JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nedbemanning i MiTrans

Tapte anbudskonkurranser og NSBs store investeringer får konsekvenser. Samtidig prøver flere å komme seg inn på markedet for ”gult” materiell. Ansatte varsler gruppesøksmål etter at vartpengeavtalen ble sagt opp med øyeblikkelig virkning.



22.10.2009
15:48
16.12.2013 11:39

oystein@lomedia.no

Ombygging og oppussing av vogner er kraftig forsinket og er blitt dyrere enn forutsatt.

– NSB har latt seg sjarmere av tilbydere som lovet raske og billige leveringer. I ettertid viser det seg at MiTrans’ tidsskjema og kostnadsberegning var realistisk, sier Nils Bull, nestleder i Statsbanenes Verkstedarbeiderforening, Oslo og styremedlem for de ansatte.

– Misbruk av fellesskapets midler, er hans karakteristikk av overskridelsene.

Oppgradering av materiell er grunnlaget for MiTrans AS, 100 prosent eid av Mantena. Selskapet har i dag 85 ansatte, 55 på Grorud og 30 på Hamar. Tre store prosjekter er gått til konkurrenter, B7, B5 og 69C. Alle tre er kraftig forsinket.

Bred vurdering.

Det nyttet ikke bare å legge inn billigste tilbud, opplyser kommunikasjonssjef Anne Haabeth Rygg i NSB Persontog.

– For type 69 var det seks ulike kriterier, der pris veide 40 prosent. De andre var blant annet plan for levering og oppfylling av spesifikasjoner. Det er altså ikke slik at laveste pris avgjorde, sier Rygg.

Hun understreker at dette er store og kompliserte oppdrag der NSB må følge regelverket for offentlige anskaffelser, og alle tilbydere skal ha samme informasjon om prosjektene.

– Vi skulle gjerne sett at MiTrans nådde opp, men måtte følge vanlige prosedyrer. Avgjørelsen ble tatt ut fra leveringsdyktighet og kompetanse, og vi mener de som ble valgt er de beste til å gjøre jobben, sier Anne Haabeth Rygg.

Tomt neste år.

Nedbemanningen rammer avdelingen på Grorud hardest, men foreløpig er det ikke bestemt hvor mange som blir overtallige.

– Vi har oppdrag ut 2010, men situasjonen er alvorlig. Samtidig er det eieren som avgjør. Det er fullt mulig å bruke tida framover til å besette ledige stillinger i konsernet og ta hensyn til de ansatte, sier Bull.

Forbundsstyret i Norsk Jernbaneforbund er bekymret over utviklingen. I et brev til Samferdselsdepartementet og NSB understreker NJF ansvaret for å unngå at MiTrans avvikles og krever at inngåtte kontrakter overholdes. Blant disse er støyisolering og oppgradering av BM 70-settene. Samtidig søker de ansatte jobb i Mantena. Situasjonen for 2010 skal opp i et styremøte som holdes samme dag som Aktuell går i trykken.

Kuttet rettighet.

Tidligere i år ba styret i MiTrans om å bli løst fra ordningen med vartpenger i Statens pensjonskasse (SPK). De ansattes representanter stemte imot forslaget.

– Fritaket ble innvilget i ekspressfart. Vi kjente ikke til at det var mulig å trekke seg fra ordningen, og ante ingenting, sier Bull.

Regelverket forvaltes av Fornyings- og administrasjonsdepartementet som godkjente beslutningen 20. mars. De ansatte mener de er fratatt opparbeidede rettigheter, og svært mange av dem går sammen om et gruppesøksmål mot bedriften. I overenskomsten mellom NJF og MiTrans står det at bedriften skal være medlem i SPK, og vartpengeordningen står i arbeidskontraktene.

Verkstedarbeiderforeningen engasjerte først professor og arbeidsrettsekspert Henning Jakhelln, som leverte en betenkning på 40 sider. Han konkluderer med at dette ikke er tillatt, og viser til en tidligere dom i Høyesterett. Deretter kontaktet foreningen en advokat, og er nå i ferd med å levere en stevning.

