LO forsterker etikken
Norske morselskapers virksomhet utenlands overvåkes gjennom et treparts kontaktpunkt som mangler myndighet og midler. Det vil LO gjøre noe med.
I et høringssvar til Utenriksdepartementet går LO inn for å forsterke det såkalte kontaktpunktet, som er et trepartssamarbeid der Utenriksdepartementet (DU), Nærings- og handelsdepartementet (NHD), NHO og LO er representert. Kontaktpunktet behandler klager mot norske morselskaper med virksomhet i utlandet. Sakene gjelder eventuelle brudd på OECDs etiske retningslinjer for flernasjonale selskaper både i miljøspørsmål og forretningsførsel, samt en rekke ILO-konvensjoner.
Regjeringen vil informere
Regjeringen er forpliktet til å etablere et nasjonalt kontaktpunkt som kan informere og rådgi om retningslinjene samt behandle klager om brudd på disse. UD ønsker en bedre organisering av kontaktpunktet og foreslår selv to alternative modeller, men er også åpen for andre modeller. Problemet med dagens kontaktpunkt er at det står uten egne midler, har begrenset tilgang til oversettelse av nødvendige dokumenter og at det åpnes for klagebehandling utenfor landets egen jurisdiksjon.
Trepartsmodellen må beholdes
LO understreker behovet for et sterkere kontaktpunkt der trepartsmodellen beholdes, med minst en representant for myndighetene, en representant for hver av partene i arbeidslivet og en fra miljøorganisasjonene. LO vil også forankre det omorganiserte kontaktpunktet i kongelig resolusjon og forutsetter at det utarbeides en egnet forskrift. Videre vil LO at kontaktpunktet skal ha en selvstendig arbeidsform der saker behandles og avgjøres på norske hender. Kontaktpunktet må tilføres nok ressurser til å operere aktivt og krever at det opprettes et eget sekretariat. LO understreker i sitt høringssvar den forpliktelsen norske selskaper med aktivitet utenlands har til å respektere og følge de samme etiske retningslinjer utenlands som de følger her hjemme.