JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TØI: - Heller hyppigere ferjer enn ferjefri E39

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt konkluderer med at ferjefritt E39 ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det gleder Sjømannsforbundet, mens jubelen er langt mindre i Transportarbeiderforbundet.



11.10.2013
10:01
17.12.2013 00:08

csd@lomedia.no

Kun Rogfast over Boknafjorden i Rogaland regnes som samfunnsøkonomisk lønnsomt, mens i Nordfjord er det potensial til kanskje å bli lønnsomt, og over Bjørnafjorden mellom Stord og Bergen er det ikke lønnsomt ennå, skal man tro rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI), utført på oppdrag for Norsk Sjømannsforbund. Konklusjonen i rapporten som legges frem i dag, viser at de fire siste strekningene (Sognefjorden, Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden) aldri vil bli lønnsomme uansett regnemåte.

– Last ned: «Rapporten Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av ferjeavløsningsprosjektene på E39 mellom Stavanger og Trondheim» (pdf)

Svarene i rapporten er i grunnen bare en endelig konklusjon på det Norsk Sjømannsforbund har sagt i mange år.

– Dette var ikke uventet. Vi har arbeidet med denne problemstillingen i over 20 år, og rapporten fra TØI bekrefter det vi hele tiden har hevdet: Ferjeutløsninger er alt for ofte symbolsaker uten økonomisk nytte, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier informasjonsansvarlig i Sjømannsforbundet, Morten Øen.

Vil ikke finansiere

Av de tre siste prosjektene vil kun ett være lønnsomt viser rapporten videre. Det er veistrekningen i Rogfast, men rapporten viser igjen til at bompenger her ikke vil kunne finansiere så mye som forutsatt i NTP (Nasjonal transportplan). De to andre veistrekningene, Hordfast og Nordfjord, blir bare marginalt lønnsomt. Rapporten viser at for Hordfast vil ikke bompengene finansiere mer enn fem til ti prosent av byggekostnaden uten at det går utover den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Alle svarene i rapporten er altså i tråd med hva Sjømannsforbundet har ment.

– Vi har hele tiden sagt nei til bru og tunnel der ferje er bedre. Pengene kan ganske sikkert brukes bedre ved å vedlikeholde veiene mellom ferjestrekningene, dersom man vil få ned reisetiden på E39. Det blir også billigere for dem som reiser på strekningen. Den økonomiske nytten, og ferjealternativet har ikke blitt vurdert seriøst, sier Øen.

Sikre arbeidsplassene

En utsettelse av byggeprosjektene vil selvsagt også føre til at arbeidsplasser for forbundets medlemmer blir spart.

– Det er klart vi tenker på dette, men vi vil ikke ha ferjer for enhver pris. Det er bare der ferjer er et bedre og mer økonomisk alternativ. Rapporten viser at det oftest er det mest økonomiske alternativet også. Det kan ikke myndighetene overse nå, slår Øen fast. Han mener bestemt at denne rapporten vil komme alle som er involvert i disse byggeprosjektene til gode. Her kan myndighetene og entreprenører tydelig lese at TØI anbefaler at alle prosjektene langs E39 i langt større grad kan tjene på å bli utsatt noen år til trafikken øker, samt at kvalitetskrav, teknologiske løsninger, kostnader og, ikke minst, finansiering er mer avklart enn det er i dag.

– Det er et dyrt prosjekt og stort sett ikke lønnsomt. Langtransportnæringen ber heller ikke om det. Hvorfor ikke bare barbere det ned til det lille som er lønnsomt, og utsette det til det gir merverdi for investeringene slik som rapporten sier? I mellomtiden kan man bruke de pengene man sparer med å vente til bedre veier og bedre ferjetilbud, mener Øen.

Trenger kystvei

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet mener derimot man må se bort fra samfunnsøkonomien når man skal vurdere et ferjefritt E39.

– Hadde man brukt samme argumentasjon da man bygde ut jernbanen i Norge, hadde det for eksempel aldri vært bygd jernbane mellom Oslo og Bergen. Dette handler ikke bare om samfunnsøkonomi, men samfunnspolitikk og miljøpolitikk. Vi er bekymret for den forurensingen som oppstår fordi vi ser at mange vogntog kjører til Østlandet før de kjører nordover. I det perspektivet er dette et godt tiltak, sier Hansen.

Han understreker at selv om det bygges et ferjefritt E39, må ikke det brukes som en unnskyldning for at man ikke skal få mer av godstransporten over på kjøl og bane.

– Sånn sett burde det ikke vært bygd en eneste veistump her i landet, men vi trenger også en kystvei som er tilstrekkelig til å ta unna den landbaserte trafikken, sier Roger Hansen i NTF.

Kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim langs E39 er over 20 timer i dag, inkludert åtte ferjereiser.

Hvis det bygges bruer og tunneler slik at strekningen blir ferjefri, kan reisetiden på hele strekningen reduseres med sju timer.

Å gjøre hele strekningen ferjefri er anslått å koste 150 milliarder.

Første fjordkryssingsprosjekt er Rogfast med byggestart i 2015. Det blir en 25,5 kilometer lang tunnel.

Neste fjordkrysning, kalt Hordfast, kommer sør for Bergen.

Regjeringen tar et forbehold når det gjelder kryssing av Sognefjorden. Det er ikke klart om det er teknisk mulig å gjennomføre kryssing av denne.

Videre må Nordfjorden, Stjorfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses.

11.10.2013
10:01
17.12.2013 00:08



Mest lest

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Tormod Ytrehus

Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

Brian Cliff Olguin

Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Sissel M. Rasmussen

Suksessfabrikk flyttes ut av Norge. I dag har Eva sin siste arbeidsdag

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Jan Inge Haga

Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Jan-Erik Østlie

Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene

Hanna Skotheim

Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Anna Granqvist

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

Hanna Skotheim

Nye regler for AAP fra 1. juli

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

nyebilder.no

Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

3F Lolland

Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Jan Inge Haga

Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Tormod Ytrehus

Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Beate Oma Dahle / NTB

«Nok en gang viser det seg at staten ikke klare å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Maersk Drilling

Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund,  havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Jan-Erik Østlie

LOs Bård Nylund havnet midt i skytedramaet

Christopher Beckham  vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Christopher Beckham vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Lene Svenning

HK-lederen ser seg ekstra over skulderen etter masseskytingen

NASJONALSKATT: Mick Lynch, generalsekretær i transportarbeidarforbundet RMT, er utropt som ny nasjonalskatt av britiske fans.

NASJONALSKATT: Mick Lynch, generalsekretær i transportarbeidarforbundet RMT, er utropt som ny nasjonalskatt av britiske fans.

NTB

Millionar av britar ramma av jernbanestreik. Leiaren har blitt ei superstjerne

GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.

GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.

Petter Pettersen

Ingri (22) leder grønn gigantsatsing: – Det her er en «once in a lifetime»-mulighet


Flere saker