Ønsker statlig veivedlikehold
Kostnadene til vedlikehold av norske veier har doblet seg etter at regjeringen i 2003 konkurranseutsatte Statens vegvesen.
Målet var å spare penger. Nå vil staten ta mer av vedlikeholdet selv.
Det er Riksrevisjonens gjennomgang av en rekke kontrakter som avslører kostnadsøkningene. Gjennomgangen viser at kostnadene har økt med hele 87 prosent fra første gang kontraktene ble utlyst i 2003.
– Resultatene av Riksrevisjonens undersøkelse er svært urovekkende. Selv om Statens vegvesen siste år rapporterer om en reduksjon i kostnadsveksten, ønsker vi å se på om vi kan spare penger ved å overlate mer av vedlikeholdsansvaret til Statens vegvesen, sier stortingsrepresentant Magne Rommetveit (Ap) til Bergens Tidende.
– Les også: Veikostnader doblet
I rapporten fra Riksrevisjonen fremheves det at kontraktene som i dag inngås ikke helt kan sammenlignes med tidligere kontrakter. De nye kontraktene er mer omfattende.
– Størsteparten av kostnadsøkningen mellom 2003 og 2011 skyldes at kvalitetskravene har økt. For eksempel krever vi nå bare «svarte veier» om vinteren. Det gjør vi for å bedre trafikksikkerheten. Vi gjennomfører også 6 meter kantklipping, ikke 3 meter som vi gjorde før, sier Øyvind Halleraker (H) til NTB.
Skulle det offentlige tilbudt samme kvalitet på vedlikehold, ville det kostet betydelig mer, mener han.
Kritisk til konkurransesituasjonen
Riksrevisjonen er heller ikke fornøyd med konkurransesituasjonen og peker på at i 2010 hadde over halvparten av de undersøkte kontraktene bare én eller to anbydere.
– I tillegg til at prisene har økt, viser undersøkelsen at det for mange kontrakter bare har vært en tilbyder. Da blir det i hvert fall ikke konkurranse, sier Magne Rommetveit (Ap).
Fra opposisjonens side er ikke holdningen til konkurranseutsetting endret.
– Den store kostnadsøkningen er ikke et argument for å stoppe konkurranseutsetting av kontraktene. En tilbyder er selvsagt for lite, men to er mer enn nok. Da blir det konkurranse, mener Øyvind Halleraker (H).
– Feil sammenligningsgrunnlag
Direktør Lars Erik Hauer for vei- og transportavdelingen i Statens vegvesen sier at prisøkningen i Riksrevisjonens gjennomgang har feil sammenligningsgrunnlag.
– Kontraktene vi inngikk i 2010 viser en prisøkning på 87 prosent sammenlignet med kontraktene fra 2005 som da ble avløst. Ser vi derimot perioden fra 2003-2011 under ett, har vi hatt en prisvekst som har vært lavere enn dette, sier han.
Statens vegvesen viser til tre grunner til at prisene har steget. Det har vært en generell prisstigning i markedet. Driftsoppgavene utvides når veinettet bygges ut, fordi mer vei krever mer drift og vedlikehold. Til slutt reflekterer prisene på nyere kontrakter at entreprenørene trolig tar ut noe større fortjeneste på avtalene enn i de første rundene etter at driften ble konkurranseutsatt.
– 2012 er det siste året hvor førstegenerasjonskontraktene» reutlyses. Vi har håp om at kostnadsutviklingen normaliseres etter dette, avslutter Hauer. (ANB-NTB)
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.
Privat, skjermdump fra YouTube
Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen
Brian Cliff Olguin
Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt
LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.
Leif Martin Kirknes
Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)
Kommentar
Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»
KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.
Sissel M. Rasmussen
Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole
FHI-direktør Camilla Stoltenberg
NordForsk
FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017
Se bildene
Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien
Lise Åserud / NTB
Trikkeførere og bussjåfører fikk takk av kronprinsen for å holde hjulene i gang under pandemien
Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.
Roy Ervin Solstad
Litauiske lastebilsjåfører krever lønn, overtid og feriepenger for til sammen 16 millioner kroner fra tidligere arbeidsgiver
Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.
NTB Scanpix