JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Utidig av Ueland

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund synes det er feil av tidligere NSB-sjef Osmund Ueland å slakte rapporten om høyhastighetstog allerede før den er lagt fram.



07.12.2011
12:08
16.12.2013 17:50

may.berg@lomedia.no

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland har gått ut i media med kraftig kritikk av regjeringens planer for lyntog-satsing. «En politisk bløff», sier Ueland.

Han mener at lyntogsatsingen hadde hatt større troverdighet om byggingen av dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer hadde vært i full gang.

Ferdig i 2049.

Bortimot 20 år etter at intercity-strategien ble vedtatt, har det skjedd forholdsvis lite med denne utbyggingen.

Follobanen – det 22 km lange dobbeltsporet mellom Oslo og Ski – vil i henhold til planen stå ferdig rundt 2020.

Da har det gått bortimot 30 år siden prosjektet ble vedtatt. Og fortsatt gjenstår det å bygge ca sju mil med dobbeltspor før man er framme i Halden.

Da regjeringens budsjett for 2012 ble framlagt i oktober, påpekte Jernbanealliansen at med dagens tempo vil dobbeltspor i Intercity-triangelet være ferdig bygd først i 2049.

Lyntogutredning neste år

Høyhastighetsutredningen skal være ferdig innen 1. februar 2012. Seks korridorer er aktuelle for lyntog som kan kjøre opp mot 330 km i timen.

Reisetida mellom Oslo og Bergen kan reduseres til to timer, togturen fra Oslo til Trondheim kan gjøres unna på tre timer, mens det skal ta to og en halv time mellom Oslo og Stavanger.

Regjeringen har sagt at konsekvensene av utredningen skal presenteres i neste NTP, som kommer i 2013.

– Vente på utredningen

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg vil ikke slå følge med sin gamle sjef Osmund Ueland i å kritisere regjeringens jernbanestrategi.

– Jeg synes det er utidig av Osmund Ueland å slakte utredningen om høyhastighetstog lenge før han har fått den i hånden. Jeg har tenkt å vente til utredningen blir framlagt 1. februar neste år med å kommentere den, sier Brunborg.

Brunborg støtter tanken om å bygge ut høyhastighetstog mellom de største byene i Norge. Samtidig påpeker han at lyntog-satsingen ikke må skje på bekostning av dobbeltspor i triangelet Halden – Skien – Lillehammer, og andre prosjekter som allerede ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP).

– En eventuell satsing på lyntog må ikke skje i konkurranse med vedtatte prosjekter. Skal man finansiere høyhastighetstog, må man gå nye veier, sier Brunborg.

Ting tar tid

– Hvis vi ser på historikken når det gjelder jernbaneutbygging i Norge, vil de fleste være pessimister. Men den rødgrønne regjeringen har siden den kom til makten tross alt bevilget en god del mer penger til jernbane enn det vi har vært vant til. Da den siste NTP'en kom i 2008 jublet absolutt alle. Det var første gang i historien at en regjering fulgte opp tidligere vedtatte planer. To år etter fant man ut at tilstanden for jernbanenettet var atskillig verre enn forventet, og man måtte dreie midlene over fra investeringer til vedlikehold. Da stilnet jubelen, sier Brunborg, som vedgår at det vil ta mange år å ferdigstille planlagte prosjekter med dagens investeringstakt.

Han er enig med Ueland i at det er behov for en ny investeringsmodell når det gjelder jernbaneutbygging.

– Vi må gjøre som med byggingen av den nye operaen; bevilge pengene til hele prosjektet og sette en sluttdato for når det skal ferdigstilles, sier Brunborg.

Jernbanealliansen positiv

For styreleder Gunnar Larsen i Jernbanealliansen er det dobbeltsporutbyggingen i intercity-triangelet som er øverst på prioriteringslista.

Han mener likevel det er viktig å utrede høyhastighetstog.

– Det er viktig at høyhastighetsutredningen er på plass innen rulleringen av NTP i 2013. Det er ingen konflikt mellom høyhastighetstog og intercity-utbyggingen – snarere tvert imot. Det er bred enighet om at dobbeltspor-utbyggingen er "navet" i dette prosjektet, noe som er helt i tråd med hva Jernbanealliansen mener, sier Larsen.

Jernbanealliansen etterlyser årvisst en raskere investeringstakt i utbyggingen av intercity-triangelet, hvor 85 prosent av alle togreiser foretas.

Nå synes Larsen det ser lysere ut enn på lenge, både for dobbeltsporutbygging og andre prosjekter som er listet opp i NTP.

Flere utvalg og utredninger har gått inn for blant annet forsering av utbyggingstakten og omlegging av finansieringen. Også signalene fra politisk hold er positive, ifølge Larsen.

– Det virker som det nå er politisk vilje til å realisere dobbeltsporet, og ikke bare prate om det, sier Larsen, som begynner å få tro på at dobbeltspor-utbyggingen kan være fullført i 2023.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.12.2011
12:08
16.12.2013 17:50



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Tri Nguyen Dinh

Vedum vil fryse lederlønninger i staten

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

«Den norske modellen er truet»

Debatt

Bakgrunnen for streiken er at kulturarbeiderne mener pensjonsordningen i sektoren slår ut urettferdig for kvinner, sammenlignet med menn.

Bakgrunnen for streiken er at kulturarbeiderne mener pensjonsordningen i sektoren slår ut urettferdig for kvinner, sammenlignet med menn.

Musikkultur

«Bussjåførene vil gjerne streike for kulturarbeidernes pensjon»

SVs nestleder Kirsti Bergstø har fått ansvaret med å lede arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

SVs nestleder Kirsti Bergstø har fått ansvaret med å lede arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

Adrian Nielsen

SVs Kirsti Bergstø blir arbeidsliv-topp på Stortinget

Debatt

Trygge og gode arbeidsplasser kommer ikke av seg selv. De kommer fra fagforeningene, skriver Knut-Johannes Berg.

Trygge og gode arbeidsplasser kommer ikke av seg selv. De kommer fra fagforeningene, skriver Knut-Johannes Berg.

Bjørn Grimstad

«Når anbud blir et samfunnsproblem»


Flere saker