Vartpenger er en økonomisk støtteordning for ansatte i ikke-statlige virksomheter med medlemskap i SPK. Den gjelder ved overtallighet og oppsigelse, og forutsetter minst fire års medlemskap i SPK og at mottaker er registrert som arbeidssøker hos Nav.

Krise.

Administrerende direktør Ole Morten Wiger i MiTrans mener NSBs oppdrag har vært så store at de måtte ut på anbud. Kriteriene har vært kjent, med forskjell vekt på pris, kvalitet og levering. Når disse har gått til konkurrenter, samtidig som NSB investerer i nye tog, blir situasjonen vanskelig.

– Vi har vedlikehold av gult materiell for Baneservice og Jernbaneverket, og en del reparasjon av containere, men det blir for lite i forhold til vår virksomhet. Når NSB så brutalt faller fra, blir konsekvensene store, sier Wiger.

De er alt merkbare. I 2009 er det blir færre ansatte, og nå legges planer og budsjett for 2010. Forsvarsmateriell ble vurdert som en mulig erstatning for togvogner. Beslutningene i Forsvaret lar imidlertid vente på seg, så foreløpig er det langt fra tilstrekkelig med oppdrag derfra.

– Vi hadde håpet å komme inn der når nedgangen kom i NSB. De har stadig behov for oppgradering av tungt materiell, for eksempel pansrede kjøretøyer. MiTrans har forutsetningene med vår løftekapasitet og lakkeringshall, men prosessen går sent.

Framstøt mot markedet for store anleggsmaskiner har heller ikke gitt resultater som kan snu den vanskelige situasjonen.

– De store entreprenørfirmaene har løsninger som fungerer bra, og er billige. Og ”billig” er nøkkelordet. Vi leverer prima vare, men det koster. Da velger mange heller en rimeligere løsning, selv om de må lakke to ganger i løpet av kortere tid.

Tøffere marked.

Nettopp pris er blant årsakene til at NSBs oppdrag har gått til andre.

– Jeg mener vi spiller på lag med NSB, og har fått alle anledninger til å være med i anbudskonkurranser. Vi burde sett signalene tidligere og startet omstillingen før, mener Wiger.

Samtidig med laber aktivitet på persontog, øker konkurransen på gult materiell. Store investeringer for å utbedre og fornye infrastrukturen skaper aktivitet og mer å gjøre på arbeidsmaskiner. Svenske EuroMaint er nå på vei inn i det norske markedet.

– De kommer ene og alene for å satse på gult materiell, og går rett i konkurranse med MiTrans. Vi har mye å gjøre på området, men har ingen garantier og heller ingen langsiktige kontrakter.

Verkstedet på Hamar har også utfordringer, men ikke i samme omfang. Der er det jevn tilgang på oppdrag.

– Vi har hatt en høy markedsandel innenlands på dette området, men nå kommer konkurrentene. Spørsmålene framover er hvor stor kaka blir, og hvor mye vi klarer å ta av den, sier Ole Morten Wiger.

MiTrans ble etablert som aksjeselskap 1. juli 1999, etter å ha gått under navnet NSB Industri.

Overtok halvparten av de ansatte på Sundland i Drammen. Verkstedet på Hamar fulgte med fra 1. januar 2000.

Selskapet konkurrerer innenfor service, vedlikehold, reparasjon og modernisering av tog, trikk, t-bane, vognmateriell og skinnegående anleggsmaskiner.

Selskapet består av et verksted på Grorud med ca. 55 ansatte og et verksted på Hamar med 30 ansatte.

Hamar-verkstedet har vedlikehold av arbeidsmaskiner for Jernbaneverket.

Grorud har prosjektavdelingen med det meste av aktiviteten rettet mot persontog.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.10.2009
15:48
16.12.2013 11:39



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten


Flere saker