Jernbaneforbundet: – Et godt budsjett
Regjeringen foreslår i overkant av ti milliarder til jernbanen. Både investeringer og vedlikehold øker. Satsingen på godstrafikken fortsetter.
Økningen er på 1,34 milliarder kroner, litt over 15 prosent sammenliknet med 2009.
– Et veldig bra budsjett, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Forslaget til investeringer i infrastrukturen er på nesten fire milliarder kroner, en økning på 23 prosent i forhold til 2009. Neste år ligger investeringene på 82,4 prosent av Nasjonal transportplan.
– En årsak til at prosenten ikke blir høyere, er at dobbeltsporet Oslo–Ski er i planleggingsfasen. Her må bevilgningene øke når selve byggingen kommer i gang fra 2011, sier Brunborg.
Kritisk.
Dobbeltsporet Bergen–Fløen og prosjektet med fjernstyring av Nordlandsbanen mellom Mosjøen og Bodø er avhengig av å få ferdigstilt signalanleggene. En utfordring for Jernbaneverket er å få tak i fagfolk.
Mangel på ansatte er en stor bekymring. De store prosjektene er avhengig tilstrekkelig kompetanse på dette fagområdet. Jernbaneverket må samle ressursene og sette dem inn der det er nødvendig. Nå er de spredt på forskjellige avdelinger, sier Brunborg.
Oppdateringer.
Regjeringen setter også av 80 millioner for å forbedre informasjonen til de reisende, først og fremst på sentrale stasjoner i InterCity-triangelet.
– Dette er nødvendig og positivt. Når utbyggingen fortsetter kan det føre til forsinkelser og innstilte tog, og da må Jernbaneverket tilby bedre informasjon til publikum, mener Brunborg.
Godstransport.
Neste år kommer en ny ordning med tilskudd til utbygging av private sidespor. Målet er å få mer gods fra vei til bane.
– Da er det uheldig at ledelsen i CargoNet har brukt siste måned til å fortelle av den vil avvikle forbindelsene til Åndalsnes og Gøteborg. Dette er jo stikk i strid med ønskene fra politisk hold. Nå ser det ut til at de revurderer begge strekningene, og vi får håpe de leser budsjettet, sier forbundslederen.
Han vurderer å ta opp mulige tiltak med Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
– CargoNet skal tjene penger på alle strekningene, det er en forutsetning. Vi skjønner at det er fordyrende når Raumabanen ikke er elektrifisert, og togene må skifte lokomotiv på Dombås. En mulighet kan være å gå inn med grønne sertifikater, eventuelt kan det diskuteres å gi kompensasjon for transportører som velger bane framfor vei.
God uttelling.
En økning på 18,5 prosent for Jernbaneverket og 15 prosent for jernbanen totalt er meget bra, mener NJF.
– Forslaget for neste år utgjør 180 prosent av 2005-budsjettet, som var det siste Bondevik-regjeringen la fram. Dette er en formidabel økning, sier Kjell Atle Brunborg.
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.
Helge Rønning Birkelund
240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle
På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.
Helge Rønning Birkelund
Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da grensa stengte, men må betale like mye skatt
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.
Morten Hansen
Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.
Anita Arntzen
Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie
Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han
PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.
Katharina Dale Håkonsen
Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse
Debatt
Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.
Jan-Erik Østlie
«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen
Håvard Sæbø
Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne
Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.
Martin Guttormsen Slørdal
Rødt vil sprenge sperregrensa
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Martin Guttormsen Slørdal
Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser
Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken
Erlend Angelo
Bilkonsern gir koronabonus til 4.000 ansatte
Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.
Ole Palmstrøm