JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftforsvar i endring

Luftforsvaret vil gjennomgå store endringer – hvis forsvarssjefen får det som han ønsker.



09.11.2011
11:42
16.12.2013 17:33

morten.hansen@lomedia.no

Det har lenge vært klart at forsvarssjef Harald Sunde går inn for at Forsvarets nye jagerflybase skal ligge på Ørlandet. Får Sunde det som han vil i sitt høringsutkast til langtidsplan for Forsvaret, vil Bodø som militær flystasjon være historie i 2024.

– Stemmer lekkasjene, stiller jeg meg undrende til rådene forsvarssjefen gir. Han sier han baserer dem på den forrige langtidsplanen Slik virker det ikke på meg, sier Øystein Hansen, crew-chief ved flystasjonen i Bodø. Han trekker fram politikernes uttalte nordområdesatsing som et av områdene som ikke videreføres.

– Dette er ikke en satsing på nordområdene. Det minner heller om en nedsabling. Hvis det skulle bli en dragkamp om ressursene i nord ønsker man jo ikke å gjøre noe som vil eskalere en eventuell konflikt. Har man flyene i nord, så har man dem der. Har man flyene i sør – og må flytte dem nordover, så vil det oppfattes som en eskalering, sier Hansen.

Usikre tall

Han stiller seg også undrende til at man stiller seg bombastisk bak tallmaterialene som så langt er kommet fram.

– Avinor har selv innrømmet at de har bommet med en halv milliard i Bodøs disfavør. I tillegg er støyrap¬porten som er lagt fram, slik jeg oppfatter det, i fordel Bodø. At man baserer seg på usikre tall blir som å spille Lotto. Det synes jeg ikke man bør gjøre når det gjelder planleggingen av basestruktur, sier Hansen.

Selv har han jobbet ved flystasjonen siden 2000, og er etablert i Bodø med familie. Det både tror og håper han at han vil fortsette med.

– Blir det lagt ned i Bodø, har jeg tre alternativer: Finne meg en sivil jobb, finne en annen militær jobb i Bodø eller pendle til Ørlandet. Men det er ti år fram i tid, og vanskelig å forestille seg. Jeg tror heller ikke Bodø blir nedlagt. Jeg må tro på fortsatt drift, sier Hansen.

Andøya rammes

Men det er ikke bare Bodø som vil bli rammet. Hele Luftforsvaret vil gjennomgå store endringer de neste ti årene. Hardt vil det gå ut over Andøya, som sakte, men sikkert bygges ned.

– Det vi på Andøya leser ut av lekkasjene fra forsvarssjefens råd er at han ikke vil ha Orion-flyene, sier Stein Håkon Eilertsen, leder av Norges Offisersforbund (NOF) på Andøya.

Etter det Befalsbladet erfarer vil Andøya foreløpig beholde sine fire Orion P-3C, mens de to P-3N vil utfases mot slutten av dette tiåret. Også den militære flyplassdriften ved Andøya avvikles i den kommende langtidsplanperioden. Forsvarssjefen ser for seg at all flyplassdrift utenom Ørlandet avvikles, og at ansvaret overtas av andre.

Etterspurt

Eilertsen, som er systemoperatør på Orion, konstaterer at konsekvensen av å miste to fly får store ringvirkninger.

– Med to fly mindre blir slitasjen på de resterende flyene større, og levetiden forkortes. Men det underbygger det vi har sett lenge. Det foregår en sniknedleggelse av Andøya, fastslår Eilertsen.

Han erkjenner at Andøya er dyr i drift, men mener det er en bevisst strategi fra Luftforsvaret.

– Mangel på personell og flydeler gjør at vi får fly for lite. Dermed øker kostnadene per flytime. Det koster å ha flyene stående på bakken, fortsetter han.

Eilertsen påpeker at etterspørselen etter tjenestene til Orion er større enn de oppgavene de utfører.

– Det vi ser er at vi får skryt fra NATO for den jobben vi gjør. Våre tjenester blir etterspurt – både av det militære og det sivile. Problemet er at ingen vil betale for det vi gjør, sier Eilertsen.

Han er uenig med dem som hevder at de nye jagerflyene – F-35 – kan gjøre mange av de samme oppgavene som Orion.

– Med all respekt; det er tøv. Orion kan ikke erstattes av F-35, fastslår Eilertsen.

Vil ha politikerne på banen

Han setter sin lit til at politikerne står ved sin uttalte satsing på nordområdene. For får forsvarssjefen det som han vil, blir det lite operativt luftforsvar utenom Indre Troms.

– Jeg regner med at politikerne ser fornuften og nytten av å ha Orion og Andøya med videre, sier Eilertsen.

Færre folk.

Etter det Befalsbladet erfarer, forventes det – ifølge forsvarssjefens fagmilitære råd – at bemanningen i Luftforsvaret vil gå ned. Mesteparten av reduksjonen vil skje i den kommende planperioden, og hardest rammet vil bli yrkesbefal og sivilt ansatte.

Også på Rygge vil det bli endringer. Baseforsvarstaktisk skole og baseforsvar flyttes til Ørlandet, og den militære flyplassdriften avvikles også her. Også Luftforsvarets tre DA-20-fly flyttes til Gardermoen. Igjen står Rygge med en kompaktbase for helikoptre, samt Luftforsvarets ledelse med generalinspektøren for våpengrenen og hans staber.

I de kommende årene vil også siste rest av luftforsvarsaktivitet flyttes fra Sola.

Vil ikke spekulere

Talsperson for Forsvaret, major Eystein Kvarving, vil ikke kommentere innholdet i langtidsplanen.

– Forsvarssjefen ser frem til å legge frem et helhetlig og nøye gjennomarbeidet militærfaglig råd til Regjeringen den 24. november. Inntil rådet formelt er fremlagt forsvarsministeren blir det ikke riktig å bidra til spekulasjoner om innholdet, sier Kvarving.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.11.2011
11:42
16.12.2013 17:33



Mest lest

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

Debatt

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Foto: Vetle Daler

Parat reagerer på framstillingen til Arbeidsmandsforbundets streikegeneral i Bergen: – Utsagn som ikke medfører riktighet

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

Ole Magnus Rapp

Ronald trodde at han skulle dø i gruva på Svalbard: – Jeg ble ikke redd. Jeg konstaterte bare at det var slutt

Kommentar

TEGNING: B. SKARRA WWW.JABEDIT.COM

TEGNING: B. SKARRA WWW.JABEDIT.COM

Bård Skarra

«Vi kan like det eller ikke, men det var arbeiderklassen som trofast stemte Trump»


Flere saker