JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

20 millioner til sykkelveier

De rødgrønne partiene på Stortinget plusser på 20 ekstramillioner til gang- og sykkelveier.

kjell.werner@anb.no

– Dette er lovende og veldig positivt, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Men 20 millioner kroner er vel bare en dråpe i havet i forhold til behovet?

– Jo, men det er en veldig god start. Det viser at regjeringspartiene har skjønt alvoret og at de har hørt på innspillene vi har kommet med, sier Gjøs og kaster seg på sykkelen for å understreke det positive.

De 20 millionene kommer på toppen av drøye 300 millioner kroner som regjeringen allerede har lagt inn til gang- og sykkelveier i 2012-budsjettet.

Framkommelighet

– For oss har det vært viktig å styrke bevilgningene til gang- og sykkelveier, sier stortingsrepresentant Anne Marit Bjørnflaten (Ap).

Hun mener det er viktig å bedre framkommeligheten for myke trafikanter, ikke bare bilistene.

– Les også: – Farlig å sykle i norske byer

– Det har vært gjort mye tidligere, særlig i 2009 i forbindelse med finanskrisen. Da kom regjeringen med en kjempestor sykkelstipakke. Det førte til at vi tok ut veldig mange av de planlagte prosjektene. Da gjennomførte vi nesten alle prosjektene som lå på tegneblokka. Nå er det viktig å få på plass en ny satsing, sier Bjørnflaten og understreker spesielt behovet for sikre skoleveier.

Trenger planer

– Kommunene og fylkeskommunene må nå ta grep for å få ferdig planer for flere gang- og sykkelveier. Nå er det for få klare planer, supplerer stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås.

– Flere gang- og sykkelveier er et kinderegg som gir trafikksikkerhet, folkehelse og reiseliv, sier Sp-politikeren og viser spesielt til at øko-turisme vokser.

– Den ekstra påplussingen til gang- og sykkelveier er bra for helsa og bra for miljøet. Det er bra for Norge, sier SVs Hallgeir Langeland.

Lære av København

– Er det aktuelt å skille syklister og fotgjengere?

– Det er et viktig grep. Vi trenger ikke reise lenger enn til København for å se en by hvor de har gjort mye for å skille syklister og fotgjengere. Norske byer må lære av København. Det koster ikke all verden å skille syklister og fotgjengere, men det betyr utrolig mye for sikkerheten, sier Nordås.

Rune Gjøs forteller at beløpet for gang- og sykkelveier neste år vil utgjøre 5,4 prosent av riksveibevilgningene. Det er opp 1,2 prosentpoeng fra årets bevilgning. Samlet er det snakk om en påplussing på 70 millioner kroner.

– Denne ekstraøkningen er nødvendig for å nå målene som politikerne har satt i Nasjonal transportplan, sier Gjøs. (ANB)

Annonse
Annonse