi er bekymret for den forurensingen som oppstår fordi vi ser at mange vogntog kjører til Østlandet før de kjører nordover. I det perspektivet er dette et godt tiltak, sier Hansen.

Han understreker at selv om det bygges et ferjefritt E39, må ikke det brukes som en unnskyldning for at man ikke skal få mer av godstransporten over på kjøl og bane.

– Sånn sett burde det ikke vært bygd en eneste veistump her i landet, men vi trenger også en kystvei som er tilstrekkelig til å ta unna den landbaserte trafikken, sier Roger Hansen i NTF.

Kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim langs E39 er over 20 timer i dag, inkludert åtte ferjereiser.

Hvis det bygges bruer og tunneler slik at strekningen blir ferjefri, kan reisetiden på hele strekningen reduseres med sju timer.

Å gjøre hele strekningen ferjefri er anslått å koste 150 milliarder.

Første fjordkryssingsprosjekt er Rogfast med byggestart i 2015. Det blir en 25,5 kilometer lang tunnel.

Neste fjordkrysning, kalt Hordfast, kommer sør for Bergen.

Regjeringen tar et forbehold når det gjelder kryssing av Sognefjorden. Det er ikke klart om det er teknisk mulig å gjennomføre kryssing av denne.

Videre må Nordfjorden, Stjorfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.10.2013
10:01
17.12.2013 00:08



Mest lest

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

Privat

Wivian (59) trodde møtet skulle handle om lønn, men sjefen ville snakke om oppsigelse

Rønnaug Jarlsbo

Åpnet pasientjournalen til kjærestens ekskone: – Jeg skjønte ikke konsekvensene

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

Merete Jansen

Trakassering på jobb: – Jeg har opplevd et jævla press fra lederne, det har gått på helsa løs

Rune Fardal streamet intervjuet med Fontenes journalist direkte på facebooksiden sin. I intervjuet sier han at han er med på hundrevis av møter med barnevernet, hvor han bistår foreldre.

Rune Fardal streamet intervjuet med Fontenes journalist direkte på facebooksiden sin. I intervjuet sier han at han er med på hundrevis av møter med barnevernet, hvor han bistår foreldre.

Skjermdump fra Rune Fardals facebookside.

Rune Fardal tar betalt for å bistå familier i krise. Flere advarer mot det de kaller falsk hjelp

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik.

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik.

Leif Martin Kirknes

Regjeringen skroter forslaget om 72 års aldersgrense i staten

Roy Ervin Solstad

Frislippet i drosjenæringa skal stanses – men for Rita (49) og kollegaene er det for sent

Helge Rønning Birkelund

LO og NHO enige om ny hovedavtale: Se hva de to nå skal jobbe sammen om

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik og ansatte i departementet jobber nå med endringer i arbeidsmiljøloven.

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik og ansatte i departementet jobber nå med endringer i arbeidsmiljøloven.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik har 17 forslag for framtidas arbeidsliv på bordet. Her er spørsmålene hun skal følge opp

Glen Musk

Rundt 350 vektere må bytte arbeidsgiver etter at Securitas tapte anbud

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

Jan-Erik Østlie

Ulf synes det er for dyrt for pensjonistene – snudde landsmøtet

FOLKEBONUS:  Er du over 17 år og tjener 500.000 kroner eller mindre, vil SV gi deg 1.450 kroner i 2022. Pengene tas fra inntektene på den økte CO₂-avgiften.

FOLKEBONUS: Er du over 17 år og tjener 500.000 kroner eller mindre, vil SV gi deg 1.450 kroner i 2022. Pengene tas fra inntektene på den økte CO₂-avgiften.

Colourbox (illustrasjonsbilde)

SV vil bruke penger fra klimaavgiften til å gi deg en gavesjekk

PENSJON: Da Vilde Wessel Ljungberg ble tatt ut i kulturstreiken, måtte hun lære det grunnleggende om pensjon. Da fikk hun seg en vekker.

PENSJON: Da Vilde Wessel Ljungberg ble tatt ut i kulturstreiken, måtte hun lære det grunnleggende om pensjon. Da fikk hun seg en vekker.

Cathrine Kahrs

Vilde (27) visste lite om pensjon. Så skulle hun streike for en bedre ordning

Jan-Erik Østlie

Sjekk hvem som skal sitte i ledelsen til Industri Energi de neste tre årene

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Leif Martin Kirknes

Elektriker ødela armen under strekking av kabel - måtte kjempe om Nav-erstatning

Silje Kirknes Delgado

Det krangles om feriepenger på dagpenger, men hva betyr egentlig dette tillegget?

Leif Martin Kirknes

LO øker presset på Støre i feriepenge-saken: – En skam om ikke fellesskapet stiller opp

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Barnehagen hadde overskudd på mange millioner hvert år. Nå truer de med at barna ikke får nye leker

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

Ole Palmstrøm

Støre trenger mer tid for å innfri på feriepenger og ABE-kutt: – Vi fikser ikke alt på seks uker

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

Håvard Sæbø

Christine (22) og Marthe (25) er tillitsvalde i Norges einaste McDonald’s med tariffavtale

Mens resten av togstrekningene i Norge er konkurranseansatt, vil dette dermed ikke skje på Østlandet. Planen var en anbudskonkurranse i to deler om Vys strekninger.

Mens resten av togstrekningene i Norge er konkurranseansatt, vil dette dermed ikke skje på Østlandet. Planen var en anbudskonkurranse i to deler om Vys strekninger.

Leif Martin Kirknes

Regjeringen avlyser toganbud – Vy lover flere avganger


Flere saker