Sjåfører på sultelønn
Når Volvos lastebiler ruller ut fra fabrikken og skal kjøres til kundene, sitter bulgarske sjåfører bak rattet, ansatt i et delvis norskeid bemanningsforetak. Lønna? Tusen kroner i måneden, pluss 35 euro per dag i matpenger.
Det er den svenske LO-Tidningen som forteller historien om hvordan Volvo har fått ned kostnadene ved å kjøre lastebilene fra fabrikken i Gøteborg til kunder i Norge, Sverige og Danmark.
– Ingen ønsker å leve et slikt liv. Vi har familier. Derfor er vi nødt til å reise bort for å jobbe, sier sjåførene når LO-Tidningens reporter treffer dem utenfor boligkvarteret deres i Ruskvädersgatan i Gøteborg.
Sparer matpenger til familien
Det som likevel gjør jobbene interessante for bulgarerne er matpengene på 35 euro om dagen. Det utgjør vel 8.000 norske kroner i måneden og er mer enn de tjener i hjemlandet.
– Vi var ikke arbeidsløse i Bulgara, men matpengene gjør at det lønner seg å jobbe her. Vi kan få penger til overs til familene våre, forteller de.
Måten de får penger til overs på er ved å sky veikroer og restauranter.
– Vi leter etter de billigste matbutikkene. Om kvelden forbereder vi maten til neste dag. Vi stopper langs veien og spiser. Det blir for det meste kald mat, forteller bulgarerne.
LES MER: Les hele reportasjen hos LO-Tidningen
Lange arbeidsøkter
Sjåførene forteller om 12 – 14 timer lange arbeidsdager og opptil 30 arbeidsdager i måneden. Med halvannen til tre måneders mellomrom får de dra hjem i en til to uker. Arbeidsgiveren betaler reiseutgiftene.
Slik ble kostnadene kuttet
LO-Tidningen har også rullet opp hele historien om hvordan Volvo fikk ned kostnadene med transport av bilene:
– Fram til 2005 besørget Volvos egne ansatte transporten. Da ble transportjobben overtatt av tyske Terra Spedition, tross protester fra verkstedklubben. Terra Spedition rekrutterte sjåfører fra det østlige Tyskland.
– Under trusler om blokade ble Terra Spedition presset til å undertegne tariffavtale.
– I 2009 nedla Terra sin svenske filial og kjøreoppdraget for Volvo ble overført til et svensk datterselskap, Terra Transport Skadinavia AB. Dette selskapet inngikk aldri noen tariffavtale. Nå gikk man over til å benytte bulgarske sjåfører i stedet for tyske.
– Foran en ny anbudsrunde i fjor ble nok et selskap stiftet; Olsen & Terra Transport Skandinavia AS. Selskapet eies av tyske Terra Holding og norske Helge R. Olsen & Sønn med 50 % hver. Selskapet har kontoradresse i Oslo og norske Helge Erik Olsen er både styreleder og daglig leder.
– Olsen & Terra vant konkurransen om kjøring av Volvos lastebiler for 2010 og 2011. Selskapet har fortsatt å bruke bulgarske sjåfører som er ansatt i et bulgarsk bemanningsforetak, eid av Olsen & Terra.
– Den eneste strekningen der Volvos egne ansatte fortsatt tar seg av kjøringen er Gøteborg-Uddevalla.
Mest lest
VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.
Bjørn A. Grimstad
Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng
DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.
Colourbox
Sjefen fekk alle e-postane til den sjukmelde: Det enda med 400.000 kroner i bot
ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.
André Kjernsli
Kiosksjef truet en ansatt med lønnstrekk ved mobilbruk
PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.
Knut Viggen
Ut mot grønn strømavgift: Forbrukerne får lite tilbake
Kommentar
Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.
Ole Berg-Rusten/NTB
«Hvordan hadde det vært om Listhaug og Solberg styrte nå?»
HUSK: Du må ha sykmelding fra lege, og huske å si fra til sjefen din hvis du blir syk i ferien og ønsker deg ny ferie med lønn senere.
Colourbox.com
Syk i ferien? Dette kreves for at du får ny ferie med lønn
Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.
Simen Aker Grimsrud
Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid
HEKTISK: For hovedtillitsvalgt Joachim Andersen ved Eramet Sauda bestod mandagen av mange telefoner og rigging til streik ved smelteverket.
Petter Pettersen
Nå streiker de for første gang på 52 år
22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
Her tas lærerne i LO ut i streik. Se lista over uttaket
Deltidsarbeid gir lavere lønn og pensjon, og gjør det vanskeligere å søk boliglån. (Illustrasjonsfoto)
Brian Cliff Olguin
Rapport: Nesten halvparten av butikkansatte som jobber deltid har ikke valgt det selv
Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.
Egil Brandsøy
Håvard (26) tar mer ansvar i arbeidslivet enn eldre: – Vi må kjempe for godene
INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.
Øystein Windstad
Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg
En innsatt i Skien fengsel angrep nylig en fengselsbetjent med kokende olje. I etterkant har reaksjonene vært mange.
NFF
Overfallet i Skien fengsel: – Uforståelig at en innsatt der får tilgang på kokende olje
Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.
Jan Kåre Ness / NTB
Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør
Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim
Beate Oma Dahle / NTB
Giske går mot regjeringens planer om kraftutbygging
Debatt
Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.
Kai Hovden
«Nei, strøm er ikke vanskelig», skriver Aslak Sira Myhre
NTL-nestleder Ellen Dalen synes det er uheldig at mange sliter med å viske ut skillet mellom arbeid og hjem.
Ole Palmstrøm
Vi blander jobb og fritid mer etter pandemien: – Svært uheldig
Økonom Gøril Bjerkan fra LOs samfunnsavdeling går inn i utvalget som skal jobbe fram konkrete forslag for å stanse den økte kommersialiseringen innen velferden.
Aslak Bodahl
LO-økonom skal hjelpe Støre med å stanse velferdsprofitørene
Olje- og energiminister Terje Aasland tror at vi ikke kommer til å oppleve dagens strømsituasjon i framtida.
Torgny Hasås
Aldri mer strømkrise, lover energiminister Aasland
DYRT OG OMFATTENDE: En streik i «kjemisk» kan ikke sammenlignes med et ølbryggeri, hvor man kan slå av og på i løpet av kort tid, sier tidligere leder Olav Støylen (80) i Norsk kjemisk Industriarbeiderforbund (populært kalt «Kjemisk»).
Industri Energi