JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frp-byråd med beskyldninger om løgn og fanteri

Kaoset rundt t-banevognene på Holmenkollenbanen i Oslo er komplett. Bystyrepolitikere, direktører og Frp-byråder snakker mot hverandre.



17.09.2009
13:56
16.12.2013 11:15

vegard.velle@fagforbundet.no

Mens samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) hevder at såkalte T2000-vogner skal stå for normaltrafikken på Holmenkollenbanen, har andre forstått det som at disse skal kasseres innen sommeren 2010.

Dermed oppstår stor usikkerhet og full forvirring om t-banekapasiteten under ski-VM i 2011.

Løgn og fanteri

Ifølge politisk ansvarlig Jøran Kallmyr driver de med «løgn og fanteri», de som sier at gamle T2000-vogner skal skiftes ut. Han henviser til samferdselspolitikere fra Ap, SV og Rødt, som alle sier de har forstått det som at de gamle t-banevognene skal kasseres og erstattes med moderne materiell.

– Hvis ingen nedover i hierarkiet har fått noen annen beskjed, er jo den stående beskjeden at vognene skal vrakes. Det virker overhodet ikke som om Kallmyr har kontroll, sier Rina Mariann Hansen, bystyremedlem for Ap og medlem av samferdselskomiteen.

– Jeg husker at tidligere samferdselsbyråd Peter N. Myhre la fram saken som at alle de gamle vognene skulle skrapes, sier hun.

Må fortsette

Bystyremedlem Ola Elvestuen, nestleder i Venstre, har derimot forstått det som at T2000-vognene skal fortsette å trafikkere Holmenkollenbanen.

– T2000-vognene er relativt nye og skal fortsette å gå, sier han.

Full splid mellom Frp-byråder

Men når vi kontakter Peter N. Myhre, nå stortingsrepresentant for Frp, bekrefter han fremstillingen til Rina Mariann Hansen. Planen har hele tiden vært å vrake alle de gamle vognene, sier han.

– Det blir ikke aktuelt å beholde T2000-vognene. Da må vi også beholde det gamle vognverkstedet, noe som vil bli vanvittig dyrt. Det er helt meningsløst å fortsette med T2000 og alle vedlikeholdskostnadene som følger med en så liten vognserie, sier Myhre.

Vognene skal ut

Også ledere med ansvar for kollektivtransporten i Oslo er fullstendig forvirret.

– De gamle vognene skal ut. Vi bygger våre planer på de moderne MX-vognene, sier Leif Johan Øverland, styreleder i Kollektivtransportproduksjon AS (KTP).

Dette har ligget i kortene hele veien, påpeker han.

– I de innspillene jeg kjenner til har det ikke kommet noen signaler som tilsier at vi skal kjøre noe annet enn MX-vogner. Slik er det jo i livet, at skal man komme videre, må man fase ut det gamle, sier han.

Gjemt, men ikke glemt

Nina Gjøen Simensen, direktør for Oslo vognselskap, som bestiller oppgradering av eksisterende vogner, kjenner derimot ikke til noen utfasing av dagens vognpark.

– Nei, det vet jeg ikke noe om. Planen er at vi skal ha noe rødt materiell under ski-VM samt en MX-park, hevder hun.

I dag står T2000-vognene parkert på verksted, oppstykket og partert i smådeler. Dersom de skal settes i drift, må de først repareres til en pris på femti millioner kroner, penger som så langt ikke er satt av i noe budsjett.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.09.2009
13:56
16.12.2013 11:15



Mest lest

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

Roy Solstad/Werner Juvik

SV og Rødt sikrer stortingsflertall om norsk lønn for sjøfolk

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Helge Rønning Birkelund

Støre henter industrilederen som fagbevegelsen elsker

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Leif Martin Kirknes

To av de nye statsrådene overlevde Utøya: – En seier for demokratiet, mener Støre

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Erlend Angelo

Nortura-ansatte frykter for både egen og selskapets framtid: – Det er trist


Flere saker