JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TØI: - Heller hyppigere ferjer enn ferjefri E39

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt konkluderer med at ferjefritt E39 ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det gleder Sjømannsforbundet, mens jubelen er langt mindre i Transportarbeiderforbundet.



11.10.2013
10:01
17.12.2013 00:08

csd@lomedia.no

Kun Rogfast over Boknafjorden i Rogaland regnes som samfunnsøkonomisk lønnsomt, mens i Nordfjord er det potensial til kanskje å bli lønnsomt, og over Bjørnafjorden mellom Stord og Bergen er det ikke lønnsomt ennå, skal man tro rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI), utført på oppdrag for Norsk Sjømannsforbund. Konklusjonen i rapporten som legges frem i dag, viser at de fire siste strekningene (Sognefjorden, Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden) aldri vil bli lønnsomme uansett regnemåte.

– Last ned: «Rapporten Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av ferjeavløsningsprosjektene på E39 mellom Stavanger og Trondheim» (pdf)

Svarene i rapporten er i grunnen bare en endelig konklusjon på det Norsk Sjømannsforbund har sagt i mange år.

– Dette var ikke uventet. Vi har arbeidet med denne problemstillingen i over 20 år, og rapporten fra TØI bekrefter det vi hele tiden har hevdet: Ferjeutløsninger er alt for ofte symbolsaker uten økonomisk nytte, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier informasjonsansvarlig i Sjømannsforbundet, Morten Øen.

Vil ikke finansiere

Av de tre siste prosjektene vil kun ett være lønnsomt viser rapporten videre. Det er veistrekningen i Rogfast, men rapporten viser igjen til at bompenger her ikke vil kunne finansiere så mye som forutsatt i NTP (Nasjonal transportplan). De to andre veistrekningene, Hordfast og Nordfjord, blir bare marginalt lønnsomt. Rapporten viser at for Hordfast vil ikke bompengene finansiere mer enn fem til ti prosent av byggekostnaden uten at det går utover den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Alle svarene i rapporten er altså i tråd med hva Sjømannsforbundet har ment.

– Vi har hele tiden sagt nei til bru og tunnel der ferje er bedre. Pengene kan ganske sikkert brukes bedre ved å vedlikeholde veiene mellom ferjestrekningene, dersom man vil få ned reisetiden på E39. Det blir også billigere for dem som reiser på strekningen. Den økonomiske nytten, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier Øen.

Sikre arbeidsplassene

En utsettelse av byggeprosjektene vil selvsagt også føre til at arbeidsplasser for forbundets medlemmer blir spart.

– Det er klart vi tenker på dette, men vi vil ikke ha ferjer for enhver pris. Det er bare der ferjer er et bedre og mer økonomisk alternativ. Rapporten viser at det oftest er det mest økonomiske alternativet også. Det kan ikke myndighetene overse nå, slår Øen fast. Han mener bestemt at denne rapporten vil komme alle som er involvert i disse byggeprosjektene til gode. Her kan myndighetene og entreprenører tydelig lese at TØI anbefaler at alle prosjektene langs E39 i langt større grad kan tjene på å bli utsatt noen år til trafikken øker, samt at kvalitetskrav, teknologiske løsninger, kostnader og, ikke minst, finansiering er mer avklart enn det er i dag.

– Det er et dyrt prosjekt og stort sett ikke lønnsomt. Langtransportnæringen ber heller ikke om det. Hvorfor ikke bare barbere det ned til det lille som er lønnsomt, og utsette det til det gir merverdi for investeringene slik som rapporten sier? I mellomtiden kan man bruke de pengene man sparer med å vente til bedre veier og bedre ferjetilbud, mener Øen.

Trenger kystvei

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet mener derimot man må se bort fra samfunnsøkonomien når man skal vurdere et ferjefritt E39.

– Hadde man brukt samme argumentasjon da man bygde ut jernbanen i Norge, hadde det for eksempel aldri vært bygd jernbane mellom Oslo og Bergen. Dette handler ikke bare om samfunnsøkonomi, men samfunnspolitikk og miljøpolitikk. Vi er bekymret for den forurensingen som oppstår fordi vi ser at mange vogntog kjører til Østlandet før de kjører nordover. I det perspektivet er dette et godt tiltak, sier Hansen.

Han understreker at selv om det bygges et ferjefritt E39, må ikke det brukes som en unnskyldning for at man ikke skal få mer av godstransporten over på kjøl og bane.

– Sånn sett burde det ikke vært bygd en eneste veistump her i landet, men vi trenger også en kystvei som er tilstrekkelig til å ta unna den landbaserte trafikken, sier Roger Hansen i NTF.

Kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim langs E39 er over 20 timer i dag, inkludert åtte ferjereiser.

Hvis det bygges bruer og tunneler slik at strekningen blir ferjefri, kan reisetiden på hele strekningen reduseres med sju timer.

Å gjøre hele strekningen ferjefri er anslått å koste 150 milliarder.

Første fjordkryssingsprosjekt er Rogfast med byggestart i 2015. Det blir en 25,5 kilometer lang tunnel.

Neste fjordkrysning, kalt Hordfast, kommer sør for Bergen.

Regjeringen tar et forbehold når det gjelder kryssing av Sognefjorden. Det er ikke klart om det er teknisk mulig å gjennomføre kryssing av denne.

Videre må Nordfjorden, Stjorfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.10.2013
10:01
17.12.2013 00:08



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Lønnstillegg og sykepenger i hotell og restaurant: Nå skal medlemmene bestemme om oppgjøret er godt nok

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?


Flere saker