JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Utidig av Ueland

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund synes det er feil av tidligere NSB-sjef Osmund Ueland å slakte rapporten om høyhastighetstog allerede før den er lagt fram.



07.12.2011
12:08
16.12.2013 17:50

may.berg@lomedia.no

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland har gått ut i media med kraftig kritikk av regjeringens planer for lyntog-satsing. «En politisk bløff», sier Ueland.

Han mener at lyntogsatsingen hadde hatt større troverdighet om byggingen av dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer hadde vært i full gang.

Ferdig i 2049.

Bortimot 20 år etter at intercity-strategien ble vedtatt, har det skjedd forholdsvis lite med denne utbyggingen.

Follobanen – det 22 km lange dobbeltsporet mellom Oslo og Ski – vil i henhold til planen stå ferdig rundt 2020.

Da har det gått bortimot 30 år siden prosjektet ble vedtatt. Og fortsatt gjenstår det å bygge ca sju mil med dobbeltspor før man er framme i Halden.

Da regjeringens budsjett for 2012 ble framlagt i oktober, påpekte Jernbanealliansen at med dagens tempo vil dobbeltspor i Intercity-triangelet være ferdig bygd først i 2049.

Lyntogutredning neste år

Høyhastighetsutredningen skal være ferdig innen 1. februar 2012. Seks korridorer er aktuelle for lyntog som kan kjøre opp mot 330 km i timen.

Reisetida mellom Oslo og Bergen kan reduseres til to timer, togturen fra Oslo til Trondheim kan gjøres unna på tre timer, mens det skal ta to og en halv time mellom Oslo og Stavanger.

Regjeringen har sagt at konsekvensene av utredningen skal presenteres i neste NTP, som kommer i 2013.

– Vente på utredningen

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg vil ikke slå følge med sin gamle sjef Osmund Ueland i å kritisere regjeringens jernbanestrategi.

– Jeg synes det er utidig av Osmund Ueland å slakte utredningen om høyhastighetstog lenge før han har fått den i hånden. Jeg har tenkt å vente til utredningen blir framlagt 1. februar neste år med å kommentere den, sier Brunborg.

Brunborg støtter tanken om å bygge ut høyhastighetstog mellom de største byene i Norge. Samtidig påpeker han at lyntog-satsingen ikke må skje på bekostning av dobbeltspor i triangelet Halden – Skien – Lillehammer, og andre prosjekter som allerede ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP).

– En eventuell satsing på lyntog må ikke skje i konkurranse med vedtatte prosjekter. Skal man finansiere høyhastighetstog, må man gå nye veier, sier Brunborg.

Ting tar tid

– Hvis vi ser på historikken når det gjelder jernbaneutbygging i Norge, vil de fleste være pessimister. Men den rødgrønne regjeringen har siden den kom til makten tross alt bevilget en god del mer penger til jernbane enn det vi har vært vant til. Da den siste NTP'en kom i 2008 jublet absolutt alle. Det var første gang i historien at en regjering fulgte opp tidligere vedtatte planer. To år etter fant man ut at tilstanden for jernbanenettet var atskillig verre enn forventet, og man måtte dreie midlene over fra investeringer til vedlikehold. Da stilnet jubelen, sier Brunborg, som vedgår at det vil ta mange år å ferdigstille planlagte prosjekter med dagens investeringstakt.

Han er enig med Ueland i at det er behov for en ny investeringsmodell når det gjelder jernbaneutbygging.

– Vi må gjøre som med byggingen av den nye operaen; bevilge pengene til hele prosjektet og sette en sluttdato for når det skal ferdigstilles, sier Brunborg.

Jernbanealliansen positiv

For styreleder Gunnar Larsen i Jernbanealliansen er det dobbeltsporutbyggingen i intercity-triangelet som er øverst på prioriteringslista.

Han mener likevel det er viktig å utrede høyhastighetstog.

– Det er viktig at høyhastighetsutredningen er på plass innen rulleringen av NTP i 2013. Det er ingen konflikt mellom høyhastighetstog og intercity-utbyggingen – snarere tvert imot. Det er bred enighet om at dobbeltspor-utbyggingen er "navet" i dette prosjektet, noe som er helt i tråd med hva Jernbanealliansen mener, sier Larsen.

Jernbanealliansen etterlyser årvisst en raskere investeringstakt i utbyggingen av intercity-triangelet, hvor 85 prosent av alle togreiser foretas.

Nå synes Larsen det ser lysere ut enn på lenge, både for dobbeltsporutbygging og andre prosjekter som er listet opp i NTP.

Flere utvalg og utredninger har gått inn for blant annet forsering av utbyggingstakten og omlegging av finansieringen. Også signalene fra politisk hold er positive, ifølge Larsen.

– Det virker som det nå er politisk vilje til å realisere dobbeltsporet, og ikke bare prate om det, sier Larsen, som begynner å få tro på at dobbeltspor-utbyggingen kan være fullført i 2023.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.12.2011
12:08
16.12.2013 17:50



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

STREIKEN I 1998:  Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

NTB/Bjørn Halfdansen

Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Werner Juvik

Jan-Olav varslet om skandalen. Så ble han omplassert av sjefen


Flere saker